مشکلات رایج در سه ماه اول بارداری

مهرناز زاوه
طی این دوران، تغییرات زیادی در بدن رخ می‌دهد. بسیاری از این تغییرات کاملا طبیعی هستند و اغلب خانم‌ها، دوران بارداری سالم و بی‌خطری را می‌گذرانند. با این همه، برخی علائم نیاز به توجه بیشتری در ماه‌های اولیه بارداری دارند.

بارداری دوران هیجان‌انگیزی برای زنان است، به خصوص اگر فرزند اول‌شان باشد. طی این دوران، تغییرات زیادی در بدن رخ می‌دهد. بسیاری از این تغییرات کاملا طبیعی هستند و اغلب خانم‌ها، دوران بارداری سالم و بی‌خطری را می‌گذرانند. با این همه، برخی علائم نیاز به توجه بیشتری در ماه‌های اولیه بارداری دارند؛ به عنوان مثال حالت تهوع و خونریزی کم و ترشحات واژن عادی است، اما این علائم می‌توانند نشان‌دهنده وجود یک مشکل جدی نیز باشند و شاید نیاز باشد برای درمان آنها نزد پزشک بروید. هر موقع در مورد هریک از علائم بارداری‌تان نگران شدید، به پزشک مراجعه کنید. در این مطلب 7 مشکل هشداردهنده در سه ماهه اول بارداری را به شما معرفی می‌کنیم.
1. خونریزی واژن
مشاهده کمی لکه در دوران بارداری طبیعی است، اما خونریزی شدید می‌تواند علامت سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد و هرچه رنگ خون روشن‌تر باشد، مهم‌تر است. اگر دچار خونریزی و دردی مشابه درد قاعدگی هستید، می‌تواند علامت سقط جنین باشد. اگر خونریزی با درد تند و تیز پایین شکم همراه باشد، می‌تواند علامت حاملگی خارج از رحم باشد. در بارداری خارج از رحم، تخم بارور‌شده به جای قرار گرفتن داخل رحم، در خارج از رحم و معمولا در لوله‌های فالوپ جای می‌گیرد که بسیار خطرناک است.
چه باید کرد؟
در چنین مواقعی باید نزد پزشک بروید و سونوگرافی انجام بدهید. با اینکه بیشتر این لکه‌ها یا خونریزی‌های اندک، نشان‌دهنده مشکل خاصی نیستند و جای نگرانی ندارند، ولی اگر دچار دل‌درد، خونریزی شدید و یا گرفتگی عضلات شکم شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.
2. حالت تهوع و استفراغ شدید
کمی حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه اول بارداری طبیعی است و بیشتر زنان باردار دچار آن می‌شوند. اما اگر تهوع و استفراغ‌تان شدید باشد و باعث کم‌آبی بدن شود، نیاز به توجه بیشتری دارید. اگر نتوانید حداقل 12 ساعت آب و مایعات را در بدن‌تان نگه دارید و آن را بالا بیاورید، باید نزد پزشک بروید. استفراغ شدید که مانع از انجام کارهای روزمره می‌‌شود، باعث کاهش وزن شدید، سرگیجه، کم‌آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت‌های بدن می‌شود.
چه باید کرد؟
ممکن است نیاز باشد برای درمان کم‌آبی بدن خود در بیمارستان بستری شوید و برای کنترل تهوع، دارو مصرف کنید.
نکته: حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری یک امر طبیعی است، اما تکرار آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. اکثر زنانی که در سه ماهه اول بارداری دچار تهوع و استفراغ می‌شوند، یک بارداری سالم و طبیعی دارند.
3. تب بالا
تب بالاتر از 38 درجه سانتیگراد طی بارداری خطرناک است. این تب بالا می‌تواند نشانه وجود عفونت در بدن مادر باشد که روی جنین هم اثر می‌گذارد. تب بالا در دوران بارداری که همراه با بثورات پوستی و درد مفاصل باشد، می‌تواند نشانه یک عفونت مانند سیتومگالوویروس یا توکسوپلاسما باشد. سیتومگالوویروس شایع‌ترین علت ناشنوایی مادرزادی در نوزادان است. توکسوپلاسما نیز معمولا از طریق گربه آلوده به مادر باردار منتقل می‌شود.
چه باید کرد؟
در صورت بروز تب همراه با علائم بیماری دستگاه تنفسی فوقانی، درد بدن، علائم مشابه آنفلوآنزا یا بثورات پوستی و درد مفاصل هرچه سریع‌تر نزد پزشک بروید و هر سال واکسن آنفلوآنزا تزریق کنید.
4. ترشحات و خارش واژن
گاهی اوقات ترشحات واژن طبیعی است، ولی در برخی موارد نشانه عفونت و یا بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی است که می‌تواند عوارض خطرناکی برای بارداری‌تان داشته باشد. اگر ترشحات و خارش واژن در اثر عفونت باشد، برای جنین خطرناک خواهد بود.
چه باید کرد؟
خجالت نکشید. مشکل‌تان را به پزشک بگویید تا راه درمان را به شما معرفی کند و بتوانید سلامت جنین خود را حفظ کنید.
5. احساس درد یا سوزش حین ادرار کردن
درد و سوزش حین ادرار کردن می‌تواند نشانه عفونت مثانه یا عفونت مجاری ادراری باشد؛ اگر این عفونت‌ها درمان نشوند، باعث بروز بیماری خطرناک‌تر، زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس می‌شوند.
چه باید کرد؟
اگر دچار عفونت مثانه یا عفونت مجاری ادراری باشید، درمان آن باعث کاهش درد هنگام ادرار کردن و سپری کردن یک بارداری سالم می‌شود.
6. درد یا ورم ساق پا / سردرد شدید
این مشکلات در بیشتر بارداری‌ها اتفاق نمی‌افتند، اما بارداری احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد. لخته شدن خون در ساق پا منجر به بروز درد و ورم پا می‌شود. این لخته خون می‌تواند به سمت ریه‌ها رفته و به وضعیتی کشنده ختم شود. لخته شدن خون در مغز می‌تواند باعث سردرد شدید شود. البته سردرد بارداری می‌تواند علل دیگری هم داشته باشد.
چه باید کرد؟
اگر سابقه ابتلا به لخته شدن خون را دارید و یا دچار سردرد شدید هستید، به پزشک‌تان بگویید.
7. بدتر شدن بیماری‌های مزمن
زنانی که قبل از بارداری دچار بیماری‌های خاص مانند بیماری تیروئید، دیابت، فشار خون بالا، آسم و یا لوپوس هستند، باید در دوران بارداری مراقب هر نوع تغییری در وضعیت بیماری خود باشند. اگر بیماری شما طی بارداری بدتر شود و یا نتوانید به خوبی آن را کنترل کنید، می‌تواند عوارض بدی برای شما و نوزادتان داشته باشد. به عنوان مثال، اگر هورمون تیروئید شما طی بارداری خیلی بالا یا خیلی پایین باشد، در معرض خطر سقط جنین قرار خواهید داشت و یا اگر میزان قند خون‌تان به خوبی کنترل نشود و بالا برود، در معرض خطر سقط جنین و ناهنجاری‌های جنینی خواهید بود.
چه باید کرد؟
وخامت بیماری شما طی بارداری می‌تواند یک چراغ قرمز برایتان باشد؛ از این رو باید تحت نظر پزشک‌تان باشید.
منبع: webmd 

علائم و عوامل خطر بارداری خارج رحمی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ