افزایش ابتلا به افسردگی و اضطراب در جوانان مبتلا به مشکلات کبد

مهرناز زاوه
به گفته محققان، بسیاری از نوجوانان و جوانانی که مشکل کبد دارند، از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند؛ عارضه‌ای که سلامت جسمی و روحی آنها را به خطر می‌اندازد.

به گفته محققان، بسیاری از نوجوانان و جوانانی که مشکل کبد دارند، از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند؛ عارضه‌ای که سلامت جسمی و روحی آنها را به خطر می‌اندازد. محققان معتقدند در این شرایط سلامت روانی بیماران از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نوجوانی به تنهایی یک دوره چالش‌برانگیز است؛ به خصوص اگر مشکل پزشکی هم داشته باشید. جوانانی که با بیماری‌های مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند، به مراتب بیشتر دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند. یک تیم تحقیقاتی به رهبری ماریان سمین و آنا هیمز، از بیمارستان کینگز کالج لندن به بررسی نرخ شیوع اضطراب و افسردگی در جوانان مبتلا به بیماری مزمن کبد پرداختند. آنها همچنین به مطالعه عوامل موثر بر شیوع اضطراب و افسردگی در این جوانان پرداختند. به گفته محققان، افسردگی و اضطراب دیدگاه جوانان را نسبت به بیماری‌شان دگرگون می‌سازد.
در این مطالعه، 187 بیمار 16 تا 25 ساله حضور داشتند که همگی برای درمان سرپایی به یک درمانگاه در لندن مراجعه نموده و یک پرسشنامه الکترونیکی را تکمیل کرده بودند. این کلینیک با هدف درمان بیماری‌های کبد در جوانان تاسیس شده است. بیماران به 3 گروه مختلف تقسیم شدند: بیمارانی که تحت عمل پیوند کبد قرار گرفته بودند، کسانی که از بیماری خودایمنی کبد رنج می‌بردند و کسانی که با سایر اختلالات مزمن کبدی دست و پنجه نرم می‌کردند.
بر اساس داده‌های به دست آمده از پرسشنامه، 17.7 درصد از بیماران گزارش کردند که دچار اضطراب یا افسردگی هستند. این در حالی است که نرخ شیوع این عارضه در بین بزرگسالان تنها 4 تا 6 درصد است. هیچ تفاوتی در بین اعضای این 3 گروه مشاهده نشد. بیماران اغلب پریشانی خود را به خستگی، مشکلات خواب، مسائل مالی، مشکلات محل کار یا مدرسه و عدم برخورداری از اعتماد به نفس نسبت می‌دادند. افسردگی و اضطراب دیدگاه بیماران را نسبت به شدت اثرگذاری بیماری تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین، باعث می‌شود که فرد بیشتر نگران بیماری‌اش شود و علائم متفاوتی را تجربه کند. با این حال، افسردگی و اضطراب هیچ تاثیری بر درک بیماران از بیماری‌شان ندارد و بر اعتقاد آنان به اثربخشی روش‌های درمانی تاثیر نمی‌گذارد.
از این رو، متخصصان باید توجه ویژه‌ای به مشکلات روحی و روانی جوانان مبتلا به اختلالات کبد داشته باشند و وضعیت روانی آنها را به طور مرتب مورد بررسی قرار دهند تا از تاثیر افسردگی و اضطراب بر وضعیت بیماری آنان اطمینان یابند.
منبع: thehealthsite

چه زمانی نوشیدن آب موجب ایجاد کبد چرب می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ