غذاهایی که سوزش معده‌تان را بدتر می‌کنند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
متأسفانه قهوه و چای سبز به خاطر وجود کافئین می‌توانند سبب سوزش معده شوند. بنابراین اگر اخیرا ریفلاکس اسید زیادی در معده‌تان ترشح شده است، باید سعی کنید راه دیگری برای افزایش میزان انرژی‌تان بیابید.

در ادامه‌ی قسمت اول به معرفی برخی از غذاهایی که باعث بدتر شدن سوزش معده می‌شوند می‌پردازیم.
۸ و ۹. قوه و چای
متأسفانه قهوه و چای سبز به خاطر وجود کافئین می‌توانند سبب سوزش معده شوند. بنابراین اگر اخیرا ریفلاکس اسید زیادی در معده‌تان ترشح شده است، باید سعی کنید راه دیگری برای افزایش میزان انرژی‌تان بیابید. کافئین باعث تسکین عضلات تنگ‌کننده پایینی مری شده که معمولا از بازگشت اسید از معده به مری جلوگیری می‌کند. در واقع با این‌که نوشیدنی‌هایی مانند چای یا قهوه هم ممکن است کافئین نسبتا کمی داشته باشد، اما اغلب افراد آن را با شیر یا پودرهای آماده آن مخلوط می‌کنند که خودش باعث کند شدن هاضمه شده و مسبب سوزش معده خواهد بود.
۱۰.سس سالاد
از آنجایی که روغن موجود در سس سالاد حاوی چربی بالایی است، برخی از افراد هنگام خوردن سالاد دچار سوزش معده شدیدی می‌شوند. سس‌های پر ملات و سرشار از چربی می‌توانند باعث شل شدن عضلات تنگ‌کننده بخش پایینی مری شده و خطر سوزش معده را افزایش دهند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که سس سالاد را در ظرف جداگانه‌ای کنار سالاد سرو کنید و برای آنکه میزان کمتری مصرف کرده باشید، می‌توانید اول چنگال‌تان را در سالاد بزنید و بعد آن را به کمی سس آغشته کنید.
۱۱.سیب‌زمینی سرخ‌کرده
سیب‌زمینی سرخ‌کرده خوراکی ترد، نمکی و بسیار خوشمزه‌ای است. اما حواستان باشد چرا که اگر دچار سوزش معده شده باشید، سیب‌زمینی سرخ‌کرده باعث بدتر شدن این وضعیت خواهد شد. در واقع متخصصان گفته‌اند که غذاهای سرخ‌کردنی و با چربی فراوان می‌توانند باعث ریفلاکس اسید و تشدید علائم موجود آن شوند. اگر میل و ویار زیادی به خوردن سیب‌زمینی سرخ‌کرده دارید اما سوزش معده‌تان عود کرده بهتر است در خانه سیب‌زمینی را بپزید و به جای آنکه آن را در سرخ‌کن با روغن فراوان بریزید، کمی روغن رویش بپاشید. در واقع کاهش میزان چربی آن باعث کاهش علائم سوزش معده خواهد شد. 
۱۲ و ۱۳.سیر و پیاز خام
اگر اخیرا دچار سوزش معده شده‌اید، پس دور سیر و پیاز خام را خط بکشید. برخی از افرادی که دچار سوزش معده می‌شوند پی می‌برند که علائم این وضعیت با خوردن سیر و پیاز بدتر خواهد شد. البته مصرف میزان کمی از آنها مشکل‌ساز نخواهد بود، اما میزان زیاد آن می‌تواند باعث تشدید سوزش معده شود. 
۱۴.نوشابه‌های گازدار و سیگار
اگر دچار سوزش معده شده‌اید، ترجیحا از مصرف نوشابه‌های کربن‌دار مانند سودا پرهیز کنید؛ چرا که به معده‌تان فشار وارد کرده و در واقع اسید معده را وادار می‌کند به سمت مری برود. از طرفی بهتر است سیگار هم نکشید. در واقع سیگار کشیدن سوزش معده‌تان را بدتر خواهد کرد. علت این مسئله نیکوتین موجود در آن است که باعث شل شدن عضلات بخش پایینی مری می‌شود که مسئول نگهداری اسید در معده هستند. از طرفی سیگار کشیدن باعث می‌شود میزان آب دهان هم کمتر شود که این میان نقش مهمی دارد.
۱۵.ماست پُرچرب
چربی‌های سالم در این نوع ماست‌ها باعث افزایش حس اشباع بودن شده و به بدن کمک خواهند کرد تا ویتامین A ،‌D ، E و K را جذب کند، اما اگر اخیرا دچار سوزش معده شده‌اید نباید آنها را بخورید. غذاهایی که سرشار از چربی هستند مانند ماست پُرچرب باعث می‌شوند که عضلات تنگ‌کننده انتهای مری شل شده و همین باعث می‌شود که اسید معده به سمت بالا و مری انتقال یابد. غذاهایی که چربی خیلی زیادی دارند هم باعث به تأخیر افتادن تخلیه معده شده که همین سبب ریفلاکس آن خواهد شد.
۱۶.بال سوخاری با سس
از آنجایی که ادویه‌های تند و چربی‌های غذایی باعث بدتر شدن علائم سوزش معده خواهند شد، وقتی دچار درد در سینه یا گلویتان می‌شوید، خوردن بال سوخاری هم علائم آن را تشدید خواهد کرد. غذاهای تند محرک ریفلاکس اسید هستند، اما این بدان معنا نیست که در کل نباید هیچ غذای تندی خورد. اگر دیدید اذیتتان کرده یا باعث تحریک روده‌تان می‌شود، بهتر است در خوردن آن دقت کنید. داشتن یک برنامه غذایی روزانه هم به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید این مسئله را تشخیص دهید که کدام یک از غذاهایی که می‌خورید باعث بروز علائم نامطلوبی خواهند شد.
۱۷.بستنی
اگر اخیرا احساس سوزش شدید در سینه و گلویتان داشته‌اید، بهتر است به هیچ وجه بستنی نخورید. غذاهایی که سرشار از چربی هستند مانند بستنی باعث می‌شوند که حلقه‌ای از عضلات در بخش پایینی مری شل شوند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، اسید آهسته به سمت بالا آمده و حس سوزش در آن ناحیه ایجاد خواهد کرد که مسبب ریفلاکس است.
منبع: eatthis 

مزایا و خطرات درمان ریفلاکس معده به مری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ