۱۰ درمان طبیعی و عالی برای پاکسازی پوست

مهرناز زاوه
در این مطلب قصد داریم 10 روش طبیعی را برای شفاف کردن پوستتان معرفی کنیم. با افزایش سن، پوست نخستین عضوی است که تحت تاثیر تغییرات محسوس قرار می‌گیرد.

پوست چیزهای زیادی درباره شما می‌گوید؛ مثلا اینکه چه سنی دارید، چقدر از خود مراقبت می‌کنید، چه می‌خورید و چه می‌نوشید و بسیاری چیزهای دیگر. بنابراین بهتر است از آن مراقبت کنید. پوست به عنوان بزرگ‌ترین عضو بدن، هر چیزی را که رویش قرار می‌گیرد جذب می‌کند.
در این مطلب قصد داریم 10 روش طبیعی را برای شفاف کردن پوستتان معرفی کنیم. با افزایش سن، پوست نخستین عضوی است که تحت تاثیر تغییرات محسوس قرار می‌گیرد.
قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و داشتن یک رژیم غذایی ناسالم، درخشندگی و انعطاف پوست بدن را از بین می‌برد و باعث پیری آن می‌شود. از این رو، جای تعجب نیست که اکثر خانم‌ها به دنبال راهی برای بازگشت جوانی پوست‌شان هستند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که به جای استفاده از محصولات شیمیایی، از روش‌های طبیعی زیر استفاده کنید.
1. نعناع
نعناع مدیترانه‌ای حاوی منتول است که باعث خنک شدن و پاکسازی پوست می‌شود. آب نعناع تازه را هر شب به صورتتان بمالید تا تسکین پیدا کند. شما می‌توانید با افزودن آب لیمو به نعناع یک ترکیب عالی تهیه کنید. سپس، به آن آب گرم اضافه کرده و محصول نهایی را روی پوستتان بمالید. صبر کنید تا پوست در معرض هوا خشک شود و سپس دوش بگیرید.
نعناع خواص دارویی زیادی هم دارد. نوشیدن لیموناد در تابستان به همراه برگ نعناع خرد شده به درمان اگزما، گزش حشرات، گال و سایر بیماری‌های پوستی کمک می‌کند.
2. انبه
اکثر افراد از خواص دارویی انبه بی‌خبرند. این میوه گرمسیری حاوی آنزیمی است که با باکتری‌ها مبارزه کرده و زخم‌های سطحی پوست را التیام می‌بخشد. این آنزیم به زدودن پوست مرده و ترمیم پوست آسیب دیده نیز کمک می‌کند. استفاده منظم از آب این میوه به کاهش کک و مک و لکه‌های قهوه‌ای ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز کمک می‌کند.
3. زردچوبه
زردچوبه یکی از گیاهان باستانی هند است و نزد بسیاری از آنها مقدس شمرده می‌شود. عروس و دامادهای هندی قبل از ازدواج از مخلوط زردچوبه و شیر روی پوستشان استفاده می‌کنند تا جوان‌تر و زیباتر جلوه کنند. بسیاری از خانم‌های روستایی در هند نیز از این مخلوط استفاده می‌کنند. از این رو، جای تعجب ندارد که نرخ سرطان پوست در این کشور بسیار پایین است.
زردچوبه علاوه بر خواص ضد‌عفونی‌کننده‌ای که دارد، به روشن شدن رنگ پوست کمک می‌کند. گیاه زردچوبه نیز برای درمان مشکلات پوستی به کار گرفته می‌شود. شما می‌توانید از ترکیب پودر زردچوبه و آب آناناس برای رفع لکه‌های تیره پوست استفاده کنید. افزودن چند قاشق چای‌خوری آب نیشکر نیز به رفع چین و چروک کمک می‌کند.
4. گردو
معروف‌ترین گردوی جهان در مناطق اطراف دریای خزر رشد می‌کند. گردو یکی از بهترین مراقبان پوست است که به طور گسترده در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی به کار گرفته می‌شود. در طب سنتی چین از گردو برای تهیه داروهای تقویتی کلیه استفاده می‌شود.
پودر گردو نیز به زدودن پوست مرده و پاکسازی لایه‌های سطحی پوست کمک می‌کند. برای تهیه یک ترکیب عالی، کافی است 2 قاشق غذاخوری ماست ساده را با 2 قاشق چای‌خوری گردو مخلوط کنید و آن را به آرامی روی صورتتان بمالید. این مخلوط مثل یک لایه‌بردار عمل کرده و از پوست شما لایه‌برداری می‌کند. از مالیدن این ترکیب به زیر چشم خودداری کنید. 20 دقیقه صبر کنید و سپس صورت را آبکشی کنید.
5. آرد برنج
از آرد برنج معمولا برای درمان جوش، لک، چین و چروک و تغییر رنگ پوست استفاده می‌شود. 1 قاشق غذاخوری آرد برنج را با 2 قاشق غذاخوری ماست (بدون چربی) مخلوط کنید تا به یک ترکیب پاک‌‌کننده دست یابید. اگر یک بسته آرد برنج ساده دارید، 4/1 فنجان آرد برنج بردارید و آن را با 4/1 فنجان شیر و 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. مخلوط نهایی را به صورت و گردن خود بمالید و پس از 20 دقیقه صورت‌تان را بشویید. این مخلوط به رفع چین و چروک کمک کرده و پوستتان را تمیز می‌کند.
6. چریش (درختی زودرشد از تیره سنجدتلخیان)
چریش نام یک گیاه قدیمی است که برای سم‌زدایی از بدن به کار گرفته می‌شود و خواص درمانی قابل‌توجهی دارد. از این گیاه برای ترمیم پوست‌های چرب و مستعد جوش نیز استفاده می‌شود. این گیاه در بسیاری از فرهنگ‌های آسیایی مقدس شمرده شده و گفته می‌شود که خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی دارد. برای تهیه یک ترکیب عالی کافی است نصف قاشق چای‌خوری پودر چریش را با 2 قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید و آن را به صورتتان بمالید. از مالیدن این مخلوط به زیر چشم‌ها خودداری کنید. 15 دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از یک اسفنج مرطوب صورت‌تان را تمیز کنید. 2 بار در هفته از ترکیب چریش استفاده کنید تا همیشه پوستی تمیز داشته باشید.
7. نارگیل
آب نارگیل که با شکستن این میوه از داخل آن سرریز می‌شود، خواص درمانی فراوانی دارد و به رفع لکه‌های پوستی کمک می‌کند. شما می‌توانید از مخلوط پودر نارگیل و شیر نارگیل برای پاکسازی پوست‌تان استفاده کنید. این میوه در بسیاری از فروشگاه‌های آسیایی و فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا می‌شود.
8. خیار
خیار خواص مرطوب‌کننده دارد و پوست‌تان را جوان می‌کند. pH خیار با pHپوست یکسان است، از این رو به بازگرداندن سطح اسیدیته طبیعی پوست به حالت عادی کمک می‌کند. استفاده منظم از خیار مانع از بروز جوش، دانه‌های سرسیاه، چین و چروک و خشکی پوست می‌شود. بیش از 95 درصد خیار از آب تشکیل شده است، از این رو نقش پاک‌کنندگی قابل‌توجهی دارد. شما می‌توانید با مخلوط کردن آب خیار با شیر، به یک محلول پاک‌کننده دست یابید. استفاده از آب خیار رنده شده روی صورت به تسکین بثورات پوستی نیز کمک می‌کند. اگر می‌خواهید با حلقه‌های تیره پوست صورت‌تان خداحافظی کنید، کافی است خیار رنده شده را با آب هویج مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی صورت‌تان بمالید. 20 دقیقه صبر کنید و سپس صورتتان را با آب سرد بشویید.
9. لیمو
این میوه نقش به‌سزایی در جوان‌سازی پوست دارد. لیمو حاوی آنزیمی است که به زدودن سلول‌های مرده پوست کمک کرده و به آسان‌ترین شکل ممکن باعث شفافیت پوست شما می‌شود. لیمو یک پاک‌کننده طبیعی است و برای درمان پوست‌های چرب موثر است. کمی زاج را با آب نصف یک لیموی تازه مخلوط کنید و محصول به دست آمده را روی پوست‌تان ماساژ دهید تا طراوت بیشتری را تجربه کنید. مخلوط انگور، لیمو و سفیده تخم‌مرغ نیز یک گزینه عالی است.
آن را به صورتتان بمالید و 20 دقیقه صبر کنید؛ سپس، پوست را با آب گرم بشویید. لیمو پوست شما را پاکسازی می‌کند، انگور به نرم شدن آن کمک کرده و سفیده تخم‌مرغ موجب استحکام آن می‌شود. یک لیموی نصفه را روی لکه‌های پوستی بمالید تا از شر آنها خلاص شوید.
10. شنبلیله
پیامبر اسلام درباره شنبلیله می‌فرمایند: «اگر امت من می‌دانستند که این گیاه برایشان چه سودهایی دارد، هم‌سنگ آن طلا می‌دادند.» شنبلیله خواص ضد التهابی دارد. این گیاه سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر و آهن است که هم به صورت کامل (برگ) و هم به صورت پودر (دانه) استفاده می‌شود.
برای تهیه یک ترکیب عالی کافی است چند قاشق چای‌خوری شیر و شنبلیله پخته‌شده را با هم ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را مثل یک ماسک روی صورت‌تان بگذارید تا از شر خطوط ریز و چین و چروک سطحی پوست خلاص شوید. 1 قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله را در 1 لیتر آب بجوشانید و از آن برای جلوگیری از جوش، دانه‌های سرسیاه و چین و چروک استفاده کنید. بافت ژلاتینی دانه شنبلیله به جلوگیری از تشدید علائم اگزما و تحریک پوست کمک می‌کند.
همانطور که می‌بینید، لازم نیست برای درمان و ترمیم پوست آسیب‌دیده خود به صرف هزینه‌های گزاف بپردازید. گزینه‌های ارزان زیادی در دسترس شما قرار دارند که می‌توانید از آنها به عنوان یک داروی خانگی استفاده کنید.
نتایج دلخواه شما یک‌شبه به دست نمی‌آیند، اما این روش‌های طبیعی آزمایش خود را پس داده‌اند. از این رو می‌توانید از کسب نتیجه دلخواه مطمئن باشید. انجام روش‌های فوق در درازمدت کمک می‌کند که از شر لکه‌های پوستی و اختلالات دیگر خلاص شوید!
آیا مراقب پوستتان هستید؟
پوست یک عضو زنده است که نفس می‌‌کشد. از این رو، اگر با نحوه مراقبت صحیح از آن آشنا نباشید، ممکن است به مشکل بر بخورید. اگر دانش شما در راستای مراقبت از پوست محدود است، باید به فکر چاره باشید و در دوره‌های آموزشی شرکت کنید یا به دنبال کسب اطلاعات درست و دقیق از منابع معتبر باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از پوست‌تان مراقبت کنید.
منبع: lifescript 

چگونه پوستتان را در خانه پاکسازی کنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ