چاق هستید و دیابت دارید؟ مراقب سرطان کبد باشید

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد خطر پیشرفت سرطان کبد در افرادی که شاخص حجم بدن بالایی داشته، حجم دور شکمشان زیاد است و از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، بسیار بالاست.

تحقیقات نشان می‌دهد خطر پیشرفت سرطان کبد در افرادی که شاخص حجم بدن بالایی داشته، حجم دور شکمشان زیاد است و از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، بسیار بالاست. طی این تحقیقات مشخص شد به ازای هر ۵ کیلوگرم بر مترمربع افزایش شاخص حجم بدن، خطر سرطان کبد در مردان و زنان به ترتیب ۳۷ و ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. به ازای هر ۵ سانتی‌متر افزایش دور کمر، خطر سرطان کبد هم ۸ درصد زیاد می‌شود. شرکت‌کنندگان در این تحقیق دیابت شیرین نوع ۲ داشتند و خطر بروز سرطان کبد در آنها حدودا ۲.۶۱ بار بیشتر تشخیص داده شد و این افزایش با بالا بودن شاخص حجم بدن، بیشتر شد. 
محققان می‌گویند: «نمی‌توان سرطان کبد را به راحتی با عفونت‌های ویروسی هپاتیت مرتبط دانست. ما دریافتیم که هر یک از این عوامل به شکل محکمی با خطر سرطان کبد مرتبطند. در واقع همه این‌ها به سوء‌عملکرد متابولیک ربط پیدا می‌کند.» هم‌چنین این تحقیق توانست پوشش مهمی در ارتباط با سرطان کبد و افزودن آن به فهرست سرطان‌های مرتبط با چاقی به همراه داشته باشد. 
هم‌چنین نتایج حاصل از این تحقیق با سایر اطلاعات در این زمینه هم‌سو  بوده که گویای آن است چاقی و دیابت نقش مهمی در افزایش سریع سرطان کبد در دهه‌های اخیر ایفا کرده است. در این تحقیق محققان اطلاعات مربوط به ۱.۵۷ میلیون فرد بزرگسال را از بین ۱۴ مدل تحقیقاتی مختلف در ایالات متحده جمع‌آوری کردند. در جریان ثبت نام، شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌هایی را پُر کردند که در آن از آنها سؤالاتی درباه قد، وزن،‌ مصرف تنباکو و سایر عواملی که به شکل بالقوه با خطر سرطان مرتبط بود پرسیده شده بود. هیچ یک از آنها در هنگام ثبت نام دچار سرطان نبودند. 
منبع: medicaldaily

آیا واقعا چاق هستید+تست چاقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ