خبر خوب برای دوستداران پنیر: پنیر باعث کاهش فشار خون می‌شود

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد مصرف سدیم در قالب محصولات لبنی مانند پنیر می‌تواند در برابر برخی از اثرات سدیم بر سیستم قلبی‌عروقی شما مانند فشار خون بالا از بدن محافظت نماید.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف سدیم در قالب محصولات لبنی مانند پنیر می‌تواند در برابر برخی از اثرات سدیم بر سیستم قلبی‌عروقی شما مانند فشار خون بالا از بدن محافظت نماید. بر اساس این تحقیقات، این قابلیت محافظت به خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی پروتئین‌های لبنی موجود در پنیر است. نتایج نشان می‌د‌هد زمانی که سدیم در قالب پنیر مصرف می‌شود، اثرات عروقی منفی‌ای که محققان در ارتباط با سدیم موجود در منابع غیرلبنی سراغ دارند و می‌بینند به همراه نخواهد داشت. 
یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: «ما دریافتیم زمانی‌که شرکت‌کنندگان در این تحقیق، سدیم فراوان موجود در پنیر را مصرف می‌کنند، در مقایسه با زمانی که همان میزان سدیم را از طریق یک محصول غیرلبنی می‌خورند – مانند پنیر سویا و چوب‌شور – میزان کارکرد رگ‌های خونی آنها بهتر شده و در واقع جریان خونی بیشتری در رگ‌هایشان راه می‌افتد.»
این محقق در ادامه گفت: «این یافته‌های جدید پیامدهایی برای دستورالعمل‌های رژیمی یا غذایی به همراه دارد. دستورالعمل‌های غذایی جدیدتری در این زمینه نشان می‌دهد که باید مصرف سدیم را کم کرد، اما اطلاعات ما گویای آن است که خوردن سدیم در قالب محصولات لبنی مانند پنیر خاصیت محافظت‌کننده دارد.»
محققان در این زمینه، به شرکت‌کنندگان طی پنج زمان مختلف و در سه روز پنیر لبنی، چوب‌شور و پنیر سویا دادند تا بخورند. سپس اثرات هر کدام از غذاها را در سیستم قلبی‌عروقی آنها با استفاده از لیزر دوپلر با هم مقایسه نمودند؛ این لیزر نور لیزری خفیفی به پوست می‌تاباند. علاوه بر آن، تحقیقات نشان داد که سویا در قالب یک غذای کنترل‌کننده برای متناسب ‌ساختن میزان چربی، نمک و پروتئین محصول لبنی که الزاما محتویات لبنی نداشت سرو شد. شرکت‌کنندگانی که میزان اتساع تعدیل‌شدة نیتریک اکسید بیشتری داشتند بعد از خوردن پنیر با زمانی که چوب‌شور و پنیر سویا خوردند زیر نظر محققان با یکدیگر مقایسه شدند. 
منبع: medicaldaily

درمان خانگی برای فشار خون بالا؛ آب پیاز و عسل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ