پوکی استخوان مساوی است با مرگ خاموش؟!

jalalvand
حسین فائزی‌پور ــ متخصص ارتوپدی، بیماری مرگ خاموش را تشریح و توصیه‌های کلیدی را عنوان کرد و گفت: بر دیوار بیمارستان کانادایی نوشتند: Take your milk - Have your activity - to avoid Osteoporosis شیرت را بخور، فعالیت داشته باش، از پوکی استخوان جلوگیری می‌شود.

حسین فائزی‌پور ــ متخصص ارتوپدی  با بیان اینکه در کشورهای اروپایی پوکی استخوان دزد خاموش نامیده می‌شود که کلسیم را به‌مرور زمان از بدن می‌گیرد، شایع‌ترین علت آن را عدم استفاده از محصولات لبنی و خوراک‌های دریایی عنوان کرد.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه ویتامین D و کلسیم مکمل همدیگر هستند، گفت: ویتامین D در خوراک‌های دریایی مثل ماهی، میگو به‌وفور یافت می‌شود و محصولات لبنی نیز همچون شیر، ماست و کشک سرشار از کلسیم است.

این فوق‌تخصص زانو و تومورهای استخوان تصریح کرد: در صورتی که مردم در رژیم غذایی خود مصرف لبنیات و خوراکی‌های دریایی به عادت همیشگی تبدیل کنند کمتر به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

فائزی‌پور، با بیان اینکه نور خورشید در تأمین ویتامین D مؤثر است آن را منبع غنی از این نوع ویتامین دانست و با توجه به آفتابی بودن کشورمان بر استفاده از آن حداقل روزی 10 دقیقه و به‌طور مستقیم تأکید کرد.

این متخصص ارتوپدی ضمن اشاره به اینکه لازم است با انجام آزمایش‌ میزان تراکم استخوان، ویتامین D و کلسیم خون در افراد مشخص شود، توضیح داد: خانم‌ها معمولاً بعد از یائسگی با از دست دادن برخی از هورمون‌های بدن دچار پوکی استخوان می‌شوند.

این فوق‌تخصص زانو و تومورهای استخوان به تجربه خود در بیمارستان تورنتوی کانادا اشاره کرد و ادامه داد: به‌روی دیوار این بیمارستان نوشته شده بود Take your milk – Have your activity – to avoid Osteoporosis «شیرت را بخور، فعالیتت را داشته باش، از پوکی استخوان جلوگیری می‌شود».

فائزی‌پور، پوکی استخوان را بدون علامت خاص دانست و گفت: اغلب افراد با شکایت از دردهای استخوانی، خستگی یا شکستگی بی‌دلیل به‌ویژه در افراد میانسال مراجعه می‌کنند که بعد از انجام آزمایش متوجه این عارضه می‌شوند.

وی تشریح کرد: فرد از نظر تراکم استخوان در سه حالت نرمال، نرمی استخوان یا کمبود مواد معدنی و پوکی استخوان یا کمبود مواد لبنی قرار دارد که مصرف روزانه 4ــ3 لیوان شیر برای سلامتی استخوان ضروری است.

منبع:‌تسنیم

لینک مرتبط: مردان چه زمانی دچار پوکی استخوان می‌شوند!

این فیبر سلامت استخوان زنان را تضمین می کند!

روزانه به چه میزان کلسیم نیاز داریم؟  

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ