چطور با بارداری پرخطر مقابله کنیم-قسمت دوم

مهرناز زاوه
یک بارداری پرخطر می‌تواند شما را از دیگران جدا کند. در این بخش چند پیشنهاد مفید ارائه شده که می‌توانید با استفاده از آنها به دیگران کمک کنید که وضعیت شما را بهتر درک کنند.

در ادامه‌ی قسمت اول شما را با شرایط مواجهه با یک بارداری پرخطر بیشتر آشنا می‌کنیم.
چطور می‌توانم به دیگران کمک کنم که وضعیت‌ام را درک کنند؟
یک بارداری پرخطر می‌تواند شما را از دیگران جدا کند. در این بخش چند پیشنهاد مفید ارائه شده که می‌توانید با استفاده از آنها به دیگران کمک کنید که وضعیت شما را بهتر درک کنند.
در مورد ترس‌ها و تجربیات خود با دیگران صحبت کنید.
مقالات، کتاب‌ها و سایر اطلاعات مربوط به وضعیت‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید.
با همسر یا یکی از دوستان صمیمی‌تان به پزشک مراجعه کنید.
چطور از شریک زندگی‌ام درخواست کمک کنم؟
حمایت عملی و عاطفی در دوران بارداری یک امر کلیدی است. شما می‌توانید با رعایت نکات زیر با همسرتان درباره بارداری پرخطر گفتگو کنید:
به نگرانی‌های همسرتان گوش کنید. بارداری پرخطر می‌تواند رابطه زوجین را تقویت کند؛ چون زوجین در این شرایط بیشتر به حرف‌های هم گوش می‌دهند و تمایل بیشتری برای کمک کردن به یکدیگر دارند. بنابراین، توصیه می‌شود نگرانی‌های خود را با همدیگر به اشتراک بگذارید.
نیازهایتان را مطرح کنید. در صورتی که کار خاصی دارید، آن را لیست کنید. اگر برای درخواست نیازتان مشکل دارید، با یک متخصص صحبت کنید.
چطور می‌توانم با خشم خود نسبت به خانم‌هایی که بارداری پرخطر ندارند، مقابله کنم؟
احساس رنجش یا حسودی نسبت به خانم‌هایی که بارداری پرخطر ندارند یک امر طبیعی است؛ اما سعی کنید چنین احساسی نداشته باشید. بسیاری از افراد سختی‌های خود را مخفی نگه می‌دارند. بهترین راه برای کنترل احساس خشم این است که چالش‌های پیش رویتان را بپذیرید. باید بدانید خانم‌هایی که بارداری پرخطر ندارند، ممکن است با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم کنند. بنابراین، به جای احساس خشم و رنجش، سعی کنید همبستگی بیشتری با سایر خانم‌های باردار داشته باشید.
چطور می‌توانم از پس قرارهای ملاقات با پزشک و انجام آزمایشات ویژه برآیم؟
بارداری پرخطر علاوه بر مدیریت مسائل عاطفی، نیازمند مقابله با چالش‌های لجستیک نیز هست که شامل برنامه‌ریزی برای مراقبت از کودکان و تنظیم زمان کار می‌شود. اگر احساس می‌کنید بیش از حد درگیر این مسائل شده‌اید، یکی دو دقیقه دست نگه دارید و به علت تمام این مسائل فکر کنید. خواهید دید که سلامت شما و نوزادتان از یبشترین اهمیت برخوردار است.
داشتن قرارهای ملاقات اضافی و انجام آزمایشات بیشتر در واقع فرصتی است برای اینکه از وضعیت خود مطمئن شوید و بدانید در چه وضعیتی هستید. بنابراین، از قرارهای ملاقات‌تان با پزشک بیشترین استفاده را ببرید و ابهامات خود را در این جلسات مطرح کنید. تا می‌توانید درباره بارداری اطلاعات جمع کنید. اگر بتوانید از این رویکرد استفاده کنید، می‌توانید بر احساسات خود کنترل داشته باشید. امری که باعث می‌شود کمتر دچار احساس خشم و یا ترس شوید.
بهترین راه صحبت کردن با پزشک در مورد نگرانی‌های دوران بارداری چیست؟
سعی کنید با پزشک مسئول مراقب‌های بهداشتی خود رابطه خوبی داشته باشید تا بتوانید سوالات و ابهامات خود را به راحتی مطرح کنید. همیشه این احتمال وجود دارد که سوالات مورد نظرتان را در طول جلسه فراموش کنید. بنابراین بهتر است یک یا دو روز قبل از قرار ملاقات، فهرستی از سوالات و نگرانی‌های خود تهیه کنید تا در طول جلسه از پزشک‌تان بپرسید. سوالات خود را مختصر و مفید مطرح کنید. باید در طول این جلسات از نحوه مصرف داروها و دوران نقاهت خود اطمینان یابید و هیچ شک و شبهه دیگری نداشته باشید.
در صورت امکان، یکی از اعضای خانواده یا دوستان‌تان را همراه خود داشته باشید. به این ترتیب، یک گوش دیگر دارید که به لحاظ عاطفی نیز حامی شماست.
چطور می‌توانم با یک زایمان غیرمنتظره مقابله کنم؟
بسیاری از پزشکان و ماماها از بیماران خود می‌خواهند که برنامه زایمان مورد نظرشان را بنویسند و آن را در اختیارشان بگذارند تا در صورت بروز اتفاقات غیرمنتظره از آن برنامه استفاده کنند. برخی از خانم‌هایی که بارداری پرخطر دارند، باید سزارین شوند. امری که ممکن است چندان مورد علاقه آنها نباشد. در ادامه نکاتی ارائه شده که می‌توانید با استفاده از آنها با یک زایمان غیرمنتظره مقابله کنید: 
احساس غم، خشم، گناه و هر چیز دیگر را به رسمیت بشناسید.
با کسی که به او اعتماد دارید و می‌دانید شنونده خوبی است، صحبت کنید. مثلا می‌توانید با یکی از دوستان یا اعضای یک گروه حامی آنلاین مشورت کنید تا مشکلات احساسی خود را حل و فصل کنید.
در مورد تجربیات خود بنویسید.
افرادی را که باعث ناامیدی‌تان می‌شوند، نادیده بگیرید. حتی اگر یک بارداری سالم و بی‌خطر داشته باشید، داشتن احساسات ضد و نقیض یک امر طبیعی است.
منبع: healthywomen 

مشکلات رایج در سه ماه اول بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ