علائمی که دست فرد دروغگو را رو می کند!

a.mahammadi
تردید، اضطراب، پریشانی و بی قراری از ویژگی های اصلی فردی است که دروغ می گوید.

نیسا محمودی کارشناس ارشد روان شناسی درباره علائمی که دست فرد دروغگو را رو می کند، بیان کرد: راه ها و ترفند های بسیاری برای شناسایی افراد دروغگو وجود دارد ولی هیچکدام از آنها قطعی نیستند و نمی توان افراد را به دلیل داشتن این نشانه ها متهم کرد، ولی به طور کلی می توان تردید، اضطراب، دستپاچگی، پریشانی و بی قراری را از نشانه های اصلی افراد در هنگام دروغ گفتن دانست.

محمودی با اشاره به این موضوع که اضطراب و پریشانی افراد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، ادامه داد: افراد دروغگو معمولا هنگام مواجه شدن با پرسشی که دست آنها را رو می کند، دستپاچه می شوند، نگاهشان را می دزدند و مردمک چشمشان بزرگ می شود.
وی اظهار داشت: برای شناسایی فرد دروغگو دو دسته علائم زبانی و غیر زبانی وجود دارد که از جمله نشانه های غیر زبانی آن می توان به علائمی نظیر پلک زدن سریع، نفس عمیق کشیدن، گاز گرفتن لب و جمع کردن دست ها به داخل اشاره کرد.
این روان شناس با بیان اینکه زنان و مردان تقریبا به یک اندازه دروغ می گویند، گفت: افرادی که دروغ می گویند معمولا لبخند مصنوعی بر لب دارند و در خصوص تفاوت لبخند مصنوعی و واقعی این نکته لازم به ذکر است که در خندیدن واقعی تمام اجزای صورت و ماهیچه ها درگیر می شوند در حالی که در لبخند مصنوعی فقط لب افراد تکان می خورد و بقیه اجزای صورت بی حرکت است.
محمودی حرف زدن بیش از حد و یا بسیار مختصر حرف زدن را از نشانه های زبانی فرد دروغگو دانست و عنوان کرد: افرادی که دروغ می گویند کمتر از واژه «من» استفاده می کنند و بیشتر در جمله هایشان از ضمیر دوم و سوم شخص استفاده می کنند.
وی با تاکید بر این موضوع که افراد معمولا به کسانی که دوستشان دارند کمتر دروغ می گویند، اذعان داشت: کمبود اعتماد به نفس و احساس کهتری مهمترین دلیل دروغگویی افرادی است که قصد فریب دیگران را ندارند و به جهت جلب توجه دیگران و بزرگ نشان دادن خودشان دروغ می گویند.
این روانشناس متذکر شد: در دنیای امروز و با به وجود آمدن شبکه های مجازی و وسایل ارتباط جمعی جدید احتمال دروغگویی افراد بسیار بالا رفته است، چرا که افراد در برخورد مستقیم و رو در رو کمتر دروغ می گویند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ