علائمی که شبیه یائسگی‌اند اما می‌توانند نشان‌دهنده مشکل خطرناکی باشند

مهرناز زاوه
در پاره‌ای موارد ظاهرا مشکلات ساده و پیش پا افتاده‌ای رخ می‌دهد که می‌تواند نشانه مسئله جدی‌تری باشد. در اینجا به پنج نمونه از این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم که به هیچ وجه نباید نادیده بگیرید.

زمانی که به سن خاصی می‌رسید دچار علائمی مانند گرگرفتگی، تعرق شبانه، تغییر  خلق و خو و روحیه و سایر مشکلات آزاردهنده ناشی از یائسگی خواهید شد. در شرایطی که «این تغییر» را باید عامل اصلی بروز این علائم دانست، در پاره‌ای موارد ظاهرا مشکلات ساده و پیش پا افتاده‌ای رخ می‌دهد که می‌تواند نشانه مسئله جدی‌تری باشد. در اینجا به پنج نمونه از این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم که به هیچ وجه نباید نادیده بگیرید.
قاعدگی‌تان در کل وضعیتی غیرعادی دارد
نشانه بارز این‌که در مراحل پیش از یائسگی به سر می‌برید –در واقع تغییر دوران و نزدیک شدن به انتهای سا‌ل‌های باروری‌- این است که چرخه قادگی‌تان دچار تغییراتی می‌شود. در واقع ممکن است قاعدگی‌تان به کرات رخ دهد یا میزانش خیلی کمتر شود، شدت خونریزی در آن بیشتر یا در کل کمتر شود و این روند ممکن است حدود ۱۰ سال طول بکشد تا در نهایت به دوران یائسگی برسید. 
علامت خطر: اگر دیدید قاعدگی‌تان با خونریزی زیادی همراه است، یا بیش از ۳ هفته طول می‌کشد تا قاعدگی‌تان شروع شود، و یا متوجه شدید بعد از رابطه جنسی خونریزی دارید حتما با پزشک مربوط در این زمینه صحبت کنید. ممکن است دچار فیبروئید رحمی، پولیپ و یا حتی سرطان دهانه رحم شده باشید و حتما متخصص باید آن را چک کند.
دچار گرگرفتگی یا تعرق شبانه می‌شوید
بیش از ۸۰ درصد از زنان دچار گرگرفتگی یا تعرق شبانه می‌شوند و برخی از آنها هم این تغییرات دمایی بدن را تا بیش از ۷ سال تحمل می‌کنند. کاهش میزان استروژن می‌تواند بر قابلیت بدن در تنظیم دما تأثیر بگذارد. 
علامت خطر: گرگرفتگی و افزایش میزان تعرق هر دو می‌توانند از نشانه‌های پُرکاری تیروئید باشد. باید گفت سایر نشانه‌های پُرکاری تیروئید عبارت است از ریزش مو و قاعدگی نامنظم که شاید به نظر بیاید بخشی از تغییرات مرتبط با یائسگی است. اما به چه شکل می‌توان این دو را تفکیک کرد؟ بهتر است از پزشک بخواهید برای حصول اطمینان از عملکرد طبیعی تیروئید‌ برایتان آزمایش خون بنویسد. همچنین اگر به ناگهان و بدون هیچ دلیل مشخصی دچار کاهش وزن شدید یا حس تشویش زیادی دارید – که این هم از نشانه‌های پرکاری تیروئید است – حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
موهایتان در حال ریزش است
با توجه به کم شدن میزان استروژن، بسیاری از زنانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند متوجه می‌شوند که موهایشان در حال کم‌پشت شدن است. خطر ریزش مو و دیدن بخش زیادی از پوست سر زمانی بالاتر خواهد بود که زن دیگری در خانواده‌تان در سنین بالا دچار ریزش مو شده باشد؛ چرا که ممکن است این الگوی ریزش مو را از او به ارث برده باشید.
علامت خطر: ریزش و کم‌پشت شدن تدریجی موهایتان ممکن است طبیعی باشد؛ اما ریزش ناگهانی آن اصلا طبیعی نیست. اگر دیدید بخش زیادی از موهایتان زیر دوش حمام می‌ریزد، حتما باید به متخصص مراجعه کنید. بار دیگر ممکن است مشکل، مشکل تیروئیدی باشد و در این حالت این غده ممکن است هم دچار پُرکاری و هم کم‌کاری شده باشد. 
دچار تپش قلب می‌شوید
تغییر میزان استروژن در بدن و کم و زیاد شدن آن می‌تواند منجر به تپش قلب شود. در واقع حس می‌کنید که ضربان قلبتان تند شده یا به طور نامرتب می‌تپد. این مسئله خصوصا در زمان گرگرفتگی بیشتر رخ می‌دهد: تحقیقات نشان داده است که ضربان قلب شما می‌تواند طی گرگرفتگی، بین ۶ تا ۱۶ بار بیشتر شود.
علامت خطر: اگر قلبتان دچار تپش شده یا میزان آن نامنظم شده است و در حالت گرگرفتگی هم نیستید، بهتر است با پزشک در این باره صحبت کنید. ضربان نامنظم یا آریتمی قلب با بالا رفتن سن امری عادی تلقی می‌شود. در شرایطی که این وضعیت هیچ خطری به همراه ندارد، برخی از افراد باید برای درمان آن از دارو استفاده کرده یا عمل جراحی انجام دهند. 
مفاصل‌تان درد می‌کند
دارید پا به سن می‌گذارید، بنابراین احتمالا درد بیشتری در بدن دارید و استخوان‌هایتان بیشتر غژعژ خواهند کرد. بسیاری از افراد در دوران یائسگی دچار مشکلات مفاصل می‌شوند که می‌تواند همزمان با آن رخ داده یا اصلا مقارن با آن هم نباشد. بیش از نیمی از زنان در دوران قاعدگی دچار دردهای مفاصل می‌شوند. نمی‌توان به یقین گفت که کم شدن میزان استروژن منجر به درد مفاصل می‌شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد که در پاره‌ای موارد می‌توان با روش درمانی جایگزینی استروژن آن را درمان کرد.
علامت خطر: اگر درد مداوم باعث مختل شدن فعالیت‌های روزمره شما شد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد دچار آرتروز، فیبرومیالژیا، زخم آکله یا بیماری لایم شده‌اید یا نه. زنانی که دچار اضافه‌وزن بوده یا افسردگی دارند بیشتر در معرض دردهای مفاصل هستند.
منبع: prevention 

نشانه‌های یائسگی زودرس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ