افزایش خطر بروز بیماری قلبی در افرادی که در جوانی مبتلا به سرطان شده‌اند

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در سنین جوانی به سرطان مبتلا می‌شوند،‌ خطر بیماری‌های عروقی در آنها به مراتب بیشتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در سنین جوانی به سرطان مبتلا می‌شوند،‌ خطر بیماری‌های عروقی در آنها به مراتب بیشتر است. در واقع بیماری قلبی یکی از عللی منتهی به مرگ و میر بوده که با انجام روش‌های درمانی و غیرتوموری در بین افرادی مرتبط است که از سرطان، سرطان سینه و لنفوم هوچکین جان سالم به در برده‌اند. این تحقیق نشان داد افرادی که در سنین ۱۵ تا ۱۹ سالگی مبتلا به سرطان شده و از آن جان سالم به در برده‌اند، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در آنها در مقایسه با جمعیت عمومی افراد در همان سن و با همان جنسیت،‌۴.۲ بیشتر بوده است. خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در افرادی که زنده ماندند و سن‌شان در زمان تشخیص سرطان اغلب ۳۵ تا ۳۹ ساله بوده است،‌ ۱.۲ بیشتر از جمعیت عمومی از افراد در همان سن و همان جنسیت گزارش شد. 
یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: «این تحقیق برای پزشکان بالینی اهمیت زیادی دارد چرا که به آنها کمک می‌کند تا بر روی شدیدترین مراقبت‌ها در افرادی که بالاترین خطر آنها را تهدید می‌کند تمرکز نمایند.» این مسئله برای افرادی که زنده می‌مانند اهمیت فراوان دارد؛ چرا که شانس بقای طولانی‌مدت و توانایی زنده ماندن را به آنها می‌دهد. اهمیت سن در تشخیص بیماری، بیشتر برای افرادی که از لنفوم هوچکین جان سالم به در بردند اهمیت زیادی داشت.
در واقع خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در افرادی که از لنفوم هوچکین زنده ماندند نسبت به انتظار این خطر در افرادی در جمعیت عمومی با سن و جنسیت مشابه ۳.۸ بیشتر گزارش شد. خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی مانند سرطان خون، سرطان دستگاه تناسلی‌ادراری، سرطان ریه، سرطان سینه و سایر سرطان‌ها در افرادی که از سایر سرطان‌ها جان سالم به در بردند هم به مراتب بیشتر دیده شد.
منبع: thehealthsite

تاثیر درمان سرطان پروستات بر طول عمر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ