آیا بیش از حد عرق می‌کنم؟

مهرناز زاوه
عرق کردن ملایم یک امر طبیعی است و از بدن در برابر گرما محافظت می‌کند؛ اما اگر همیشه در حال عرق ریختن هستید، ممکن است مشکل دیگری داشته باشید.

عرق کردن ملایم یک امر طبیعی است و از بدن در برابر گرما محافظت می‌کند؛ اما اگر همیشه در حال عرق ریختن هستید، ممکن است مشکل دیگری داشته باشید.
تعریق بیش از حد وضعیتی است که در آن غدد تعریق بیش از حد فعال هستند و دائم موجب عرق ریختن می‌شوند، حتی زمانی که دلیلی برای عرق کردن مشاهده نمی‌شود. برخی افراد به طور خاص دچار این عارضه می‌شوند، برخی نیز به علت دیابت، اضطراب، ایدز، مالاریا، یائسگی و یا چاقی دچار آن می‌شوند. انجمن بین‌المللی تعریق تخمین زده است که 3 درصد از مردم در سراسر جهان از تعریق بیش از حد رنج می‌برند. تعریق بیش از حد شما را مجبور می‌کند که دائم لباس‌هایتان را عوض کنید.
چقدر عرق کردن، زیاد محسوب می‌شود؟ محققان معتقدند که تعریق بیش از حد زندگی روزمره افراد را دگرگون می‌کند. چون باید هر روز برای تعویض لباس و یا پوشاندن علائم تعریق برنامه‌ریزی کنند. تعریق بیش از حد می‌تواند مشکلات اجتماعی به بار بیاورد و حتی به انزوای فرد منجر شود. مشکلات پوستی نیز از پیامدهای رایج این عارضه ناخوشایند است که به دلیل از دست رفتن آب بدن رخ می‌دهد. عفونت‌های باکتریایی یا قارچی و پوسته‌پوسته شدن از جمله عوارض رایج ناشی از کم آبی بدن هستند.
انجمن بین‌المللی تعریق داستان‎های زیادی درباره افراد مختلف دارد که بعضا آنها را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد: در یکی از این داستان‌ها، فردی به نام فرانسیس می‌گوید: «وقتی 13 ساله بودم، نقاشی را کنار گذاشتم، چون آنقدر عرق می‌کردم که بوم نقاشی لکه‌دار می‌شد.» فردی به نام جروم می‌گوید: «وقتی بچه‌ها از مشکلم باخبر شدند، از من می‌خواستند با آنها دست بدهم تا ببینند چقدر عرق کرده‌ام و مرا مسخره کنند. به همین خاطر از رفتن به مدرسه هم می‌ترسیدم.»
منبع: mayoclinic

۸ دلیل تعریق شبانه را جدی بگیرید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ