آیا کرم‌های ضدسلولیت حقیقتا تاثیرگذارند؟

مهرناز زاوه
برای بسیاری از افراد، ایده تلاش برای کاهش سلولیت با استفاده از کرم‌های بدون نسخه، گزینه جذاب و خوبی محسوب می‌شود. تولیدکنندگان آن بر این باورند که این کرم‌ها و لوسیون‌ها باعث کاهش ظاهر گود و فرورفته سلولیت می‌شود. اما آیا این محصولات، ارزش خرج کردن دارند؟

سلولیت نه یک مشکل پزشکی بلکه یک بیماری بی‌ضرر است که در آن چربی‌های زیرپوستی باعث می‌شود پوست، ظاهری چال‌مانند و گود، ناصاف و یا مثل پوست پرتقال پیدا کند.
برای بسیاری از افراد، ایده تلاش برای کاهش سلولیت با استفاده از کرم‌های بدون نسخه، گزینه جذاب و خوبی محسوب می‌شود. صنعت گسترده و بزرگی برای این بازار درست شده که به موجب آن، کرم‌ها و لوسیون‌هایی از این دست را به فروش می‌رساند. این کرم‌ها معمولا در نواحی چربی‌دار پوستی استفاده می‌شوند. تولیدکنندگان آن بر این باورند که این کرم‌ها و لوسیون‌ها باعث کاهش ظاهر گود و فرورفته سلولیت می‌شود. اما آیا این محصولات، ارزش خرج کردن دارند؟
سلولیت چیست؟
ظاهر برآمده پوست ناشی از تجمع چربی را سلولیت می‌گویند که به بافت‌های پیوندی زیر پوست فشار وارد می‌آورد. سلولیت اغلب در ناحیه باسن، ران و کفل بروز پیدا می کند. این بیماری به خاطر تفاوت‌های جنسیتی در ساختار بافت‌های تارسان پوست، به طور بارزی در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. در حقیقت آمار نشان می‌دهد که بین ۸۵ تا ۹۰ درصد از زنان بالای ۲۰ سال دچار سلولیت هستند. بر اساس میزان فرورفتگی یا گودی پوست یا افتادگی آن، سلولیت را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌کنند.
علل و عوامل خطرزای سلولیت
هنوز چندان مشخص نیست که چرا سلولیت در برخی از افراد شدید است و برای سایر افراد اتفاق خاصی نمی‌افتد. عوامل خطرزای زیر این میان نقش مهمی ایفا می‌کنند:
عوامل ژنتیکی:‌ ژن‌های خاصی با متابولیسم، جریان خون، پراکندگی چربی و میزان هورمون‌ها مرتبط هستند که می‌توانند احتمال بروز سلولیت را در افراد افزایش دهند.
سن: پوست ما با بالا رفتن سن، بخشی از کشسانی و انعطاف‌پذیری‌اش را از دست می‌دهد که می‌تواند ظاهر فرورفته پوست و افتادگی آن را بدتر کند.
هورمون‌ها: انتشار و میزان متعادل هورمون‌هایی مانند استروژن، انسولین، هورمون تیروئید، پرولاکتین و نوراپینفرین نقش مهمی در پیشرفت سلولیت ایفا می‌کند.
رژیم غذایی: رژیم غذایی نامتعادل که سرشار از چربی بوده و میزان فیبر آن کم باشد، با افزودن میزان تجمع چربی زیر پوست، باعث بدتر شدن ظاهر سلولیت می‌شود.
سبک زندگی: کم‌تحرکی و ورزش نکردن و افزایش وزن باعث بدتر شدن ظاهر سلولیت پوستی می‌شود. با همه این‌ها، سلولیت می‌تواند حتی در افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند و وزن طبیعی دارند، شدید شود. سایر عوامل مربوط به سبک زندگی مانند عدم مصرف کافی مایعات، سیگار کشیدن و میزان بالای استرس هم می‌توانند در تشدید سلولیت مؤثر باشند.
آیا کرم‌های ضدسلولیت واقعا جواب می‌دهند؟
-کرم‌ها و لوسیون‌های پوستی در واقع جزو شایع‌ترین روش‌های استفاده‌ شده برای کمک به کاهش ظاهر سلولیت هستند. تأثیر مفروض این کرم‌ها از طریق ترکیبات فعال موجود در آنهاست که عبارتند از:
متیل‌گزانتین‌ها: شایع‌ترین ترکیباتی که در کرم‌های سلولیت استفاده می‌شوند کافئین، آمینوفیلین و تئوفیلین هستند. گفته می‌شود که کافئین باعث افزایش متابولیسم خواهد شد. آمینوفیلین و تئوفیلین، داروهای شل‌کننده عضلات هستند که باعث افزایش نرمی و صافی پوست شده و تجمع چربی‌ها را از بین می‌برند. 
رتینول: یکی از مشتقات ویتامین A که باعث افزایش جریان خون در پوست شده و میزان مقاومت و ضخامت آن را زیاد می‌کند. 
مشتقات بوتانیکال: وجود این مواد در کرم‌های سلولیت باعث کاهش روند شکل‌گیری چربی شده، به تجزیه‌ چربی‌ها کمک کرده و میزان التهاب را کاهش خواهد داد. تحقیقات اخیر، شواهدی را درباره کارایی و تأثیرگذاری گزینه‌های درمانی مختلف به منظور کاهش سلولیت مورد بررسی قرار داده‌اند. محققان در این زمینه حدود ۱۷ مورد تحقیقاتی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند که بیش از ۶۰۰ شرکت‌کننده در آن حضور داشتند و نتایج مربوط به درمان سلولیت با کرم‌ها و لوسیون‌ها را ارائه دادند.
در حدود نیمی از این تحقیقات، به ترکیبات پیچیده متشکل از کافئین و رتینول همراه با سایر ترکیبات مورد بررسی قرار گرفت. در دو تحقیق، تنها اثرات کافئین و اثر دو رتینول مورد بررسی قرار گرفت. از بین چهار تحقیقی که یک ترکیب فعال را مورد بررسی قرار داد، تنها در یکی از آنها مشخص شد که درمان با کرم در کاهش میزان سلولیت نسبت به درمان با دارونما یا کرم‌های ساختگی به مراتب امیدوارکننده‌تر بود.
از میان ۱۴ تحقیقی که ترکیبات پیچیده‌ای را مورد ارزیابی قرار دادند، تنها در پنج مورد از آنها بعد از مصرف کرم‌های فعال، در وضعیت سلولیت بهبودی حاصل شد. در کل، این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که شواهد کمی در این زمینه وجود دارد تا ثابت کند درمان با استفاده از کرم‌های پوستی، اثرات مثبت بالقوه‌ای بر ظاهر سلولیت دارد.
سایر روش‌های درمانی برای سلولیت
روش‌های درمانی متعدد دیگری هم برای سلولیت وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها می‌پردازیم. 
ماساژ
ماساژدرمانی برای سلولیت معمولا با دستگاه‌هایی انجام می‌شود که دارای سیلندرهای چرخان، دستگاه‌های ساکشن و یا سایر ابزارها برای ارزیابی پوست، کشش و انقباض نواحی مورد نظر انجام می‌شود. برای رسیدن به اثرات بارز و شاخص مناطق مربوط به سلولیت، به چند جلسه ماساژدرمانی نیاز است که هرکدام بیش از ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. 
هر نوع کاهشی در ظاهر فرورفتگی‌های پوستی با استفاده از این روش، عمر کمتری پیدا کرده و برای حفظ اثرات ناشی از آن به جلسات درمانی بیشتری نیاز خواهد بود. اثرات ناشی از این روش درمانی بیشتر به خاطر بازپخش چربی زیر پوست است، به جای آنکه بخواهد میزان سلولیت زیر پوست را کاهش دهد. 
مزوتراپی
مزوتراپی شامل تزریق ترکیبی از آنزیم‌ها، آمینواسیدها و ویتامین‌ها به زیر پوست برای حفظ تجزیه چربی است. این کار منجر به بهبودی مختصری در ظاهر سلولیت خواهد شد. البته باید گفت که تزریق‌های متعددی در طی زمان در این روش مورد نیاز خواهد بود. این روش ممکن است با عوارض جانبی هم‌چون تورم همراه باشد و خطر عفونت هم در آن وجود دارد.
درمان با لیزر یا نور
انواع مختلفی از روش‌های درمان با لیزر یا نور برای سلولیت وجود دارد. در برخی مواقع این روش‌ها همراه با ساکشن و دستکاری پوست یا ماساژ ترکیب می‌شود. در مجموع هدف همه آنها، آب کردن چربی و تجزیه بافت‌های زیرپوستی به منظور کاهش میزان سلولیت است. اگرچه این روش درمانی با موفقیت‌هایی همراه بوده، اما جلسات متعدد پرهزینه‌ای برای انجام آن نیاز خواهد بود و نتایج حاصل از آن تنها چند ماه دوام خواهد داشت. 
کلاژناز
روش درمان نسبتا جدیدی برای سلولیت وجود دارد که شامل تزریق کلاژناز است. این آنزیم طبیعی باعث تجزیه کلاژن در پوست می‌شود. آزمایش‌های اولیه مربوط به درمان با آن، نتایج امیدوارکننده‌‌ای به همراه داشته است، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین این مسئله مور نیاز است که آیا این روش، مؤثر و بی‌خطر محسوب می‌شود یا نه. 
مکمل‌های خوراکی
این مکمل‌ها حاوی ترکیبات مختلفی هستند مانند:
-کافئین
-ژنکگو بیلوبا
-عصاره دانه انگور
-روغن ماهی
با همه این‌ها، شواهدی مبنی بر پوشش استفاده از چنین مکمل‌هایی به منظور کاهش میزان سلولیت وجود ندارد و برخی از آنها ممکن است در روند مصرف داروهای تجویزی، اختلال ایجاد کنند. 
درمان با امواج آکوستیک
این نوع روش درمانی، با استفاده از امواج صوتی ناشی از یک دستگاه دستی برای درمان سلولیت انجام می‌شود. هدف این روش، بهبود جریان خون، کشسانی پوستی،‌ تولید کلاژن و کاهش تجمع چربی زیر پوست است. شواهد موجود در این زمینه نشان می‌دهد که درمان با امواج آکوستیک در کاهش میزان سلولیت تأثیر به‌سزایی دارد، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این نتایج مورد نیاز خواهد بود. 
لیپوساکشن
لیپوساکشن شامل از بین بردن چربی‌ها از طریق ساکشن به وسیله لوله‌هایی است که به درون پوست وارد می‌شوند. البته این روش برای درمان سلولیت تجویز نمی‌شود و ممکن است به بدتر شدن ظاهر فرورفتگی‌های پوستی بیانجامد.
نتیجه‌گیری
بهترین روش‌ها برای پیشگیری از سلولیت پوستی شامل جلوگیری از افزایش وزن، حفظ رژیم غذایی سالم و ورزش مرتب است. این موارد بهترین روش‌ها برای کاهش وضعیت ظاهری سلولیت از طریق کاهش وزن محسوب می‌شوند. البته رسیدن به نتایج مطلوب در ارتباط با از بین رفتن سلولیت، کمی زمان خواهد برد.
اگرچه شواهد کمی برای پوشش ادعاهای تولیدکنندگان کرم‌های ضدسلولیت وجود دارد، با این حال این کرم‌ها و لوسیون‌ها برای برخی افراد جواب می‌دهد. اگر استفاده از آنها با سبک زندگی سالم و کاهش وزن همراه باشد، ‌نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.
منبع: medicalnewstoday 

درمان‌های خانگی برای از بین بردن سلولیت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ