ورزش و تغذیه مناسب برای تسکین درد آرتریت سوریاتیک

مهرناز زاوه
انجام فعالیت‌های فیزیکی برای هر کسی لازم و ضروری است. اما اگر دچار آرتریت سوریاتیک شده باشید، ورزش چیزی فراتر از یک ایده خوب و عالی محسوب می‌شود: در واقع باید ورزش را یکی از مؤلفه‌های اصلی و اساسی برنامه جامع درمانی دانست.

انجام فعالیت‌های فیزیکی برای هر کسی لازم و ضروری است. اما اگر دچار آرتریت سوریاتیک شده باشید، ورزش چیزی فراتر از یک ایده خوب و عالی محسوب می‌شود: در واقع باید ورزش را یکی از مؤلفه‌های اصلی و اساسی برنامه جامع درمانی دانست. 
حفظ تحرک و جنبندگی مفاصل باعث بهبود علائم بیماری، سلامت و کیفیت زندگی‌تان خواهد شد. خصوصا اگر ورزش کنید، این تغییرات را بیشتر خواهید دید:
-درد و سفتی کمتر مفاصل
-حرکت راحت‌تر 
-رسیدن به یک وزن متعادل یا حفظ آن
-انعطاف‌پذیری بیشتر اعضای بدن و هماهنگی بین آنها
-استقامت بالاتر
-بهبود کیفیت خواب
-احساس شادی بیشتر و استرس کمتر
-داشتن عضلات قوی‌تر؛ از جمله عضله قلب
هرچه زودتر ورزش را آغاز کنید، شانس بیشتری برای حفظ کارکرد مفاصل‌تان خواهید داشت. اما به خاطر داشته باشید که هر زمان ورزش را آغاز کنید، حتی اگر خیلی دیر، امتیازهای زیادی برایتان به همراه خواهد داشت. در برخی موارد، ورزش باعث بازیابی تحرکی خواهد شد که فکر می‌کردید از دست داده‌اید. 
نخستین گام‌‌ها برای شروع 
نخستین قدم برای آغاز هر نوع برنامه ورزشی، صحبت و مشورت با پزشک است. پزشک، درباره انواع ورزش‌هایی که بهترین کارکرد را برایتان به همراه دارد، توصیه‌های لازم را خواهد داشت. هم‌چنین نسخه‌ای را برای فیزیوتراپی برایتان تجویز خواهد کرد. یک فیزیوتراپیست می‌تواند حرکات‌تان را ارزیابی و یک برنامه‌ ورزشی برایتان تنظیم کند که محوریت آن، میزان ضعف شما، ارتقای آن و کمرنگ‌ ساختن محدودیت‌های حرکتی‌تان است.
برنامه‌ای که جواب می‌دهد
اکثر افرادی که دچار آرتریت سوریاتیک هستند باید سه نوع حرکت ورزشی انجام دهند: حرکات کششی و سایر حرکات انعطاف‌پذیری، تمرین‌های مقاومتی و تمرینات قلبی‌عروقی. داشتن یک همراه هنگام ورزش باعث می‌شود انجام حرکات برایتان توأم با لذت بیشتری باشد و با تمرکز بیشتری به ورزش‌تان بپردازید.
تمرین‌های انعطاف‌پذیری، خطر آسیب به مفاصل را کاهش داده، باعث گرم شدن بدن برای انجام سایر حرکات شده و به رفع فشار و تنش از بدن کمک خواهند کرد. سعی کنید هر روز طی ورزش، حتما ۱۵ دقیقه حرکات انعطاف‌پذیری را انجام دهید.
تمرینات مقاومتی باعث ورزیدگی و تقویت عضلاتی می‌شوند که فشار را به خود جذب کرده، به مانند بالشی برای مفاصل عمل نموده و به نوعی فشار وارد بر آنها را کم می‌کند. لازم نیست برای تقویت عضلات حتما به باشگاه بروید و وزنه‌های سنگین بزنید. شما می‌توانید از دمبل یا وزن خود بدن‌تان استفاده کنید تا به همان میزان از مقاومت دست یابید. سعی کنید تمرینات مقاومتی را یک روز در میان انجام دهید. 
تمرینات هوازی یا ایروبیک باعث افزایش جریان خون در قلب، پمپاژ آن و تقویت عضلات بزرگ بدن‌تان خواهد شد. انتخاب‌های معروف و شناخته‌شده در این زمینه ورزش‌هایی مانند شنا، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی هستند. باید سعی کنید آن را سه تا چهار بار در هفته در برنامه‌تان قرار دهید. توصیه می‌شود که این تمرین‌ها را به آرامی آغاز کرده و با افزایش مقاومت بدن، شدت آن را بالا ببرید.
حرکات صحیح
اگرچه نیازهای هر کسی در انجام حرکات ورزشی با هم تفاوت دارد، برخی تمرینات به بسیاری از افرادی که آرتریت سوریاتیک داشته یا از سایر انواع آرتروز رنج می‌برند کمک مؤثری خواهند کرد. برای مثال حرکات کششی ملایم در یوگا و «تای چی» باعث تسکین درد مفاصل می‌شوند.
افزودن آب به تمرینات‌تان باعث تقویت میزان مقاومت و انعطاف‌پذیری‌تان شده و تأثیر مختصری بر مفاصل‌تان خواهد داشت. بهترین کار این است که در استخر کاملا زیر آب بروید؛ چرا که این کار باعث افزایش جریان خون شده و مفاصل‌تان را هنگام حرکت تقویت خواهد کرد. برای انجام شنا، ایروبیک آبی و پیاده‌روی در آب حتما با پزشک مشورت کنید.
بهترین تعادل
انجام ورزش در حالی که دچار آرتریت سوریاتیک هستید، نوعی عمل تعادلی محسوب می‌شود. زمان‌هایی هست که دوست دارید به جای ورزش، استراحت کنید. وقتی بیماری‌تان شدید می‌شود یا زمانی که مفاصل‌تان قرمز و متورم هستند – سعی کنید از بروز آسیب به مفاصل پیشگیری کرده و هرگونه فعالیتی را که منجر به درد شدید خواهد شد متوقف کنید. 
پزشک یا فیزیوتراپیست شما هم می‌تواند راهنمای خوبی برایتان باشد و به شما بگوید که آیا باید برای مدتی از انجام یک سری حرکات‌ پرهیز کنید یا نه. برای مثال اگر آرتریت سوریاتیک شما روی پاها و قوزک پایتان هم تأثیر گذاشته است، باید سعی کنید از ورزش‌های تحمل وزنی مانند دو خودداری کنید.
خستگی ناشی از آرتریت سوریاتیک به معنای آن است که باید تمرینات را به آرامی آغاز نموده و فواصل استراحت زیادی بین آن بگنجانید. اما به مرور زمان باید سعی کنید همان تمرین، انرژی بیشتری به شما بدهد.
خلاصه نکات کلیدی و مهم
-ورزش یکی از مؤلفه‌های مهم و ضروری در درمان آرتریت سوریاتیک محسوب می‌شود. در واقع ورزش می‌تواند درد و سفتی مفاصل را کاهش داده و کیفیت زندگی‌تان را بهتر کند.
-برای اکثر افرادی که آرتریت سوریاتیک دارند، سه نوع ورزش توصیه می‌شود: حرکات کششی و انعطاف‌پذیری، ورزش‌های مقاومتی و تمرینات قلبی‌عروقی
-یوگا، تای‌چی و شنا هم گزینه‌های خوبی هستند
-اگر نیاز به استراحت داشتید حتما در فواصل ورزش استراحت کنید، خصوصا اگر آرتروز‌تان شدید بود.
تغذیه مناسب برای تسکین درد آرتریت سوریاتیک
یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای مدیریت و کنترل آرتروز مفاصل، هیچ ارتباطی با قفسه داروهایتان ندارد بلکه به یخچال و یا کابینت محصولات غذایی مربوط است. مصرف غذاهای سالم باعث می‌شود بدن، مواد مغذی لازم را برای کارکرد درست در اختیار داشته باشد. در واقع رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی می‌تواند با التهاب مفاصل مبارزه کرده، میزان انرژی‌تان را افزایش داده و وزن‌تان را در حد تعادل حفظ کند.
تنوع مواد غذایی، بسیار ضروری است
پایه‌های اصلی یک رژیم غذایی سالم برای همه افراد یکسان است، اما خوردن درست زمانی اهمیت پیدا می‌کند که دچار آرتریت سوریاتیک شده باشید. سعی کنید میزان زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل مصرف کرده و کمی گوشت کم‌چرب بخورید. در کل این غذاها از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند؛ چرا که اگر دچار آرتریت سوریاتیک باشید، خطر بروز بیماری‌های قلبی در شما بیشتر است.
سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات متنوعی بخورید. هر کدام از آنها حاوی مواد مغذی مختلفی مانند آنتی‌اکسیدان است که با بیماری مبارزه کرده و از سلامت‌تان محافظت می‌کند. برای مثال لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی دشمن بیماری قلبی است، در شرایطی که آنتوسیانینی که در انگور قرمز وجود دارد خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.
غذاهایی بخورید که دشمن التهاب‌اند
درد و تورم مفاصل به خاطر التهاب ایجاد می‌شود – در واقع در این وضعیت سیستم ایمنی شما نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. برخی غذاهای خاص می‌توانند باعث کاهش التهاب شوند، درد مفاصل را کاهش دهند و خطر بیماری قلبی و چاقی را کم کنند. این غذاها شامل موارد زیر است:
-غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، نان گندم کامل و بلغور جو دوسر 
-اسیدهای چرب امگا۳ که در ماهی سالمون و سایر ماهی‌ها یافت می‌شود، گردو و سایر آجیل‌ها و روغن زیتون
-میوه، خصوصا میوه‌های دانه‌دار
-سبزیجات،‌ خصوصا سبزیجات نارنجی و سبز
در این میان غذاهای دیگری هم هستند که باعث افزایش التهاب شده و درد مفاصل را بدتر خواهند کرد. تا حد امکان سعی کنید اسیدهای چرب امگا۶ را که در غذاهای سرخ‌شده، مارگارین، گوشت و غذاهای اسنکی وجود دارند نخورید.
سعی کنید سطح بالای انرژی‌تان را حفظ کنید
خوردن چند وعده غذای سبک در روز با فرآهم آوردن سوخت مناسب برای بدن باعث می‌شود بر خستگی غلبه کنید. همراه داشتن اسنک‌های سالم برای زمان‌هایی که گرسنه می‌شوید هم راهکار مناسبی است. هویج، آجیل، انگور و یا سیب بریده را هم فراموش نکنید. 
در شرایطی که خوردن چند وعده غذا در روز راهکاری بسیار عالی است، حجم غذایی را هم که می‌خورید باید مد نظر قرار دهید. وقتی وزن‌تان بابت پرخوری زیاد می‌‌شود، در واقع درد مفاصل‌تان بیشتر می‌شود و در نهایت سلامت‌تان دچار خطر خواهد شد. 
تهیه و تدارک غذاهای سالم
سالم‌ترین غذاها اغلب آنهایی هستند که خودتان درست می‌کنید و می‌پزید. در واقع در خانه می‌توانید ترکیبات سالم را انتخاب نموده، از چربی‌های اشباع‌شده در غذا استفاده نکنید و در عوض گزینه‌های سالم‌تری به کار ببرید. با این همه، درد مفاصل گاهی باعث می‌شود که عمل بریدن مواد غذایی، مخلوط کردن آنها، بلند کردن وسایل و یا سایر کارها برایتان دشوار شود. سعی کنید آرتریت سوریاتیک با شما کاری نکند که مجبور شوید آشپزخانه را ترک کنید. چند تغییر مختصر در تجهیزات و کارهای روزمره باعث می‌شود بتوانید دوباره آشپزی کنید. مثلا از چاقوهایی که دسته‌های پهن دارند یا مثلا از دربازکن الکتریکی یا از ظرف‌های سبک استفاده کنید.
منبع: prevention 

درمان‌های خانگی برای درد مفاصل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ