غذاهایی که هنگام مریضی باید بخورید

مهرناز زاوه
سرماخوردگی در این فصل بسیار شایع است. ممکن است کسی کنار دستتان عطسه کند و باعث شود سرما بخورید. به خاطر داشته باشید که خوردن یک خروار دارو همیشه هم بهترین راه یا تنها راه بهبودی و سرپا ماندن نیست.

سرماخوردگی در این فصل بسیار شایع است. ممکن است کسی کنار دستتان عطسه کند و باعث شود سرما بخورید. به خاطر داشته باشید که خوردن یک خروار دارو همیشه هم بهترین راه یا تنها راه بهبودی و سرپا ماندن نیست. غذاهای خاصی هستند که می‌توانند در قالب داروهای طبیعی عمل کنند و علائم مریضی، از سرفه و عطسه گرفته تا ترشحات سینوسی و درد در نقاط مختلف بدن را از بین ببرند. برخی از این غذاهای سالم حتی می‌توانند سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنند تا بدن بهتر بتواند بر بیماری غلبه کند. در اینجا به برخی از این غذاها اشاره می‌کنیم.
۱.عسل برای کاهش سرفه
تحقیقات نشان می‌دهد خوردن دو قاشق عسل مانع از بروز سرفه در افرادی می‌شود که دچار عفونت‌های بخش فوقانی سیستم تنفسی هستند. با آنکه در این تحقیق، میزان تأثیر عسل بر بچه‌ها هم مد نظر قرار گرفته است، اما هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوان قبول کرد خوردن آن بر بزرگسالان بی‌تأثیر است. اگر نمی‌توانید خوردن آن را از ظرف مخصوصش تصور کنید، می‌توانید مقداری از آن را روی نان تُست ریخته، با بلغور جودوسر خود مخلوط نموده و یا آن را به چای داغ‌تان افزوده تا باعث تسکین گلو و کاهش سرفه‌هایتان شود.
۲.موز، برای مبارزه با سردرد
موز نه تنها منبع غنی ماده مغذی سوزاننده چربی یعنی کلین است، بلکه پتاسیم فراوانی هم دارد؛ ‌ماده‌ای مغذی که باعث دفع نفخ یا تورم خواهد شد. این میوه زرد تأثیرات زیادی برای بهبود سرماخوردگی به همراه دارد. دلیل اصلی آن این است که موز منیزیم فراوانی دارد – نوعی الکترولیت که در تسکین درد و از بین بردن آن بسیار تأثیرگذار است. این ماده معدنی در از بین بردن سردرد خصوصا سردردهای میگرنی قابلیت زیادی دارد. از آنجایی که افرادی که دچار میگرن هستند اغلب از مشکلات معده به طور همزمان رنج می‌برند، می‌تواند گفت موز گزینه‌ای عالی برایشان محسوب می‌شود. 
۳.آناناس، برای رقیق کردن مخاط
وقتی حس می‌کنید که میزان خلط‌تان زیاد شده، بهتر است آناناس بخورید؛ چرا که حاوی ترکیبی به نام بروملین است. تحقیقات نشان می‌دهد بروملین باعث رقیق شدن مخاطی خواهد شد که به خاطر بیماری‌هایی مانند سینوزیت زیاد می‌شود. بهتر است بلغور جوی دو سر صبحانه خود را با آناناس بپوشانید و یا برای آنکه مدت زمان بیشتری بدن‌تان را هیدراته نگه دارید آن را با اسموتی‌های مورد علاقه‌تان مخلوط کنید.
۴.برنج معطر برای کمک به خواب
اگر حس می‌کنید برای خوابیدن مشکل دارید، یک فنجان برنج می‌تواند این مشکل شما را حل کند. در واقع برنج نه تنها غذایی مطلوب برای پیشگیری از مشکلات معدی محسوب می‌شود، کربوهیدرات موجود در آن هم بدن را تحریک می‌کند تا آمینواسیدی به نام تریپتوفان تولید کند که مسبب خواب است. 
۵.سوپ مرغ برای مبارزه با ویروس‌ها
اگر هر بار که مریض می‌شوید مادرتان بلافاصله برایتان سوپ مرغ درست می‌کند، پس بهتر است بدانید که این سوپ تأثیر به‌سزایی در بهبود مریضی‌تان دارد. در واقع پختن این سوپ نه تنها باعث گرم شدنتان می‌شود، بلکه حس و حال بهتری هم به شما خواهد داد. تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبی به نام کارنوسین که در مرغ وجود دارد می‌تواند با سرماخوردگی‌های حاد و ویروس آنفولانزا مبارزه کند.
۶.چای زنجبیل برای کاهش دردها
همانطور که می‌دانید چای داغ می‌تواند باعث کاهش و تسکین علائم گلودرد شود. اما چای زنجبیل به طور ویژه می‌تواند درد عضلانی را که معمولا به خاطر سرماخوردگی و آنفولانزا رخ می‌دهد، تسکین دهد. زنجبیل حاوی ترکیبات ضدالتهابی به نام گینجرول است که باعث تسکین هر نوع حس و عامل آزاردهنده هنگام سرماخوردگی خواهد شد. برای درست کردن یک نوشیدنی گرم، می‌توانید تکه‌های بریده ریشه زنجبیل را در آب جوش بریزید. اگر چندان طرفدار چای نیستید، می‌توانید عصاره زنجبیل را خریداری کنید.
۷.عدس برای افزایش انرژی
گاهی وقتی مریض می‌شوید، بلند کردن یک مداد یا فرستادن یک اس‌ام اس برای دوستتان کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد. خوشبختانه خوردن عدس می‌تواند با احساس خستگی مبارزه کرده و انرژی‌تان را افزایش دهد. عدس سرشار از پروتئین و آهن بوده، سطح انرژی شما را بالا برده و حتی به تقویت کارکرد سیستم ایمنی هم کمک خواهد کرد و بنابراین مانع از بروز میکروب‌ها در آینده خواهد شد.
۸.فلفل تند برای کاهش التهاب سینوسی
در شرایطی که بسیاری از افراد این مسئله را به مضحکه می‌گیرند که غذاهای تند چطور می‌توانند سینوس‌ها را پاکسازی کنند، اما فلفل تند دقیقا چنین خاصیتی دارد. علتش آن است که این فلفل‌ها را به نام داروی موکوکینکتیک می‌شناسند یعنی دارویی که باعث رقیق شدن مخاط شده و گرفتگی سینوس‌ها را برطرف می‌سازد. هم‌چنین فلفل تند حاوی ترکیب تندی به نام کاپسایسین است که باعث تحریک غشای مخاطی و غده‌های اشک شده و باعث می‌شود مایع بیشتری بسازند که به رقیق شدن مخاط کمک می‌کند. 
منبع: eatthis 

سوپ‌هایی از سرتاسر جهان برای درمان سرماخوردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ