چیزهایی که در خانه سبب مشکلات تیروئید می‌شوند

مهرناز زاوه
بیماری تیروئید و مواد ناچسبنده شیمیایی بار دیگر خبرساز شده‌اند. محققان بار دیگر درباره این مواد هشدار داده‌اند و باید خانه خود را بابت وجود چنین مواد و منابعی از این دست، پاکسازی کنیم.

بیماری تیروئید و مواد ناچسبنده شیمیایی بار دیگر خبرساز شده‌اند. محققان بار دیگر درباره این مواد هشدار داده‌اند و باید خانه خود را بابت وجود چنین مواد و منابعی از این دست، پاکسازی کنیم. 
در سال ۲۰۱۴ ، محققان دریافتند که بیش از ۱۰ درصد از مردمی که در معرض نوشیدن آب‌هایی قرار دارند که به خاطر وجود پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) آلوده شده است، دچار مشکلات تیروئیدی شده‌اند. با در نظر گرفتن وضعیت خونی و سال‌های تماس با بروز مشکلات تیروئیدی، محققان توانستند به این نتیجه برسند که هرچه تماس با PFOA بیشتر باشد، میزان بروز مشکلات تیروئیدی هم بالاتر خواهد بود. 
PFOA گروهی از مواد شیمیایی غیرچسبنده دردسرساز هستند که در دسته ترکیبات پرفلورینه قرار می‌گیرند – در واقع دسته‌ای از مواد شیمیایی حاوی فلوراید با ترکیبات مخصوصی که باعث می‌شود هر چیزی نسبت به چسبندگی مقاومت پیدا کند. مشکل اینجاست که این ترکیبات به راحتی تجزیه نمی‌شوند و می‌توان به راحتی آنها را داخل بدن پیدا کرد. علاوه بر بیماری تیروئیدی، PFCهای مختلفی وجود دارند که با بروز سرطان، ناباروری،‌ نقص‌های زایمان و کم شدن عملکرد سیستم دفاعی مرتبطند. در این‌جا به برخی از موارد خانگی که حاوی مواد شیمیایی غیرچسبنده است و باید از مصرف آن پرهیز کنید می‌پردازیم.
نخ دندان
برخی کمپانی‌ها، ترکیبات شیمیایی غیرچسبنده به نخ دندان‌ها اضافه می‌کنند تا راحت‌تر بین دندان‌ها بلغزد. توصیه می‌شود این عمل را ترک نکنید چرا که بسیار مهم است. تنها کافی‌ است به‌جای این نوع نخ دندان‌ها، از نخ دندان‌های طبیعی استفاده کنید.
قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها
نکته بسیار مهم این است که بعد از پخت و پز، کف ماهی‌تابه‌ها و قابلمه‌ها را نسابید. اما به خاطر داشته باشید که وجود خراش‌ها و ذرات موجود در وسایل پخت و پز شما به این معناست که احتمالا همراه با غذا، مواد شیمیایی غیرچسبنده هم خورده‌اید. توصیه می‌شود، هر نوع وسیله پخت و پزی را که دارای ترکیبات غیرچسبنده و خراشیده‌شده است با قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌های آهنی، شیشه‌ای، استیل یا لعابی جایگزین کنید.
جعبه‌های پیتزا و فست‌فود
آیا دنبال دلیل دیگری می‌گردید تا غذای بیرون‌بر نخرید؟ پس بهتر است بدانید بسیاری از ظرف‌های غذاهای بیرون‌بر پوشیده از مواد شیمیایی غیرچسبنده‌اند تا مانع از ترشح و خارج شدن چربی و روغن غذا شوند. بهتر است خوردن غذاهای فست‌فودی را بی‌خیال شده و در همان قابلمه‌ها و یا ماهی تابه‌های خانگی غذا درست کنید.
جعبه‌های ذرت‌بوداده خانگی
کمپانی‌های تولید ذرت بوداده دوست ندارند که چربی و روغن از بسته‌های ذرت بوداده روی شلوارتان بریزد، بنابراین داخل آن را با مواد شیمیایی ضدچربی می‌‌پوشانند تا بتوانند ترکیبات روغنی داخل آن را حفظ کنند. توصیه می‌شود خودتان در خانه و با استفاده از ظرف‌های مخصوص، ذرت بوداده درست کنید.
مبلمان، فرش‌ها و قالی‌ها
ترکیبات شیمیایی، پشت عناوینی مانند اسکوچ‌گارد، تفلون، ‌استین‌مستر و سایر عناوین پنهان شده‌اند. بسیاری از این ترکیبات شیمیایی غیرچسبنده در قالب مواد پاک‌کننده برای دفع هر چیزی استفاده می‌شوند که ممکن است روی کاناپه‌های تشک‌دار بریزید. توصیه می‌شود که وقتی می‌خواهید مبلمان بخرید، حتما از این مسئله مطمئن شوید که پوشیده از مواد غیرچسبنده نباشد که مانع بروز لکه می‌شود. اگر در فروشگاهی هستید که تصمیم به خرید فرش یا قالی دارید، بهتر است از خرید آن خودداری کرده و ترجیحا به دنبال کفپوش باشید.
ظروف کاغذی
شاید برایتان جالب باشد که بدانید سالانه چیزی حدود ۶۴ هزار میلیون فنجان و ظرف کاغذی دور ریخته می‌شود. سوای عوامل زائد، بسیاری از این ظروف سرشار از ترکیبات شیمیایی غیرچسبنده هستند که مانع از ریختن یا ترشح محتویات آن به بیرون خواهد شد. توصیه می‌شود فقط از لیوان‌ها و ظرف‌های معمولی استفاده کنید و آنها را در ظرفشویی بشویید.
شامپو
ترکیبات شیمیایی غیرچسبنده ممکن است در محصولات مراقبت شخصی هم پنهان شده باشند. خوشبختانه بر خلاف مبلمان و پوشاک، در محصولات مراقبت شخصی چنین ترکیباتی وجود دارد. توصیه ما این است که برچسب روی این محصولات را چک کرده و ترجیحا از خرید هر محصولی که ترکیبات آن با «فلورو» شروع می‌شود خودداری کنید.
گرد و خاک خانگی
مهم نیست تا چه حد تلاش می‌کنیم از تماس با مواد شیمیایی غیرچسبنده خودداری کنیم، باید بدانید که آنها در لابه‌لای گرد و خاک خانگی هم وجود دارند؛ چرا که در محصولات مختلفی استفاده می‌شوند. گرد و خاک خانگی منشأ مواد شیمیایی پلاستیکی، بیسفنول A (BPA) و مواد پیشگیرنده شعله است. توصیه می‌شود حتما یک جاروبرقی با فیلتر HEPA در خانه داشته باشید، به طور مرتب نواحی مورد نظر را جارو زده و ترجیحا از مواد پاک‌ساز خانگی، و غیرسمی استفاده کنید.  
منبع: prevention 

ید رادیو اکتیو درمانی بدون خطر برای تیروئید پرکار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ