داروهای رایج که شما را خسته و بی‌حال می‌کنند

مهرناز زاوه
با اینکه بسیاری از این داروها حال ما را خوب می‌کنند، برخی از آنها عوارض زیادی دارند که ممکن است شما را خسته و ناامید کنند.

بر اساس آمارهای به دست آمده در سال 2013، روزانه حدود 70 درصد از شهروندان آمریکایی حداقل یک داروی تجویزی و 50 درصد حداقل دو داروی تجویزی مصرف می‌کردند. با اینکه بسیاری از این داروها حال ما را خوب می‌کنند، برخی از آنها عوارض زیادی دارند که ممکن است شما را خسته و ناامید کنند. اگر به اندازه کافی می‌‌خوابید، اما در طول روز بارها خمیازه می‌کشید، احتمالا مقصر یکی از این داروهاست:
1. داروهای ضد افسردگی
به نظر می‌رسد که داروهای ضد افسردگی رایج‌ترین داروهای تجویزی، به ویژه برای خانم‌ها هستند. در واقع خانم‌ها دو برابر بیشتر از آقایان از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند. آیا ممکن است داروهایی که مصرف می‌کنید دلیل این باشند که نمی‌توانید روز را بدون نوشیدن چندین فنجان قهوه سر کنید؟ نانسی سیمکینز، متخصص بهداشت در لیوینگستون معتقد است که مصرف این داروها باعث خستگی بیشتر خانم‌ها در طول روز می‌شود.
بیشتر داروهای ضد افسردگی امروزی با تنظیم سروتونین عمل می‌کنند؛ یک ماده شیمیایی فعال در مغز که خلق و خوی شما را تعیین می‌کند. داروهای ضد افسردگی امروزی نسبت به داروهای قدیمی آرام‌بخش کمتری دارند، با این حال خوردن آنها باعث خستگی بیشتر در طول روز خواهد شد. همچنین، ممکن است فرد با عوارض جانبی مواجه شود.
2. آنتی هیستامین‌ها
احتمالا برای مقابله با آلرژی فصلی خود از داروهای آنتی هیستامین استفاده می‌کنید؛ اما این داروها در واقع شما را به خواب نزدیک و نزدیک‌‌تر می‌کنند. این داروها از طریق مسدود کردن هیستامین عمل می‌کنند؛ ماده‌ای شیمیایی که به شدت عطسه‌آور است. هیستامین به شما انرژی می‌دهد و عملکرد مغزتان را در سطح معمول نگه می‌دارد. وقتی جلوی هیستامین را بگیرید، دیگر دچار واکنش‌های آلرژیک نخواهید شد. اما عملکرد طبیعی مغزتان نیز مختل می‌شود.
همه آنتی هیستامین‌ها، حتی آنهایی که گفته می‌شود خواب‌آور نیستند، شما را خواب‌آلود می‌کنند. اما برخی از آنها آرام‌بخش بیشتری دارند. 
3. داروهای فشار خون
حدود 75 میلیون آمریکایی از فشار خون بالا رنج می‌برند؛ این عارضه معمولا با داروهای مسدودکننده بتا درمان می‌شود، اما این داروها چندان مورد علاقه بیماران نیستند. بسیاری از بیماران از این گلایه دارند که مصرف داروهای فشار خون به آنها احساس سرماخوردگی می‌دهد.
مسدودکننده‌های بتا از تولید آدرنالین در بدن جلوگیری می‌کنند؛ هورمونی که باعث افزایش ضربان قلب شما می‌شود. با کند شدن ضربان قلب، از شدت فشار خون بر دیواره شریان‌ها کاسته می‌شود. اما آدرنالین کمتر می‌تواند سطح انرژی شما را ثابت نگه دارد. اکثر مسدودکننده‌های بتا، از جمله ایندرال، باعث بروز خستگی و بی‌حالی می‌شوند.
شما می‌توانید با مصرف دوز پایین‌تر، از شدت تاثیر دارو بکاهید تا احساس بهتری داشته باشید. بهتر است قبل از این کار با پزشکتان مشورت کنید. با این حال، اگر تغییر دوز دارو هم کمکی به شما نکرد، باید با پزشک صحبت کنید تا در صورت لزوم برای‌تان داروهای بازدارنده‌ی آنزیم مبدل آنژیوتانسین تجویز نماید. این داروها باعث گشاد شدن عروق مختلف شده و مسیر جریان خون را بازتر می‌کنند.
4. داروهای ضد اضطراب
بنزودیازپین‌ها یکی از رایج‌ترین داروهای تجویزی در سطح جهان هستند؛ با این حال، همه آنها باعث احساس خستگی و بی‌حالی در بیماران می‌شوند. این داروها به یکی از گیرنده‌های مغز می‌چسبند که وظیفه ترشح یک ماده شیمیایی موسوم به GABA را بر عهده دارد. وقتی GABA آزاد می‌شود، پیامی از جانب مغز ارسال می‌شود که بدن را به استراحت وا می‌دارد. پیامی که ممکن است شما را تا مدتی تسکین دهد و از شدت اضطراب‌تان بکاهد. با این حال، ممکن است تاثیر دارو بیش از حد باشد و شما را خسته و خواب‌آلود کند.
زاناکس تاثیرخواب‌آور کمتری دارد؛ از این رو، تنها به مدت چند ساعت عمل می‌کند. بیمارانی که قصد انجام ام‌آرآی دارند، اما از خوابیدن درون دستگاه می‌ترسند، می‌توانند طبق نظر پزشک از زاناکس استفاده کنند تا از شر اضطراب خلاص شوند. اکثر آنها می‌توانند پس از آزمایش به راحتی به خانه برگردند و حتی رانندگی کنند.
آتیوان آرام‌بخش‌ترین دارو در بین بنزودیازپین‌هاست؛ از این رو، باعث خواب‌آلودگی شدید می‌شود. این دارو معمولا برای کسانی تجویز می‌شود که به خاطر داشتن افکار اضطرابی دچار بی‌خوابی شده‌اند. اگر به داروهای ضد اضطراب نیاز دارید، اما نمی‌توانید خستگی و بی‌حالی را تحمل کنید، بهتر است موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید تا یک داروی مناسب‌تر برایتان تجویز کند.
منبع: prevention 

درمان‌‌ خانگی خستگی با آب نارگیل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ