نکاتی که باید درباره ماموگرافی برای سرطان سینه بدانید

مهرناز زاوه
همانطور که می‌دانید سرطان سینه یکی از عوامل اصلی مسبب ابتلا به سرطان در زنان محسوب می‌شود. اگرچه آگاهی و اطلاعات کافی درباره علائم سرطان سینه و عوامل خطرزای آن وجود دارد، اما هنوز اطلاعات چندانی درباره آزمایش‌های غربالگری به منظور شناسایی سرطان سینه در دسترس نیست.

همانطور که می‌دانید سرطان سینه یکی از عوامل اصلی مسبب ابتلا به سرطان در زنان محسوب می‌شود. اگرچه آگاهی و اطلاعات کافی درباره علائم سرطان سینه و عوامل خطرزای آن وجود دارد، اما هنوز اطلاعات چندانی درباره آزمایش‌های غربالگری به منظور شناسایی سرطان سینه در دسترس نیست. بنابراین اگر پزشک یا متخصص زنان برایتان آزمایش ماموگرافی تجویز کرد، پیش از آنکه بخواهید آن را انجام دهید بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید. 
۱.ماموگرافی برای زنان زیر ۴۰ سال توصیه نمی‌شود. علتش آن است که بافت‌های سینه زنان جوان‌تر نسبت به بافت‌های سینه زنان مسن‌تر به مراتب فشرده‌تر بوده و به شکل منطقه‌ای سفید و متراکم در ماموگرافی خود را نشان خوهد داد. در حالی‌که سرطان سینه هم به شکل سفید در تصویر مشخص می‌شود، اما شناسایی و تشخیص سرطان سینه با استفاده از روش غربالگری کاری بس دشوار تلقی می‌شود. علاوه بر این، سرطان سینه در بین زنان بالای ۵۰ سال بسیار شایع بوده و به خاطر همین زنان ۵۰ تا ۷۵ ساله باید ماموگرافی انجام دهند.
۲.اگر جوان هستید و سابقه سرطان سینه در خانواده‌تان وجود دارد، پزشک توصیه می‌کند تا ماموگرافی انجام دهید. اگر هر نوع علائم سرطان سینه را تجربه می‌کنید، یعنی علائمی مانند وجود برجستگی در سینه، ترشحات سینه یا تغییر در اندازه سینه و شکل آن، بنابراین باید ماموگرافی انجام دهید، حتی اگر سن‌تان ۲۵ سال یا کمتر باشد.
۳.بسیاری از افراد نمی‌دانند که دو نوع ماموگرافی وجود دارد – غربالگری و تشخیصی. ماموگرافی غربالگری، در واقع استفاده از پرتو ایکس در سینه زنانی است که هیچ نشانه بارزی از سرطان سینه در آنها دیده نمی‌شود. این روش بیشتر برای زنان بالای ۴۰ سال توصیه می‌شود. از سوی دیگر، ماموگرافی تشخیصی، استفاده از پرتو ایکس در سینه است که در آن علائم سرطان سینه نشان داده شده یا اگر پزشک نسبت به هر نوع ناهنجاری در سینه مشکوک باشد، از این روش استفاده خواهد کرد.
۴.هرگز بدون تجویز پزشک نباید ماموگرافی انجام داد. به همین خاطر بهتر است در وهله اول اگر هر نوع علائم یا نشانه‌ای از سرطان سینه یا ناهنجاری مربوط به آن را تجربه کردید یا دچار آن شدید، پیش از انجام آزمایش حتما با پزشک مشورت کنید. در این شرایط پزشک اول از شما می‌خواهد تا آزمایش انجام دهید و بعد به منظور غربالگری و تأیید تشخیص، آزمایش‌های تخصصی بیشتری تجویز خواهد کرد.
۵.ماموگرافی نوعی ابزار غربالگری بسیار مهم برای سرطان سینه در زنان مسن‌تر تلقی می‌شود. طی این روش، متخصص سینه شما را در بخش ماموگرافی قرار می‌دهد که در آن سینه فشرده یا صاف شده تا به منظور ایجاد یک تصویر واضح و شفاف، بافت‌های سینه باز شود. اکثر زنان زمانی که سینه‌شان فشرده می‌شود احساس درد یا حس نامطلوبی خواهند داشت. اگر دردتان شدید باشد، حتما متخصص را از این وضعیت آگاه کنید تا بتواند زاویه قرارگیری آن را تغییر داده یا فشار وارده بر آن را به حداقل برساند. این روش معمولا ۳۰ دقیقه طول کشیده و بیمار می‌تواند بعد از انجام آن به جریان فعالیت‌های روزانه خود بازگردد. 
۶.بهترین زمان برای انجام ماموگرافی حدودا یک هفته بعد از قاعدگی شماست. علتش آن است که طی قاعدگی، سینه به خاطر تغییرات هورمونی در بدن نرم‌تر می‌شود؛ این تغییرات هورمونی بعدها طی انجام آزمایش باعث بدتر شدن درد خواهد شد. به خاطر همین سه تا چهار روز اول بعد از پایان قاعدگی را باید بهترین زمان برای ماموگرافی تلقی کرد.
۷.در اکثر موارد، توصیه می‌شود در روز غربالگری به خودتان پودر یا اسپریِ بوبر نزنید؛ چرا که در قالب لکه‌های کلسیم در ماموگرافی مشخص می‌شود. هم‌چنین به زنان باردار توصیه می‌شود که ماموگرافی انجام ندهند، بنابراین اگر باردار هستید بهتر است پیش از انجام ماموگرافی حتما با پزشک مشورت کنید.  
منبع: thehealthsite

برای تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ