عادات خواب کودکان نوپا-قسمت اول

مهرناز زاوه
کودک نوپای شما می‌تواند انواع و اقسام رفتارهای مختلف را حین خواب داشته باشد که برخی از آنها ممکن است عجیب و یا حتی هشداردهنده به نظر برسند؛ در حالی که برخی دیگر کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارند؛ اما بهتر است مورد بررسی قرار بگیرند.

اغلب والدین با هم در این مساله هم‌نظرند که بهترین و دلپذیرترین اتفاق ممکن این است که فرزندشان آرام و بدون دردسر بخوابد. اما کودک نوپای شما می‌تواند انواع و اقسام رفتارهای مختلف را حین خواب داشته باشد که برخی از آنها ممکن است عجیب و یا حتی هشداردهنده به نظر برسند؛ در حالی که برخی دیگر کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارند؛ اما بهتر است مورد بررسی قرار بگیرند. با این همه شاید کنجکاو باشید که بدانید چه وضعیتی برای خواب کودک طبیعی است؟
خروپف، خرناس و تنفس از راه دهان
اگر کودک نوپای شما خروپف می‌کند یا از راه دهان نفس می‌کشد، او را نزد پزشک ببرید. اگر هرازگاهی خروپف می‌کند، ممکن است به علت سرماخوردگی یا گرفتگی بینی باشد. اما اگر دائما با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، ممکن است مشکل جدی‌تر باشد. از این رو، توصیه می‌شود با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
اگر مشکل گرفتگی بینی است، از بخور یا مرطوب‌کننده جهت تسهیل نفس کشیدن کودک استفاده کنید. اگر کودک شما آلرژی فصلی دارد، شانس قرارگیری او در معرض گرده و آلرژن‌ها را به حداقل برسانید. اگر با صدای بلند خرناس می‌کشد، بین دم و بازدم فاصله می‌اندازد، سخت نفس می‌کشد و هنگام حبس کردن نفسش دچار مشکل می‌شود، ممکن است مبتلا به آپنه خواب باشد.
تعریق شدید
برخی کودکان نوپا حین خواب عمیق شبانه به شدت عرق می‌کنند و از سر تا پا خیس می‌شوند. خواب عمیق وضعیتی است که در آن کودک در بهترین حالت خوابش باشد. بدن انسان از طریق خواب عمیق به بازسازی خود می‌پردازد، پس عرق کردن نباید مشکل خاصی ایجاد کند. با اینکه عرق کردن می‌تواند بعضا نشانه آپنه خواب باشد، تعریق شبانه معمولا جای نگرانی ندارد.
با این حال، مطمئن شوید که او راحت خوابیده است. قبل از خواباندن کودک، به او لباس‌های نخی و سبک بپوشانید و دمای اتاق را خنک نگه دارید. اگر کودک شما علاوه بر تعریق شبانه، خرناس می‌کشد و به سختی تنفس می‌کند، در این باره با یک پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.
وقفه تنفسی
شاید متوجه شده باشید که ریتم تنفس کودک نوپای شما حین خواب تغییر پیدا می‌کند. او ممکن است گاهی با سرعت بیشتری نفس بکشد و گاهی سرعت تنفسش را پایین بیاورد، 15 ثانیه متوقف شود و مجددا بر اساس همان الگوی قبلی نفس بکشد.
ایجاد وقفه حین نفس کشیدن همراه با خروپف و خرناس می‌تواند نشانه آپنه خواب باشد؛ اما مکث گاه به گاه در خواب به تنهایی یک امر طبیعی است. همچنین برخی از کودکان در خواب آه می‌کشند و ممکن است به نظر برسد نفس نمی‌کشند که این هم یک امر طبیعی است.
پیچ و تاب خوردن و کوبیدن
پیچ و تاب خوردن و کوبیدن سر کودک در خواب می‌تواند یک رفتار طبیعی باشد؛ انجام حرکات ریتمیک در خواب یک امر تسکین‌دهنده است و کودک را به خواب عمیق‌تری می‌برد. با اینکه تماشای کودک در این حالت ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما جای نگرانی ندارد. همچنین، برخی کودکان برای منحرف کردن ذهن خود از درد و عفونت گوش دست به این رفتارها می‌زنند. این عادت‌ها معمولا از 1 سالگی شروع شده و تا 3 یا 4 سالگی ادامه پیدا می‌کنند.
تکان‌های ناگهانی، حرکات سریع و بی‌قراری
این حرکات معمولا فقط چند ثانیه طول می‌کشند، اما چند بار در دقیقه رخ می‌دهند و ممکن است ظرف مدت چند دقیقه یا چند ساعت برطرف شوند. در این حالت پاهای کودک بیش از سایر اندام‌ها دچار تکان‌های ناگهانی می‌شوند. این حرکات دردناک نیستند، اما می‌توانند خواب کودک را با مشکل مواجه کنند. سطح پایین آهن و اسید فولیک یکی از دلایل بروز این مشکلات است.
بعضی از کودکان از سندروم پای بی‌قرار رنج می‌برند که در آن پاها احساس خارش و ناراحتی می‌کنند؛ در این وضعیت کودک دائما تمایل دارد پاهای خود را به این طرف و آن طرف حرکت دهد. اگر فکر می‌کنید کودک شما به این سندروم مبتلا شده است، به پزشک مراجعه کنید.
منبع: babycenter 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

روش‌هایی برای حفظ برنامه خواب کودک در طول سفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ