اشتباهات رایج غذایی که به استخوان‌هایتان آسیب می‌زنند

مهرناز زاوه
در اینجا به برخی از اشتباهات شایع غذایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند آسیب‌های جدی به استخوان‌تان وارد کنند.

رژیم غذایی و ورزش دو رکن اصلی یک زندگی سالم‌اند. بنابراین باید سعی کنید برنامه درستی برای مصرف غذا داشته باشید. در اینجا به برخی از اشتباهات شایع غذایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند آسیب‌های جدی به استخوان‌تان وارد کنند.
نمک
مصرف زیاد نمک در غذا منجر به کم شدن کلسیم از طریق ادرار به منظور خارج ساختن نمک اضافی می‌شود. از آنجایی که مقداری از این کلسیم از استخوان‌ها تأمین می‌شود، این مسئله می‌تواند در طولانی مدت به ضعف استخوانی و یا پوکی استخوان بیانجامد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد کاهش میزان مصرف نمک از ۱۰ به ۵ گرم در روز هم تأثیر مشابهی به مانند افزایش میزان مصرف کلسیم به میزان ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز بر مقاومت استخوان‌ها به همراه دارد.
سودا
اگر سودا در سال‌های اوج شکل‌گیری استخوان در دوران بچگی مصرف شود می‌تواند به استخوان‌ها آسیب وارد کند. فسفر موجود در سودا باعث کم شدن قابلیت استفاده از کلسیم می‌شود در شرایطی که مصرف سودای بیشتر به کاهش منیزیم مورد نیاز برای رشد استخوان می‌انجامد.
قهوه
اگر مصرف قهوه شما بیش از ۳ تا ۴ فنجان در روز باشد، پس زمان آن است تا مصرف خود را کاهش داده یا میزان کلسیم موجود در غذایتان را افزایش دهید چرا که قهوه باعث کاهش جذب کلسیم شده و کمبود کلسیم استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید چای را جایگزین قهوه بکنید، ضمن آنکه تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که چای مصرف می کنند خطر ترک‌خوردگی استخوانی در آنها کمتر است. 
شکلات
اگرچه شکلات حاوی فلاونید و کلسیم است – در واقع مواد مغذی‌ای که منجر به افزایش چگالی استخوانی می‌شوند – از طرفی اوکسالات هم دارد که مانع از جذب کلسیم و قند می‌شود و با دفع کلسیم و افزایش خطر ضعیف شدن استخوان‌ها مرتبط است. بنابراین بهتر است مصرف شکلات در حد متوسط باشد، نه بیشتر از یک پرس در روز.
منبع: thehealthsite

برای پیشگیری از پوکی استخوان چقدر کلسیم نیاز داریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ