خطر مکمل‌های کلسیم برای قلب

مهرناز زاوه
بر اساس پژوهش جدید منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا، گفته می‌شود که قلب علاقه چندانی به کلسیم ندارد.

بر اساس پژوهش جدید منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا، گفته می‌شود که قلب علاقه چندانی به کلسیم ندارد. در این مطالعه، محققان سوابق پزشکی بیش از 1.500 فرد بالغ را در قالب یک پروژه بلندمدت مورد بررسی قرار دادند. سن شرکت‌کنندگان بین 45 و 84 سال بود و هیچگونه سابقه کلسیفیکاسیون عروق کرونر (CAC) در آنها مشاهده نمی‌شد. عارضه‌ای که گفته می‌شود یکی از عوامل خطر اصلی در رابطه با آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین است. شرکت‌کنندگان حداقل یک دهه با محققان در ارتباط بودند تا جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز مطالعه به اتمام برسد. محققان دریافتند افرادی که روزانه کلسیم بیشتری مصرف می‌کنند، در یک دوره 10 ساله کمتر دچار آترواسکلروزیس می‌شوند. اما این نتیجه در مورد کسانی که صرفا با مصرف مکمل و نه رژیم غذایی، کلسیم دریافت می‌کنند، درست برعکس است.
محققان با در نظر گرفتن کل کلسیم دریافتی و عوامل دیگر دریافتند که مصرف مکمل‌های کلسیم باعث می‌شود که خطر ابتلا به کلسیفیکاسیون عروق کرونر22 درصد افزایش یابد.
دکتر ارین میکوس، نویسنده ارشد مطالعه و معاون دپارتمان قلب و عروق و استاد پزشکی در مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلبی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در این باره می‌گوید: «وقتی صحبت از مصرف ویتامین و مواد معدنی، و به خصوص مکمل‌های کلسیم به میان می‌آید، بسیاری از افراد فکر می‌کنند هرچه بیشتر مکمل بخورند، بهتر است.» این در حالی است که مصرف بیش از حد مکمل‌های حاوی کلسیم، سلامت قلب و سیستم عروقی بدن را به خطر می‌اندازد.
به گفته جان اندرسون، استاد تغذیه در دانشگاه کارولینای شمالی، «این اختلاف از آنجا نشأت می‌گیرد که انواع کلسیم به اشکال مختلفی جذب بدن می‌شوند.»
تحقیقات نشان داده است که خوردن مکمل‌های کلسیم-به خصوص در افراد سالمند-باعث جذب کلسیم در استخوان‌ها نشده و از طریق ادرار نیز دفع نمی‌شود. از این رو، کلسیم در بافت‌های نرم بدن انباشته می‌شود.
منبع: thehealthsite

تاثیر مکمل‌های کلسیم در کاهش عوارض ام اس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ