پهبادهای جدید،خون اهدایی را ارسال می‌کنند

پانته آ توتونپیان
در انباری خارج از «کیگالی» در رواندا، ۱۵ پهپاد منتظر هستند تا پیامی را دریافت کنند. وقتی این پیام می‌رسد، یکی از آنها به آسمان پرواز می‌کند تا جان یک نفر را نجات دهد.

در انباری خارج از «کیگالی» در رواندا، ۱۵ پهپاد منتظر هستند تا پیامی را دریافت کنند. وقتی این پیام می‌رسد، یکی از آنها به آسمان پرواز می‌کند تا جان یک نفر را نجات دهد.

دولت رواندا از راه‌اندازی یک سرویس اورژانسی تحویل کالا با پهپاد خبر داد. این پهپادها در روز ۱۵۰ بار سفر می‌کنند و خون‌های اهدایی را به کلینیک‌های نیازمند می‌برند.

رواندا در بعضی مناطق زیرساخت نسبتا خوب دارد، اما بعضی دیگر از مناطق قابل اعتبار نیستند. «ماز صدیقی»، از اتحادیه جهانی واکسن و ایمن‌سازی، یکی از شرکای این پروژه می‌گوید: «رواندا سرزمین هزاران تپه است. در بعضی مناطق، دسترسی بسیار سخت است، مخصوصا وقتی در فصل بارانی هستیم و جاده‌ها غیرقابل استفاده هستند.»

این برای پرسنل پزشکی مشکل ایجاد می‌کند. این افراد تجهیزات مورد نیاز برای رسیدگی به وضعیت‌های اورژانسی را ندارند.

صدیقی می‌‌گوید: «پهپادها یک راه حل مناسب هستند.» حالا وقتی پزشکان یکی از ۲۱ کلینیک موجود در این کشور به گروه خونی خاصی احتیاج داشته باشند، می‌توانند به پایگاه پهپاد یک پیام بفرستند. این پایگاه «نست» (Nest) به معنی لانه نام دارد. سپس در آنجا ۱٫۵ کیلوگرم محموله را سوار بر پهپاد می‌کنند. وقتی این ربات پرنده به مقصدش می‌رسد، محموله را که به یک چتر متصل شده، می‌اندازد. به این شکل، سفری که با خودرو ساعت‌ها طول می‌کشد، تنها در ۳۰ دقیقه انجام می‌شود.

این اولین بار است که محققان برای انتقال تجهیزات پزشکی به پهپادها روی آورده‌اند. در جولای گذشته، دولت آمریکا پروژه‌ای را امضا کرد برای اینکه مواد دارویی را با استفاده از پهپاد هگزاکوپتر به مناطق روستایی ویرجینیا ببرند.

اگر در پروژه رواندا، همه چیز مطابق برنامه پیش برود، این تیم می‌خواهد بار پهپادهایش را گسترش دهد تا شامل واکسن‌های هاری هم بشود. سپس احتمالا دیگر انواع واکسن هم از طریق این پهپادها منتقل می‌شوند. صدیقی می‌گوید: «وقتی یک جانور هار، کودکی را گاز می‌گیرد، ۱۰۰ درصد مرگبار است. بنابراین، بلافاصله در آن نقطه به یک واکسن احتیاج می‌شود.» در نهایت او امیدوار است این پروژه به کشورهای دیگر هم گسترش یابد.

منبع : دیجی مگ

10 نکته ی جالب در مورد خون دادن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ