علائمی که نشان می‌دهد زمان زایمان نزدیک است-قسمت دوم

مهرناز زاوه
در روزهای پایانی بارداری و پیش از زایمان متوجه خواهید شد که میزان ترشحات واژنی شما غلیظ و یا زیاد شده است.

در ادامه‌ی قسمت اول به نشانه‌هایی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهند زمان زایمان‌تان نزدیک است. ساعاتی پیش از زایمان
۸.رنگ و غلظت ترشحات واژنی شما تغییر پیدا خواهد کرد
در روزهای پایانی بارداری و پیش از زایمان متوجه خواهید شد که میزان ترشحات واژنی شما غلیظ و یا زیاد شده است. هم‌چنین خواهید دید که حجم توده مسدودکننده مخاط هم کم می‌شود. ممکن است در قالب یک توده بزرگ (در واقع این مخاط، شبیه مخاطی است که داخل بینی شما قرار دارد، اما با رگه‌های کم‌رنگِ خون) یا چند تکه کوچک از آن خارج شود. این ترشحات غلیظ و مایل به صورتی را «ترشحات خونی» می‌نامند که علامت خوبی است و نشان می‌دهد زایمان نزدیک است.
۹.میزان انقباض‌ها و دردهای زایمانی‌تان افزایش خواهد یافت
انقباض عضلانی یکی از نشانه‌های بارز زایمان فعال است. تا هفته‌ها و حتی ماه‌ها پیش از زایمان، انقباض‌های برکستون-هیکس را تجربه خواهید کرد. وقتی عضلات موجود در رحم شما سفت می‌شوند تا خود را برای لحظه زایمان آماده کنند (در واقع به بچه فشار بیاورد تا خارج شود)، میزان فشار آنها را حس خواهید کرد. اما چطور می‌توان تفاوت بین انقباض‌های زایمانی حقیقی و غیرحقیقی را تشخیص داد؟ بهتر است به این نشانه‌ها توجه کنید:
-اگر فرد فعالی باشید، انقباض‌های شما به‌جای آرام شدن، قوی‌تر و شدیدتر می‌شود.
-اگر وضعیت خود را تغییر دهید، انقباض‌ها از بین نمی‌رود.
-درد انقباض‌ها از قسمت پایین کمر آغاز شده و به ناحیه زیر شکم و احتمالا ساق پاها می‌رسد.
-انقباض‌ها به دفعات زیاد و با درد بیشتر و گاهی طی یک الگوی منظم رخ می‌دهد. 
۱۰.کیسه آب شما پاره می‌شود
ممکن است در فیلم‌ها دیده باشید که زمان زایمان وقتی نزدیک خواهد بود که کیسه آب شما بترکد. اما شاید این سناریو، سناریویی نامحتمل باشد. در واقع این یکی از آخرین نشانه‌های زایمان است که بسیاری از زنان متوجه آن خواهند شد و در کمتر از ۱۵ درصد زایمان‌ها رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است زیاد سر آن به عنوان نشانه‌ا‌ی از زایمان حساب نکنید.
اگر با دانستن این علائم و نشانه‌ها هنوز هم نمی‌دانید که زمان زایمان‌تان چه وقت خواهد بود و شاید آمادگی‌اش را نداشته باشید، سعی کنید با این مسئله به خود استرس وارد نکنید. در این زمان، باید سعی کنید بیشتر به متخصص مامای خود مراجعه کنید، چرا که به شما کمک خواهد کرد تمام نشانه‌های مهم را شناسایی کنید.
اگر فکر می‌کنید که دیگر زمان زایمان است، مددکار یا متخصص باید توصیه‌های لازم را به شما بکند تا بدانید زمانی که انقباض‌هایتان به شکل مرتب رخ داد چه کار کنید. انقباض‌ها با فواصل مشخصی رخ نمی‌دهند، اما اگر خیلی پیوسته شدند، حتما باید با پزشک‌تان مسئله را در میان بگذارید. اگر فکر می‌کنید دیگر زمان زایمان رسیده اما از این مسئله مطمئن نیستید، تلفن را بردارید و به متخصص یا مددکار خود زنگ بزنید تا توصیه‌های لازم را به شما کرده و بگوید که چه اتفاقاتی دارد برایتان می‌افتد. 
اگر هر یک از موارد زیر رخ داد، باید همواره به پزشک مراجعه کنید:
-اگر هر نوع خونریزی یا ترشحاتی به رنگ قرمز روشن (نه قهوه‌ای یا مایل به صورتی) مشاهده کردید.
-اگر کیسه آب‌تان ترکید – خصوصا اگر این مایع به رنگ سبز یا قهوه‌ای باشد؛ این مسئله می‌تواند نشانه مامیزه (یا نخستین مدفوع جنین) باشد؛ که البته اگر بچه این مایع را حین زایمان استنشاق یا هضم نکند، خطری نخواهد داشت.
-اگر دچار تغییرات بصری، سردرد، و یا تورم شدید یا ناگهانی شدید. همه این‌ها می‌توانند نشانه‌های پری‌اکلامپسی یا فشار خون بالا به خاطر بارداری باشند.
علاوه بر این‌ها، روش‌های طبیعی دیگری هم وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد بتوانید وقوع زایمان را تحریک کرده و این کار را در خانه انجام دهید؛ از جمله پیاده‌روی، رابطه جنسی، خوردن غذاهای تند و طب سوزنی. البته باید گفت تحقیقات زیادی در این زمینه و در ارتباط با پوشش دادن این روش‌ها صورت نگرفته است، و بهتر است پیش از امتحان کردن آنها حتما با پزشک مشورت کنید.
منبع: prevention 

فاکتورهای خطر زایمان زودرس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ