۶ فاکتور کلیدی که «زندگی سالم» را آسان‌ می‌کنند

مهرناز زاوه
باید گفت که سبک زندگی افراد در ۳۰ سال اخیر متوجه تغییرات بسیاری شده است؛ در واقع همه چیز اعم از محل زندگی، کار و نوع بازی دستخوش تغییر شده‌اند. اما خب نمی‌توان هیچ‌یک از این‌ها را به تنهایی عامل اصلی افزایش وزن دانست.

شکی نیست که چاقی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عصر فعلی ما محسوب می‌شود. از دهه ۱۹۸۰ به بعد، سال به سال آمریکایی‌ها افزایش وزن بیشتری پیدا کرده‌اند. طی آماری که در همین رابطه و در سال ۲۰۰۳ منتشر شد مشخص شد که افزایش وزن متوسط در میان بزرگسالان حدود ۱ کیلو در سال بوده است. شاید این رقم چندان زیاد نباشد، اما مطمئن باشید ظرف یک دهه آتی به ۱۰ کیلو خواهد رسید.
باید گفت که سبک زندگی افراد در ۳۰ سال اخیر متوجه تغییرات بسیاری شده است؛ در واقع همه چیز اعم از محل زندگی، کار و نوع بازی دستخوش تغییر شده‌اند. اما خب نمی‌توان هیچ‌یک از این‌ها را به تنهایی عامل اصلی افزایش وزن دانست. در این‌جا به برخی از روش‌های مهم برای ساده‌تر کردن روال سالم زندگی می‌پردازیم.
۱.سعی کنید هر روز فعال باشید
مشخص شده که افراد به طور متوسط ۵۵۰۰ قدم برمی‌دارند (یعنی چیزی حدود ۳ تا ۴ کیلومتر) اما افرادی با اندام متناسب اغلب ۱۰۰۰ قدم بیشتر راه می‌روند. البته این مسئله چندان عجیب نیست و حتما می‌دانید که میزان چاقی با تعداد قدم‌هایی که برمی‌داریم مرتبط است
شکی نیست که برای لاغر ماندن، باید به طور مداوم فعال باشید، و البته در این میان استراتژی‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید تعداد قدم‌هایتان را بالا ببرید. بدون تحرک منظم، میزان کارکرد متابولیسم‌تان کاهش یافته و انعطاف‌پذیری‌تان کم می‌شود. فرقی نمی‌کند که پیاده‌روی همراه با سگ‌تان باشد یا دویِ آهسته با یک دوست، یا حتی رکاب زدن یا تمرین در باشگاه، در هر حال تحرک برای افراد دارای تناسب اندام اهمیت فراوانی دارد.
۲.غذاهای سالم و واقعی بخورید
در رستوران‌ها و در خانه، تأکید روی کیفیت غذاست، نه مقدار آن. یک حجم غذایی سالم و مفید با طعم و مزه فوق‌العاده بهتر از یک پرس بزرگ سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، چربی و سدیم است – حتی اگر این حجم زیاد هزینه چندانی هم نداشته باشد.
۳.فضای سالم مورد نظرتان را ایجاد کنید
ایالت کلرادوی امریکا به خاطر مناظر و فرصت‌های فراوان برای تفریحات بیرون از خانه بسیار معروف و زبانزد است. اما اهالی کلرادو اغلب، پیش از خوردن یک صبحانه کامل، تا ارتفاع زیاد پیاده‌روی نمی‌کنند، بلکه فضایی را برای کاهش وزن و سلامتی و تندرسی خود می‌سازند. این محیط ما و پیرامون ماست – کثرت پارک‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری در مجاورت و گروه‌های خوب پیاده‌روی – که انگیزه کافی برای یک زندگی سالم را فراهم می‌کنند. 
۴.نسبت به اهداف خود صادق باشید
همه ما دورن خود اهدافی داریم (چیزی که دوست داریم در زندگی آن را کامل کرده  به آن دست یابیم)، اما شاید هیچ‌وقت بین اهدف‌تان و موفقیت در کاهش وزن، پیوندی برقرار نکرده باشید. سعی کنید این سؤال را از خود بپرسید که: آیا روش زندگی‌ام با آنچه می‌خواهم به آن برسم هم‌سوست؟
۵.باور داشته باشید که می‌توانید موفق شوید
طی سفرتان برای کاهش وزن، با چالش‌های زیاد و شکست‌های کوچک روبه‌رو خواهید شد. مواجه شدن با آنها به شیوه‌ای که باعث نشود از مسیرتان منحرف شوید مستلزم آن است که طرز فکر مثبتی داشته باشید. دیدگاه ذهنی شما می‌تواند این مسئله را تعیین کند که در ایجاد تغییرات دائمی در زندگی‌تان تا چه حد موفق هستید. به‌جای گفتن «هر وقت به بار نشست، آن را باور می‌کنم»، طرز فکر کلرادویی‌ها را جایگزین آن کنید که معتقدند: «اگر باور داشته باشی، موفق می‌شوی»
۶.زندگی سالم را برای خودتان جالب و سرگرم‌کننده کنید
اگر به دنبال این هستید که بدانید راز اهالی کلرادو چیست، باید گفت که آنها برای لاغر ماندن و یا حتی برای افزایش سطح سلامتی و تندرستی خود، زیاد به غذا اهمیت نمی‌دهند و شاید سبک زندگی‌شان هم آمیخته با فعالیت‌های زیادی نباشد. آنها این کارها را به این خاطر انجام می‌دهند که برایشان لذت‌بخش است. حتما دیده‌اید که برخی متخصصان تغذیه افراد را مجبور می‌کنند نسبت به رژیم غذایی و برنامه فعالیت جسمانی خود بسیار مراقب بوده و حواسشان باشد، اما مردم کلرادو به ما آموخته‌اند که این رویکرد نتیجه معکوس دارد. بله، باید گفت افرادی که در کاهش وزن و داشتن یک زندگی سالم موفق می‌شوند زمان زیادی را به فکر کردن درباره خوردن غذای سالم و فعالیت جسمانی خود سپری می‌کنند. راز موفقیت، لذت بردن از این سبک زندگی و انجام آن به شیوه‌ای است که برایتان شادی و نشاط به همراه داشته باشد نه درد و اندوه و سختی. 
منبع: shape

چگونه هورمون‌های افزایش وزن را خاموش کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ