چطور با بارداری پرخطر مقابله کنیم-قسمت اول

مهرناز زاوه
اگر یک بارداری پرخطر را تجربه کنید، احتمالا دچار اضطراب خواهید شد. همین اصطلاح «پرخطر»به اندازه کافی نگران‌کننده است. برای اینکه با شرایط مواجهه با یک بارداری پرخطر بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

از غذا خوردن گرفته تا استراحت کافی، مسائل زیادی در رابطه با بارداری وجود دارد که ممکن است باعث نگرانی شما شوند. اگر یک بارداری پرخطر را تجربه کنید، احتمالا دچار اضطراب خواهید شد. همین اصطلاح «پرخطر»به اندازه کافی نگران‌کننده است. برای اینکه با شرایط مواجهه با یک بارداری پرخطر بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.
بارداری پرخطر به چه معناست؟
بارداری پرخطر به این معنی است که برای انجام یک زایمان موفق به مراقبت بیشتری نیاز دارید. اصطلاح «پرخطر» در شرایطی که مادر درگیر دیابت بارداری، اچ‌آی‌وی، چاقی و یا پره اکلامپسی باشد، به کار گرفته می‌شود.
چه کار کنم تا در حد امکان سالم باشم؟
مهم‌ترین کاری که می‌توانید در این زمینه انجام دهید، ساده‌ترین کار است: با پزشک یا متخصص‌تان همکاری کنید.
قرارهای ملاقات‌تان را جدی بگیرید.
آزمایشات پیشنهادی را انجام دهید.
داروهای تجویزی را استفاده کنید.
سوالات خود را مطرح کنید.
پزشک به شما کمک می‌کند که یک بارداری سالم را سپری کنید. به عنوان مثال، اگر دیابت دارید، پزشک در راستای تنظیم سطح قند خون شما اقدام خواهد کرد. اگر از افسردگی یا اختلالات روانی دیگر رنج می‌برید، یک روانشناس شما را در مدیریت وضعیت‌تان کمک خواهد کرد. علائم و نشانه‌های خاص را جدی بگیرید و فورا از بخش مراقبت‌های پزشکی درخواست کمک کنید.
اگر مجبورید فعالیت‌های معمول‌تان را محدود کنید، می‌بایست راهی برای سازماندهی مجدد روال روزانه زندگی‌تان بیابید تا احساس راحتی کنید. اگر کارمند هستید، باید با پزشک صحبت کنید تا وضعیت کارتان مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت لزوم مرخصی پزشکی بگیرید.
چطور می‌توانم از شدت استرس بکاهم؟
بارداری فراز و نشیب‌های خاص خودش را دارد. بهترین روش برای مدیریت استرس این است که از انرژی درونی خود برای کنترل استرس استفاده کنید. در ادامه، موثرترین راه‌های مقابله با استرس و آرام نگه داشتن ذهن معرفی شده‌اند:
استراحت کنید. به اندازه کافی بخوابید و در طول روز برای چرت زدن، مدیتیشن و سایر روش‌های مراقبه وقت بگذارید. اگر کار تمام وقت دارید، سعی کنیداز وقت ناهارتان برای استراحت استفاده کنید.
حجم کاری‌تان را کاهش دهید. از شریک زندگی‌تان بخواهید در امور خانه به شما کمک کند. اگر از نظر اقتصادی توانمند هستید، خدمتکار بگیرید تا کارهای خانه را انجام دهد.
ورزش کنید. ورزش منظم در دوران بارداری بسیار مهم است. پیاده‌روی و شنا گزینه‌های خوبی هستند. با پزشک خود مشورت کنید و در صورت تایید او به طور منظم ورزش کنید.
به کلاس یوگا بروید. شرکت در کلاس‌های یوگا در دوران بارداری به کاهش استرس و افزایش خودآگاهی کمک می‌کند.
از خانه بیرون بروید. هوای تازه و نور خورشید اثر آرام‌بخش و نشاط‌آور دارند. این کار حتی کمک می‌کند که شب‌ها بهتر بخوابید.
چطور می‌توانم انرژی‌ام را حفظ کنم؟
در طول برخی از مراحل بارداری ممکن است احساس خستگی کنید. باید انتظارات خود کاهش دهید و درک کنید که بخش عمده‌ای از انرژی شما صرف رشد و تکامل جنین می‌شود. در عین حال، می‌توانید از روش‌های زیر برای حفظ انرژی کمک بگیرید:
سرعت حرکات خود را کاهش دهید. وقتی انرژی ندارید، باید سرعت حرکات‌تان را کاهش دهید و بیشتر استراحت کنید.
هیدراته بمانید. به اندازه کافی آب بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید.
خوب غذا بخورید. خوردن غذاهای سالم، مانندتخم‌مرغ، جوی دوسر و سیب توصیه می‌شود. اگر دچار کم‌خونی هستید یا سطح آهن بدن‌تان کم است، مکمل بخورید. یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن است.
چطور می‌توانم به لحاظ احساسی از خودم مراقبت کنم؟
تصور نکنید که باید مداوم خوشحال و سرزنده باشید. وقتی با چالش‌های پزشکی مواجه می‌شوید، سخت است که بتوانید خوب باشید. اگر احساس آسیب‌پذیری به شما کمک می‌کند که تمرکز بیشتری روی سلامت‌تان داشته باشید، پس چیز خوبی است. اما مراقب احساس گناه یا شرمندگی باشید، که می‌تواند به افسردگی و اضطراب منجر شود و وضعیت شما را بدتر کند.
منبع: healthywomen 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ