کاهش خطر بروز آلرژی غذایی در کودکانی که مادرشان در بارداری این غذا را می‌خورد

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که در زمان بارداری یا دوران شیردهی به نوزادشان ماهی چرب مصرف می‌کنند، خطر آلرژی‌های غذایی، تنگی نفس، اگزما یا تب یونجه در فرزندان در حال رشد آنها کاهش می‌یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که در زمان بارداری یا دوران شیردهی به نوزادشان ماهی چرب مصرف می‌کنند، خطر آلرژی‌های غذایی، تنگی نفس، اگزما یا تب یونجه در فرزندان در حال رشد آنها کاهش می‌یابد. این یافته‌ها گویای آن است که کودکانی که تا پیش از ۱۱ ماهگی، ماهی و تخم‌مرغ می‌خورند – یعنی منابع اصلی اسیدهای چرب امگا۳ – خطر پیشرفت آلرژی‌ها در آنها کمتر رخ می‌دهد. 
کودکانی که در سنین پایین ماهی، تخم‌مرغ و آرد مصرف می‌کنند خطر بروز آلرژی‌ها در آنها کمتر بوده و از طرفی میزان امگا۳ موجود در خونشان هم بیشتر است. در این نتایج مشخص شد که در زمان تولد، و در سن چهار ماهگی بچه‌های سالم، میزان ایکوزاپنتاانوییک اسید که نوعی اسید چرب حاوی امگا۳ است در خون آنها بیشتر بوده و این میزان با میزان مصرف ماهی چرب مادر متناسب است. مادران کودکانی که میزان زیادی امگا۳ در خونشان وجود دارد در دوران بارداری و شیردهی ماهی زیادی مصرف می‌کرده‌اند و می‌توان نشانه‌های این مسئله را در شیر آنها مشاهده کرد.
-روش‌های سالم برای لذت بردن از ماهی عبارت است از کباب کردن، آب‌پز کردن، بخارپز کردن، سرخ کردن، یا درست کردن آن در معرض حرارت زیاد.
-سعی کنید همیشه به دنبال ماهی تازه باشید به‌جای آنکه از ماهی‌های کنسروی استفاده کنید چرا که سرشار از نمک‌های غیرضروری و مواد نگهدارنده هستند.
-وقتی ماهی را سرخ می‌کنیم، میزان چربی آن بیشتر شده و خواص سالم آن کمتر می‌شود، بنابراین بهتر است از سرخ کردن یا پختن آن همراه با کاری‌های بادام‌زمینی غلیظ یا نارگیل خودداری کنید.
–مصرف ماهی دو بار در هفته یا چیزی حدود ۱۰۰ گرم از آن سالم و بی‌ضرر است.
-یک ماهی کباب‌شده با چربی کم همواره بهترین گزینه غذایی محسوب می‌شود.
منبع: medicaldaily

تاثیر نوشیدن قهوه در دوران بارداری بر ضریب هوشی کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ