دلایل شایع خشکی پوست و علائم آن کدام اند؟

jalalvand
در مورد علل خشکی پوست دلایل متفاوتی می تواند وجود داشته باشد که ما از آن بی اطلاع هستیم، حتی این خشکی ها می توانند خبر از بیماریهای خاصی بدهند! در اینجا دکتر داریوش دائر- متخصص پوست مو به چند عامل عمده اشاره کرده است.

وجود اکزما یا حساسیت پوستی: اکزما شایعترین علت خشکی پوست است و خود چندین نوع متفاوت دارد. یکی از انواع شایع اکزما همان “اکزمای آتوپیک” یا حساسیت سرشتی است. در این نوع اکزما که معمولاً از دوران شیرخوارگی شروع می شود، خشکی و ترک خوردن پوست، خارش، پوسته پوسته شدن و سرخی و التهاب پوست جزو تظاهرات بیماری هستند و معمولاً چین های بدن مثل آرنج ها و زانوها ، جلوی ساق پا، کناره گردن، صورت و گاهی نیز سینه و شکم و دور چشم مبتلا می شوند.

اگزمای دیگر اکزمای تماسی است که خود به دو نوع اکزمای تماسی آلرژیک  و اکزمای تماسی تحریکی تقسیم می شود. از علل شایع اکزمای تماسی آلرژیک می توان به حساسیت به اشعه ی ماوراء بنفش نور خورشید، عطر و ادکلن ها، مواد شیمیائی گوناگون، داروهای گوناگون از قبیل مسکن ها و سولفونامیدها و ترکیبات کینین و بالاخره حساسیت به تماس با سیر اشاره کرد.

از علل اکزمای تماسی تحریکی نیز به مواد شیمیائی و فیزیکی گوناگون متفاوتی که روزانه در منزل و محیط کار با آنها ارتباط داریم از قبیل صابون ها و شامپوها و روغن های صنعتی و مواد اسیدی و قلیائی یا حساسیت به مواد آرایشی، حساسیت به نور خورشید ، حساسیت به گیاهان و یا حساسیت به نیش حشرات یا جانوران دریائی می توان اشاره کرد.

 از سایر انواع اکزما می توان  اکزمای دست، اکزمای سبورئیک که با پوسته ها یا شوره های زردرنگ و چرب بر سر و صورت و بالای تنه و کناره ی گوش ها تظاهر می یابد، اکزمای خیلی خشک ( یا استئاتوتیک) که معولاً در افراد مسن به شکل ترک خوردن و خشکی شدید پوست ساق پاها و بازوها و دست ها بروز می کند، اکزمای سکه ای شکل (یا دیسکوئید)، اکزمای همراه واریس (یا وریدی) و اکزمای ناشی از بیماری ها یا داروهای مختلف را نام برد.

بیماری پسوریازیس یا صدف که 2 تا 3% افراد را در هر جامعه ای مبتلا می کند و تظاهر عمده ی آن نیز بروز پوسته های خشک و ضخیمی بر جلوی زانوها، پشت آرنج ها، سر یا جاهای دیگر بدن است که ظاهری شبیه فلس های ماهی دارند.

بیماری “ایکتیوز” که باز هم به شکل خشک شدن پوست و ترک های عمیق در نواحی مختلف بدن خود را نشان می دهد و نوعی بیماری ژنتیکی با تظاهرات گوناگون و شدت درگیری مختلف می باشد.

خشکی پوست در افراد مسن که بدلیل تغییرات پوست در پیری و کاهش سطح چربی پوست ایجاد می شود و باز هم در زانو و آرنج نمود بارزی دارد.

اختلالات غدد درون ریز منجمله کم کاری تیروئید، اختلالات پاراتیروئید، دیابت و برخی اختلالات فوق کلیوی

مصرف برخی داروها که پوست را خشک می کنند مثل اسید نیکوتینیک، داروهای ضد افزایش کلسترول خون و ماپروتیلین

بیماری های کبدی

بیماری مزمن کلیه

ضربات و آسیب های گوناگون در حین فعالیت روزمره، ورزش یا سجده های طولانی در مورد ناحیه ی زانو

با توجه به توضیحات فوق، بهتر است تشخیص و درمان این حالات با دقت کافی تحت نظر پزشک متخصص صورت گرفته و راهنمائی های لازم توسط وی ارائه گردد.

توصیه هائی که در مورد همه ی افراد مبتلا به خشکی و پوسته پوسته شدن نواحی مختلف بدن می توانند مفید باشند عبارتند از موارد زیر:

بهتر است تعداد دفعات شستشو و حمام کردن در این افراد کم باشد، لباس های آزاد و نخی بپوشند، از حرکات یا ورزش هائی که باعث آسیب به این نواحی می گردد خودداری کنند، از تماس با مواد شیمیائی دوری کرده، دستکش به دست کرده و لباس های با آستین بلند و پوشیده به تن کنند، از مصرف صابون های معطر، عطر و ادکلن و مواد بهداشتی-آرایشی حتی المقدور پرهیز نمایند و از کشیدن  لیف یا کیسه یا سنگ پا برای هموار کردن پوست این نواحی خودداری کنند.

نرم کننده های حاوی اوره یا اسید لاکتیک یا اسید سالیسیلیک که تحت نظر پزشک معالج مصرف به کار می روند، در بهبود اغلب این حالات نقش بسزائی دارند. در برخی موارد نیز نیاز به استفاده از داروهای کورتون دار موضعی یا خوراکی و آنتی هیستامین های خوراکی وجود دارد که می بایست حتماً با نظر و تحت مراقبت پزشک متخصص انجام شود و همچنین توصیه می شود این افراد از خوددرمانی با داروهای موضعی-بخصوص داروهای کورتون دار- خودداری کرده تا از عوارض جانبی و ناخواسته ی این داروها برکنار بمانند.

 در مورد خشکی مو و علل آن بجز در مواردی که به طور ژنتیکی و مادرزادی موها خشک می باشند، می توان به وجود اختلالات مختلف ساقه ی مو، زمینه ی بیماری اکزمای سرشتی “آتوپیک” یا اکزماهای مختلف پوستی، استفاده ی مکرر از برس ها و شانه های نامتناسب، استفاده از شامپوهای غیرمتناسب، سشوار یا اتو کشیدن مکرر و طولانی مدت موها، استفاده ی بی رویه از ژل ها یا مواد حالت دهنده ی مو، صاف کردن یا موج دار کردن موها با مواد شیمیائی و آرایشی گوناگون و در نهایت استفاده ی مکرر و نامتناسب از رنگ موها و مش کردن اشاره کرد.

در مجموع توصیه می شود از انجام هرکاری که به ساقه یا ریشه ی موها آسیب می رساند خودداری شده و از شامپوهای مخصوص موی خشک برای یک تا دوبار در هفته شستن موها استفاده گردد، تا حد امکان از رنگ و مش و دکلره کردن موها خودداری شود و از نرم کننده ها و حالت دهنده ها برای طراوت و نرمی بخشیدن به موها استفاده شود. رنگ موهای غیراستاندارد قطعاً باعث آسیب زدن به ساقه ی مو و ایجاد ریزش مو می شوند و از استفاده از این مواد باید خودداری کرد.

منبع: سایت دکتر داریوش دائر

لینک مرتبط: روغن زیتون چه تاثیری بر شادابی دارد؟

با استفاده این گیاهان مشکلات پوستی خود را برطرف کنید!

شادابی پوست با هیدرودرمی و آبرسانی پوست +بهترین سن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ