روش‌های ساده برای افزودن سوپرغذاها به رژیم غذایی‌

مهرناز زاوه
با تمام شدن تابستان و آغاز پاییز، باید سعی کنید بار دیگر رژیم غذایی‌تان را به روزهای اوجش برسانید. و چه چیزی بهتر از مصرف سوپرغذاها؟!

همانطور که می‌دانید سوپرغذاها تأثیرات خوب و مثبتی به همراه دارند؛ آنها سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین و سایر چیزهایی هستند که باعث می‌شوند بدن‌تان کارکرد خوبی داشته باشد و عوامل مضر را از آن دور نگه می‌دارند. اما با تمام شدن تابستان و آغاز پاییز، باید سعی کنید بار دیگر رژیم غذایی‌تان را به روزهای اوجش برسانید. و چه چیزی بهتر از مصرف سوپرغذاها؟! در اینجا به برخی از این غذاها اشاره می‌کنیم. 
۱.گردوی پودرشده را روی جوی دوسر خردشده بریزید
این غذای فوق‌العاده را می‌توان به راحتی درست کرد، خصوصا در ماه‌های سردتر زمانی که خوردن یک چیز گرم خیلی می‌چسبد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده در بیمارستان‌های دانشگاهِ کلیولند، گردو برای سلامت قلب بسیار مفید است. این ماده سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است و کارکرد قلب را تنظیم می‌کند. یک مشت از آن را در یک ظرف جوی دوسر خردشده بریزید، چرا که باعث کاهش کلسترول شده و در عین حال میزان پروتئین موجود در آن هم شما را سیرتر نگه می‌دارد. 
۲.سرکه سیب را به وینگرت (سس دارای سرکه و روغن زیتون و ادویه) بیافزایید
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استفاده از این سرکه، این است که آن را با سرکه سفیدی که در سس سالادتان استفاده می‌کنید عوض کنید. سرکه سیب برای هاضمه بسیار مؤثر است، در واقع محیط داخل بدن را قلیایی می‌کند تا بهتر بتوانید مواد مغذی را جذب کنید و دارای ترکیبات ضدالتهابی است.
۳.یک مشت آجیل به سس پستو اضافه کنید
تحقیقات نشان می‌دهد مصرف آجیل با طول عمر بیشتر و زندگی سالم‌تر مرتبط است. در شرایطی که پستوهای سنتی با تخم‌های کاج درست می‌شدند، به خاطر داشته باشید که همواره می‌توانید میزان آنتی‌اکسیدان موجود در سس خود را با افزودن یک مشت آجیل درختی افزایش دهید. 
۴.برای سس سالاد، از شربت افرای خالص استفاده کنید
اگر لازم دیدید که مواد شیرین‌کننده به سس سالاد‌تان اضافه کنید، سعی کنید از موادی طبیعی مانند شربت افرا برای این کار استفاده کنید. این شربت سرشار از پلی‌فنول بوده که کارکرد مغز و سلامت آن را افزایش خواهد داد. به خاطر داشته باشید که به هر حال مواد شیرین‌کننده، برای سلامتی خوبی نیستند، پس در مصرف آنها صرفه‌جویی کنید. 
۵.به‌جای خامه از ماست یونانی در سوپ استفاده کنید
هیچ‌چیز مانند یک ظرف سوپ یا فلفل قرمز در ماه‌های زمستانی، روح‌تان را جلا نمی‌دهد و آن را گرم نمی‌کند. اما متأسفانه آن دسته از محصولاتی که سرشار از خامه و محصولات لبنی هستند باعث افزایش حجم شکم و دور کمرتان خواهند شد. تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد که بهتر است خامه‌های غلیظ و سنگین را با ماست یونانی، که منبع بهتری برای پروتئین، پروبیوتیک،‌ ویتامین D محسوب می‌شود جایگزین کنید.
۶.مخمرهای مغذی را روی ذرت بوداده‌تان بریزید
ویتامین‌های B-کمپلکس در مخمرهای مغذی، یک روش ساده برای افزایش میزان مواد مغذی مانند روی، فولیت، نیاسین و بسیاری مواد دیگر در رژیم غذایی‌تان است. سعی کنید به جای استفاده از کره و پنیر برای افزایش طعم ذرت‌بوداده، رویش مخمر بریزید؛ چرا که منبع غنی پروتئین، فیبر و ویتامین B12 است. 
۷.یک مشت زغال اخته را با صبحانه‌تان مخلوط کنید
زغال‌اخته نه تنها قند کمی نسبت به سایر میوه‌ها دارد، بلکه سرشار از آنتوسیانین است –در واقع عامل ضدالتهاب و ضدباکتریایی. طی تحقیقی در این زمینه محققان دریافتند که رژیم غذایی سرشار از زغال‌اخته باعث متعادل نگه داشتن قند خون خواهد شد. زغال‌اخته یکی از میوه‌های بسیار فوق‌العاده است؛ چرا که خیلی راحت می‌‌توانید آن را روی جوی دوسر بریزید. فراموش نکنید شیرینی کم و مواد مغذی فراوانی دارد.
۸.برای غلیظ‌تر شدن سوپ به آن پوره گل کلم اضافه کنید
سبزیجات چلیپایی از هر نوعی حاوی ترکیباتی هستند که با سرطان مبارزه می‌کنند، اما گل کلم سرشار از ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین K و فولیت است. درست کردن لایه‌ خمیری پیتزا، نان و سایر مواد کربوهیدراتی با گل کلم بسیار شناخته‌شده و معروف است، اما باید پذیرفت که کمی دشوار به نظر می‌آید. برای غلیظ‌تر کردن سوپ‌تان و افزایش خواص مغذی آن، سعی کنید پوره گل کلم به آن اضافه کنید. 
۹.گوجه کبابی را به سالادتان بیافزایید
گوجه‌ دارای خاصیت اسیدی کمی است اما میزان لیکوپن آن بالاست و در بعضی از تحقیقات مشخص شده که از بروز سرطان سینه و پروستات پیشگیری می‌کند. از طرفی سرشار از بتاکاروتن است. پیشنهاد می‌شود آن را در روغن زیتون تفت بدهید تا هم طعم و مزه خوبی بگیرد و هم سالادتان مقوی‌تر شود. 
۱۰. نان کروتون را با دانه‌های آفتابگردان جایگزین کنید
اگر دوست دارید که در سالادتان یک چیز ترد باشد، بهتر است به ‌جای نان کروتون، از تخم آفتابگردان استفاده کنید. منیزیم موجود در تخم آفتابگردان به گوارش غذا کمک کرده و میزان استرس و حساسیت  تندمزاجی را هم کاهش خواهد داد. 
منبع: eatthis 

۶ اشتباه آشپزی که باعث افزایش وزن‌تان می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ