بیماری کاوازاکی چیست؟

مهرناز زاوه
کاوازاکی بیماری‌ای است که بچه‌ها و خصوصا کودکان زیر پنج سال دچار آن می‌شوند.

کاوازاکی بیماری‌ای است که بچه‌ها و خصوصا کودکان زیر پنج سال دچار آن می‌شوند. خوشبختانه این بیماری بسیار نادر بوده و از هر ۱۰۰۰۰۰ کودکی که در ایالات متحده زندگی می‌کند، تنها ۱۹ نفر دچار آن است. خبر خوب این است که اگر این بیماری خیلی زود تشخیص داده شده و درمان شود، اغلب کودکان بدون گذراندن عوارض طولانی آن بهبود پیدا خواهند کرد.
اما بیماری کاوازاکی چیست؟
در این بیماری رگ‌های خونی ملتهب می‌شوند. این مسئله منجر به ضعیف شدن سرخرگ‌هایی می‌شود که تأمین‌کنندة خون قلب هستند. اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند مسبب بروز آسیب‌های طولانی شده و در موارد نادر به نارسایی قلبی بیانجامد.
چه کسی در معرض خطر این بیماری قرار دارد؟
خطر بروز این بیماری در بچه‌های زیر پنج سال بیشتر بوده و در ۸۰ درصد موارد این بیماری تشخیص داده می‌شود. از طرفی در بین پسرها و نیز بچه‌های ژاپنی و کره‌ای هم بسیار شایع است.
علل بروز این بیماری چیست؟
دلیل اصلی بروز این بیماری هنوز مشخص نشده است. گفته می‌شود که علت آن به خاطر ویروس، باکتری یا عوامل ژنتیکی است، اما موارد مشخص شده هنوز گویای وجود این عوامل نیست. محققان می‌گویند که ممکن است به خاطر ترکیب برخی عوامل – مثلا وراثت عوامل ژنتیکی باشد که سموم محیطی هم آن را تشدید کرده و مثلا عفونت هم مسبب آن می‌شود.
علائمی که باید در ارتباط با این بیماری مد نظر قرار داد کدام است؟
-از نخستین علائمی که باید به آن توجه کرد، تب (۳۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر) است که به مدت پنج روز یا بیشتر ادامه داشته باشد. سایر علائم عبارت است از:
-قرمزی و تورم کف دست و کف پا
-گلودرد و تورم غدد لنفاوی در گردن
-اگزما یا کهیر در بخشی از بدن یا تمام آن، که خصوصا در ناحیة کهنة بچه بیشتر است، به ویژه در بچه‌های زیر شش ماه.
-تورم و التهاب شدید چشم‌ها بدون هیچ نوع ترشح
-ترک و خشکی لب‌ها و تورم زبان با برآمدگی‌های بزرگ قرمز روی آن 
منبع: thehealthsite

بیماری روزئولا در کودکان را می شناسید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ