از رنگ‌درمانی چه می‌دانید؟

مهرناز زاوه
رنگ‌ها بیش از آنچه فکر می‌کنید تأثیرگذارند. از دوران دیرین، رنگها قدرت‌های شفابخش زیادی داشته‌اند. اما به راستی این قدرت شفابخش به چه نحو است؟

رنگ‌ها بیش از آنچه فکر می‌کنید تأثیرگذارند. از دوران دیرین، رنگها قدرت‌های شفابخش زیادی داشته‌اند. اما به راستی این قدرت شفابخش به چه نحو است؟ در واقع باید گفت هفت رنگ یک رنگین‌کمان با هفت چاکرای بدن (یا همان مراکز انرژی) مرتبط است.
چاکرای مولادهارا (مرکز ریشه) با رنگ قرمز و چاکرای سوئادیستانا (مرکز خارجی) با رنگ نارنجی مرتبط است. وقتی کمی بالا می‌آییم یعنی به سمت چارکرای مانیپورا (مرکز شبکه عصبی یا زیر معده)، آناهاتا (مرکز قلب)، ویهودها (مرکز گلو)، چاکرای آجنا (مرکز چشم سوم) و در نهایت چاکرای ساهاسرارا (مرکز بالای جمجمه) را خواهیم داشت که به ترتیب با رنگ‌های زرد، ‌سبز، آبی، نیلی و بنفش مرتبط است. از طرفی هر چاکرا با غده خاصی در بدن ارتباط دارد. بنابراین استفاده درست از رنگ‌ها به التیام بیماری در بدن کمک خواهد کرد. مثلا رنگ قرمز برای درمان اختلالات کبدی، رنگ آبی برای رفع مشکلات غده صنوبری و رنگ سبز برای درمان مشکلات غده هیپوفیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از طرفی بر اساس طب سنتی آیورودا، رنگ‌های خاصی با سه ویژگی اصلی مرتبط است: مثلا قلنج و شکم‌درد با آبی، صفرا با قرمز آتشی و خلط با سایه‌های خفیف و درخشان زرد ارتباط دارد. هم‌چنین در طب آیورودا رابطه نزدیکی میان پنج عنصر بدن – اتر، آتش، هوا، آب و خاک – با رنگ‌ها وجود دارد: اتر با آبی کمرنگ، آب با آبی سیر، هوا با سبز، آتش با قرمز و خاک با زرد مرتبط است. هر نوع اختلالی در این عناصر منجر به بر هم خوردن تعادل در جسمیّت فیزیکی، روانی و روحی فرد شده که می‌توان با محوریت رنگ‌ها آن را درمان کرد.
استاد دامینی سینگ در زمینه کاربرد این طب و نحوه استفاده از آن می‌گوید: «ما سه‌چهارمِ بطری شیشه‌ای رنگی را از آب یا روغن پُر کرده و آن را زیر نور خورشید و در معرض اتر قرار می‌دهیم. هوا، فضای باقیمانده موجود در بطری را پُر می‌کند. بنابراین همه عناصر مورد نظر را در بطری خواهیم داشت.»
استاد دامینی سینگ روز خود را با نوشیدن آب در یک بطری سبز رنگ آغاز کرده و بر این باور است که این آب می‌تواند سیستم عصبی او را متعادل ساخته و در کل روز او را فعال و پر انرزی نگه دارد. خودش می‌گوید: «اگر برای چند روز از بطری سبز‌رنگ آب ننوشم، احساس ناخوشایند و آزاردهنده‌ای به من دست خواهد داد.»
منبع: health

رنگ قرمز چه تأثیری بر روح و جسم دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ