کمبود تغذیه‌ 4 درصدی کودکان به ماراسموس!

jalalvand
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 4.2 درصد کودکان زیر پنج سال ایران به لاغری و سوء تغذیه ناشی از فقر کالری (شاخص ماراسموس) مبتلا هستند.

علی اکبر سیاری گفت:‌ شاخص سوء تغذیه در ایران در 30 سال گذشته رو به بهبود بوده است و از نظر شاخص سوء تغذیه کودکان جزو مناطق خفیف سازمان بهداشت جهانی هستیم.
وی گفت: بر اساس آمار رسمی بین 4.2 تا 4.4 درصد کودکان ایران دچار کم وزنی یا لاغری ناشی از سوء تغذیه کمبود کالری هستند که با عنوان شاخص ماراسموس شناخته می شود.
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: شاخص مهم دیگر تغذیه‌ای در ریز مغذی ها کم خونی ناشی از فقر آ‌هن است که در این زمینه با دو اقدام موثر مکمل یاری و غنی سازی مواد غذایی از جمله نان با آهن توانسته ایم میزان این کمبود رادر کشور به شدت کم کنیم.
وی گفت: هم اکنون میزان آنمی فقر آ‌هن در بین زنان باردار در ایران شیوع 14 درصدی دارد که از ترکیه،فرانسه، آمریکا، استرالیا و بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی بهتر است.
سیاری افزود: میزان شیوع آنمی فقر آهن در زنان در آمریکا 17درصد، در ترکیه 28درصد، در فرانسه 25 درصد و آلمان و استرالیا 24 درصد است.
سیاری افزود: شاخص مهم دیگر ناامنی غذایی است که افرادی را شامل می‌شود که به حداقل کالری مورد نیاز دسترسی ندارند.
وی آمار ناامنی غذایی را اعلام نکرد اما گفت: برای بهبود ناامنی غذایی هم تامین حداقل کالری مورد نیاز فقرا در استانهای محروم جزو الزامات برنامه توسعه است و هم اکنون با همکاری بنیاد علوی، سبد غذایی در 7 استان محروم در اختیار مادران باردار فقیر قرار می گیرد.
سیاری ادامه داد: در این زمینه کمیته امداد نیز در برخی مناطق کودکان فقیر دچار سوء تغذیه را تحت پوشش دارد.
وی گفت: در برخی استان‌های کشورنیز استانداری ها کمیته هایی را برای جلوگیری از سوء تعذیه و مبارزه با فقر غذایی تشکیل داده اند.
سیاری افزود: شاخص مهم دیگر کمبود پروتئین است که در این مورد بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد که در ایران سوء تعذیه پروتئینی که با شاخص کواشیورکور شناخته می شود، نداریم.
لینک مرتبط:مراقبت موقت از کودکان اوتیسمی! +صدای مشاور

پیامد های خطرناک سوء تغذیه در کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ