دیگر کافی‌میت نخورید

مهرناز زاوه
حتی اگر آشپزخانه خود را از تمام ترکیبات فرآوری‌شده پاکسازی کرده باشید، احتمالا کافی میت را دور نریخته‌اید. حتما احساس گناه می‌کنید، چون می‌دانید کافی میت از ترکیبات بی‌ارزش تهیه شده است. اما خود را قانع می‌کنید و می‌گویید اگر کم بخورید مشکلی پیش نخواهد آمد.

دیگر کافی‌میت نخورید

برخی از افراد قهوه خود را تلخ می‌خورند. اما شاید شما مثل آنها نباشید و قهوه خود را با افزودن کافی میت مورد علاقه‌تان میل کنید. مطالعات محققان نشان می‌دهد که اغلب افراد از کافی میت استفاده می‌کنند. حتی اگر آشپزخانه خود را از تمام ترکیبات فرآوری‌شده پاکسازی کرده باشید، احتمالا کافی میت را دور نریخته‌اید. حتما احساس گناه می‌کنید، چون می‌دانید کافی میت از ترکیبات بی‌ارزش تهیه شده است. اما خود را قانع می‌کنید و می‌گویید اگر کم بخورید مشکلی پیش نخواهد آمد.
بله، درست فکر می‌کنید. با استفاده از کافی میت معمولی دنیا به آخر نمی‌رسد. اما قبل از مصرف کافی میت باید به برچسب ترکیبات درون آن توجه کنید و در صورت مشاهده هر یک از آنها، کافی میت‌تان را دور بیاندازید.

1. غلیظ‌کننده‌های عجیب

بیشتر کافی میت‌های عرضه شده در سوپر مارکت‌ها فاقد خامه هستند. اما غلظت بالای خود را مدیون ترکیبات غلیظ‌کننده و امولسیون‌کننده مانند کاراگینان هستند که باعث افزایش قوام قهوه می‌شود، اما خطر بروز التهاب و مشکلات گوارشی را هم افزایش می‌دهد.
با اینکه سایر مواد تشکیل‌دهنده بی‌ضرر هستند، اما ناخالصی دارند. پلی سوربات 60 که از مشتقات الکل است، یک امولسیون‌کننده قوی است که از جدا شدن آب و روغن در لوازم آرایشی جلوگیری به عمل می‌آورد. با این وجود، آیا هنوز هم می‌خواهید همچین چیزی را همراه قهوه‌تان بنوشید؟

2. طعم‌دهنده‌های مصنوعی

کارامل، فندق و دانه‌های قهوه که خواب را از چشمان شما می‌گیرند، ممکن است از منابع طبیعی به دست آمده باشند. اما این احتمال وجود دارد که عطر قهوه یک چیز کاملا مصنوعی باشد.
اگر قهوه‌خور هستید و می‌خواهید غذای پاک بخورید، یک خبر بد برای‌تان داریم: طعم دهنده‌های مصنوعی که در تهیه قهوه به کار گرفته می‌شوند، عطر و طعم غذاهای فرآوری‌شده را بیش از غذاهای فرآوری‌نشده متحول می‌سازند. از این رو، اگر به خوردن قهوه‌هایی که طعم‌دهنده مصنوعی دارند عادت کنید، به راحتی به خوردن غذاهای فرآوری‌شده نیز عادت خواهید کرد.

3. نگهدارنده‌های عجیب

یک بسته شیر یا کرم طبیعی حداقل یک هفته در یخچال و فریزر تازه می‌ماند. اما اگر هر روز از کافی میت مورد علاقه‌تان استفاده نکنید، هرگز نمی‌توانید یک بسته کامل را در کمتر از 7 روز استفاده کید. تولید کنندگان مواد غذایی از این مسئله آگاهند. از این رو، در تهیه این محصولات از مواد نگهدارنده قوی مانند لاکتیلات و دیپتاسیم فسفات استفاده می‌کنند.
خبر خوب این است که این دو نگهدارنده به سلامت شما آسیب زیادی وارد نمی‌کنند.

4. روغن‌های هیدروژنه

ترکیبات غلیظ‌کننده به تنهایی نمی‌توانند طعم و مزه قهوه شما را دگرگون کنند. به همین دلیل، در تهیه قهوه از روغن‌های نیمه هیدروژنه و یا چربی‌های ترانس استفاده می‌شود تا قهوه حالت خامه‌ای به خود بگیرد. این چربی‌های فرآوری‌شده بسیار خطرناک هستند و سطح کلسترول‌های بد خون را افزایش می‌دهند. همچنین، شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار خواهند داد. به همین دلیل، کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف این قهوه‌ها را به حداقل برسانید یا آنها را به طور کامل از برنامه روزانه خود حذف کنید.

5. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

برای اینکه قهوه خامه‌ای فوق‌العاده شیرین و خوشمزه به یک بمب قند و کالری تبدیل نشود، از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در تهیه آنها استفاده می‌شود. البته سوکرالوز (شیرین‌کننده فاقد کالری) نیز می‌تواند قند خون شما را افزایش دهد. یافته‌های محققان حاکی از آن است که این شیرین‌کننده مصنوعی نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

چه راهی برای بهبود عطر و طعم قهوه مناسب‌تر است؟

امیدواریم با خواندن این مطلب از خوردن کافی میت به همراه قهوه بپرهیزید. اما اگر فکر می‌کنید خوردن قهوه به صورت تلخ به مزاق شما خوش نخواهد آمد، باید به فکر یک جایگزین باشید. شما می‌توانید از شیر یا خامه و یا 1 قاشق چای‌خوری شکر برای بهبود عطر و طعم قهوه استفاده کنید. اما اگر این موارد هم مورد علاقه شما نیستند، می‌توانید به گزینه‌های دیگر فکر کنید.
چطور است کافی میت مورد علاقه‌تان را خودتان تهیه کنید؟ دستورالعمل‌های زیادی برای تهیه یک کافی میت ‌خوش‌طعم‌ و خامه‌ای وجود دارد که می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید. شما می‌توانید با افزودن شیر، خامه، شکر و وانیل، به قهوه خود عطر و طعم بهتری بدهید. بهتر است کافی میت تهیه شده را در یخچال نگه دارید.
وقتی قهوه را آماده کردید، یک یا دو قاشق مرباخوری کافی میت هم در آن بریزید و از نوشیدن آن لذت ببرید.
منبع: prevention

آیا گرم کردن دوباره‌ی قهوه برای سلامتی مضر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ