هر یک از این ۷ درد معده چه معنایی دارند؟

مهرناز زاوه
مشکلات معده بدترین و گاهی شرم‌آورترین مسئله ممکن هستند؛ اسهال یکی از این مشکلات است. اما مشکلات معده با دردهای مختلف شناخته می‌شوند که هر یک از آنها بیانگر مشکل خاصی است.

مشکلات معده بدترین و گاهی شرم‌آورترین مسئله ممکن هستند؛ اسهال یکی از این مشکلات است. اما مشکلات معده با دردهای مختلف شناخته می‌شوند که هر یک از آنها بیانگر مشکل خاصی است. در این مطلب، به معرفی شایع‌ترین علائم درد معده و تاثیر آنها بر سلامت شما می‌پردازیم.
1. احساس سوزش در قفسه سینه
چه می‌تواند باشد: ریفلکس اسید
وقتی ریفلکس اسید دارید، یعنی اسید معده برگشت کرده و وارد قفسه سینه شده است. بسیاری از افرادی که ریفلکس دارند، در قسمت زیر فقسه سینه خود احساس سوزش می‌کنند.
چه کاری باید انجام دهید: هیچ راه‌حل مشخصی وجود ندارد. ممکن است برخی مواد غذایی باعث سوزش سر دل شوند. اما خبر خوب این است که اگر دلیل مشکل خود را شناسایی کنید، می‌توانید با حذف آن از رژیم غذایی یا عادات روزانه خود بهبود یابید. همچنین می‌توانید با بهبود بخشیدن به وضعیت خواب خود از ریفلکس اسید جلوگیری کنید.
2. احساس درد در اطراف ناف
چه می‌تواند باشد: آپاندیس
اگر مشکل شما آپاندیس باشد، معمولا یک درد مبهم درست در زیر ناف خود خواهید داشت. این درد به مرور تشدید یافته و به سمت استخوان ران راست حرکت می‌کند.
چه کاری باید انجام دهید: اگر آپاندیس‌تان متورم شده، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید و تحت عمل قرار بگیرید. اگر درد را جدی نگیرید، ممکن است آپاندیس‌تان داخل شکم بترکد که بسیار خطرناک است. هرگز به این امید نباشید که درد آپاندیس خود به خود فروکش خواهد کرد.
3. احساس درد محسوس زیر دنده‌ها
چه می‌تواند باشد: سنگ صفرا
سنگ کیسه صفرا یک توده حاوی کلسترول و زردآب است که می‌تواند به کوچکی سنگ‌ریزه یا به بزرگی یک توپ گلف باشد. صرف‌نظر از اندازه سنگ، وقوع هرگونه انسداد یا گرفتگی در صفرا با درد شدید همراه خواهد بود که غذا خوردن را به تدریج غیرممکن می‌سازد.
چه کاری باید انجام دهید: متاسفانه استروژن، استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری و باروری عمومی، خطر برروز سنگ صفرا را افزایش می‌دهند. در واقع، خانم‌ها بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند. بنابراین اگر احساس درد دارید و قرص مصرف می‌کنید، حتما با پزشک‌تان صحبت کنید تا روش‌های دیگری را برای کنترل بارداری در اختیارتان بگذارد. سنگ کیسه صفرا معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما اگر درد شدید دارید می‌توانید سنگ را از طریق جراحی بردارید.
4. سوزش سردل
چه می‌تواند باشد: زخم معده
اگر درد مزمن دارید که به طور معمول بعد از غذا خوردن تشدید می‌شود، ممکن است زخم معده داشته باشید. درد ناشی از زخم معده، برخلاف سوزش سردل که در قفسه سینه رخ می‌دهد، در ناحیه روده احساس می‌شود.
چه کاری باید انجام دهید: از مصرف داروهای مسکّن بدون نسخه مثل ایبوپروفن خودداری کنید، چون مشکل‌تان را بدتر می‌کنند. با یک پزشک متخصص هم مشورت کنید. ممکن است بسته به شدت زخم به دارو و یا حتی عمل جراحی نیاز داشته باشید.
5. ناراحتی شکم و تکرر ادرار
چه می‌تواند باشد: عدم تحمل لاکتوز
اگر قادر به تحمل لاکتوز نباشید، با مصرف آن دچار درد شکم خواهید شد؛ چون این عارضه روده شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متاسفانه، این مسئله بدترین جنبه این مشکل نیست. این ناراحتی با ترکیبی از گاز معده و اسهال تشدید می‌شود که باعث احساس تکرر ادرار در شما خواهد شد.
چه کاری باید انجام دهید: در وهله اول، باید سطح عدم تحمل لاکتوز را در خود شناسایی کنید. شاید با خوردن چند تکه پیتزا مشکلی نداشته باشید، اما خوردن بستنی شما را دچار مشکل کند. برای آزمایش این مسئله باید از شیوه «فیلم و لاکتوز» استفاده کنید. یعنی کمی شیر بخورید، پای تلویزیون بنشینید، یک فیلم تماشا کنید و ببینید چه می‌شود.
6. انقباض روده و اسهال مزمن
چه می‌تواند باشد: حساسیت به گلوتن
اگر به گلوتن حساسیت داشته باشید، دچار نفخ، گاز معده و گرفتگی عضلات روده خواهید شد.
چه کاری باید انجام دهید: درست مثل شیوه «فیلم و لاکتوز» باید ببینید به چه غذاهایی حساسیت دارید و سپس از خوردن آنها خودداری کنید. اگر حساسیت شما شدید است، می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید تا از دریافت مواد مغذی کافی در رژیم غذایی‌تان مطمئن شوید.
7. اسهال خونی، درد و تب
چه می‌تواند باشد: کولیت یا بیماری کرون
ممکن است علاوه بر گاز معده، گرفتگی عضلات و نفخ، در مدفوع‌تان خون مشاهده کنید یا دچار تب و تهوع شوید. که اصلا جالب نیست!
چه کاری باید انجام دهید: با پزشک خود صحبت کنید. کرون و کولیت با طیف گسترده‌ای از مشکلات همراه‌اند. پزشک بسته به شدت درد، داروهای ضد التهابی تجویز خواهد کرد یا درمان دیگری را به کار خواهد گرفت. در هر صورت، اگر به موقع به مشکل رسیدگی نکنید، ممکن است راهی بیمارستان شوید.
منبع: womenshealth 

گام هایی برای پیشگیری و کاهش درد معده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ