غذاهای تقویت‌کننده قدرت مغز کودکان

مهرناز زاوه
وقتی بحث تربیت و تغذیه کودک به میان می‌‌آید، زمان غذا هم به اندازه زمان بازی اهمیت خاصی خواهد داشت. به همین خاطر است که باید آشپزخانه‌تان را با غذاهای تقویت‌کننده قدرت مغز برای کودکان پُر کنید.

وقتی بحث تربیت و تغذیه کودک به میان می‌‌آید، زمان غذا هم به اندازه زمان بازی اهمیت خاصی خواهد داشت. به همین خاطر است که باید آشپزخانه‌تان را با غذاهای تقویت‌کننده قدرت مغز برای کودکان پُر کنید.
طی ۳۶ ماه اول بعد از زایمان، مغز نوزاد در حال رشد بوده و این رشد به طور پیوسته ادامه دارد. در شرایطی که او سعی دارد همه چیزهای پیرامون خود را امتحان کرده و دریابد که چطور باید فکر کند، واکنش نشان دهد و مشکلات جدی مرا حل کند مانند این‌که «چطور می‌توانم آن اسباب‌بازی را در آنجا به چنگ بیاورم؟» یا «چطور می‌توانم بلند شوم، سینه‌خیز بروم یا بدوم؟»‌ فعالیت‌هایی مانند خواندن کتاب برای کودکان، گوش دادن به موسیقی، خانه‌سازی با لوگوی اسباب‌بازی و کمک به او برای شناخت محیط پیرامون، همه و همه به رشد و تکامل مغزی او کمک خواهد کرد. اما فقط همین روش‌ها نیستند که می‌توانند به پرورده شدن مغز کودکتان کمک کنند؛ تغذیه درست هم در این میان اهمیت فراوانی دارد. غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان،‌ کلین، اسیدهای چرب امگا۳ و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند به طور ویژه در تقویت قدرت مغز تأثیر به‌سزایی دارند. البته یک رژیم غذایی ثابت در ارتباط با غذای مغزی نمی‌تواند تضمین‌کننده این باشد که کودک شما در آینده بورس تحصیلی خوبی برای تحصیل در دانشگاه مورد نظرش دریافت کند. اما اطمینان از این مسئله که کودک، از این مواد غذایی مهم و کلیدی تغذیه می‌کند می‌تواند شروع خوبی باشد. 
غذاهای تقویت‌کننده قدرت مغز برای کودکان؛
آنتی‌اکسیدان
این مواد مغذی از مغز کودک شما در برابر هر نوع آسیبی محافظت می‌کنند. 
کجا می‌توان آنها را پیدا کرد: زغال‌اخته‌ سرشار از آنتی‌اکسیدان است. توت‌فرنگی، تمشک‌های سیاه و تمشک‌های معمولی هم گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند. از طرفی می‌توان آنتی‌اکسیدان را در سایر میوه‌ها و سبزیجات هم یافت –در واقع هر چه میوه یا سبزی‌ رنگ روشن‌تری داشته باشد، میزان تراکم مواد مغذی آن بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، آجیل‌ها، میوه‌های دانه‌دار و کره آجیلی یا کره میوه‌های دانه‌دار هم منبع خوب و مفید آنتی‌اکسیدان ویتامین E محسوب می‌شوند که از غشاهای سلول‌های مغزی در برابر هر نوع آسیبی محافظت می‌کنند. 
چطور می‌توان کودک را به خوردن آن تحریک کرد؟
کره بادام‌زمینی کلاسیک و ساندویچ ژله، منابع عالی غذایی برای تقویت مغز کودک محسوب می‌شوند آن هم زمانی که بخواهید از کره بادام زمینی سرشار از امگا۳ و نیز زغال اخته یا توت‌فرنگی به‌جای مربا استفاده کنید. از دیگر دستورات غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان این است که میوه‌های دانه‌دار مثل انگورِ تازه را با ماست کم‌چرب قاطی کنید (این ماست سرشار از کلین است)، یا می‌توانید ماست و میوه را همراه با کمی شیر کم‌چرب در مخلوط‌کن ریخته و هم بزنید تا اسموتی درست کنید.
کلین
کلین ماده‌ای مغذی است که برای رشد و تکامل مغز و عملکرد حافظه بسیار مفید بود و به آن کمک می‌کند تا بتواند ارتباط مفیدتری با سایر بخش‌های بدن داشته باشد.
کجا می‌توان آن را یافت: تخم‌مرغ‌، لوبیا، کلم بروکسل، بروکلی، گل کلم، ماست، توفو، گندم سیاه و گوشت گاو بدون چربی سرشار از کلین هستند.
چطور می‌توان کودک را به خوردن آن تحریک کرد؟
شما می‌توانید غذایی سرشار از تخم‌مرغ نیمرو، پن‌کیک گندم سیاه و یا وافل برایش درست کنید. از طرفی می‌توانید سبزیجات خردشده را در ماهی‌تابه همراه با توفو یا گوشت گاو بدون چربی، بروکلی و گل کلم تفت دهید و برایش آماده کنید.
اسیدهای چرب ضرورری حاوی امگا۳
این اسیدهای سالم در شیر مادر به وفور یافت می‌شوند. این اسیدها برای رشد مغز و چشم بسیار مفید بوده و در تثبیت و متعادل شدن خلق و خو هم تأثیر به‌سزایی دارند.
کجا می‌توان آن را یافت: ماهی سالمون، میگو، صدف، گردو، روغن برزک و تخم‌مرغ‌های سرشار از امگا۳ و ماست سرشار از آن هستند.
چطور می‌تواند کودک را به خوردن آن تحریک کرد؟
شما می‌توانید برای شام کودک، فیله سالمون یا سالاد سالمون (درست به همان شکلی که سالاد تن ماهی را درست می‌کنید) را لای نانِ حاوی غلات بگذارید یا برای نهار آن را لای نان پیتا بپیچید. برای کودکانی که کمی سن‌شان بالاتر است (و البته حساسیت غذایی هم ندارند)، می‌توانید با تکه‌های گردو، غلات سبوس‌دار و برخی میوه‌های خشک‌شده مانند زغال‌اخته و بلوبری، یک خوراک عالی برای تقویت قدرت مغز درست کنید.
کربوهیدرات‌های پیچیده
در واقع سرشار از غلات کامل (یا نشاسته) بوده و در کارکرد مغز نقش به‌سزایی دارند؛ چرا که منبع اصلی سوخت آن محسوب می‌شوند. زمانی که بدن آنها را جذب می‌کند، تجزیه و به گلوکز تبدیل می‌شود که بدن (یا مغز) در قالب انرژی از آنها استفاده می‌کند. فیبر موجود در این کربوهیدرات‌ها باعث کند شدن روند جذب انرژی شده که طی آن مغز می‌تواند سوخت پیوسته خود را به دست آورد.
کجا می‌توان آن را یافت: در نان‌های غلات کامل، پاستاها، نان خشک، غلات، پن‌کیک و برنج قهوه‌ای. 
چطور می‌توان کودک را به خوردن آنها تحریک کرد:
این کار بسیار ساده است، در حد ریختن یک ظرف غلات سبوس‌دار و یا پختن مقداری غلات برای صبحانه
منبع: parenting

۱۲ غذای فوق‌العاده مغذی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ