چطور سریع‌تر از شر زگیل، تاول و پوست اطراف ناخن خلاص شویم؟

مهرناز زاوه
بریدگی‌ها، خراش‌ها و سوختگی‌ها چیزهایی هستند که برای پوست اتفاق می‌افتند. در اینجا متخصصان پوست روش‌هایی را برای التیام سریع‌تر بدترین آسیب‌های پوستی توصیه کرده‌اند.

بریدگی‌ها، خراش‌ها و سوختگی‌ها چیزهایی هستند که برای پوست اتفاق می‌افتند. در اینجا متخصصان پوست روش‌هایی را برای التیام سریع‌تر بدترین آسیب‌های پوستی توصیه کرده‌اند. 
بریدگی‌ها و خراش‌ها
دفعه بعدی که پوست زانویتان خراش برداشت یا اطراف انگشتانتان دچار بریدگی شد به هیچ وجه از الکل یا پروکسید روی آن استفاده نکنید؛ چرا که باعث آسیب به سلول‌های سالم در آن ناحیه خواهد شد. به جای این کار بهتر است زخم مورد نظر را با صابون و آب بشویید.
نگذارید محل مورد نظر زیاد در معرض هوای آزاد قرار بگیرد؛ چرا که باعث شکل‌گیری زخم‌پوست شده که در روند التیام آن دخیل خواهد بود. در عوض بهتر است با مالیدن وازلین روی محل مورد نظر و بستن آن با باند، فضایی مرطوب و بدون باکتری برای آن فراهم کنید. (ترجیحا از پمادهای آنتی‌باکتریال استفاده نکنید؛ چرا که باعث تحریک واکنش آلرژیک شده که منجر به قرمزی، تورم و خارش پوست می‌شود). 
زمانی که جای بریدگی یا خراش خوب شد، به مدت دو هفته در برابر نور خورشید از آن محافظت نمایید. در واقع این پوست در معرض تجمع لکه‌های تیره پوستی بعد از التهاب قرار خواهد داشت که به برهم خوردن تعادل رنگی پوست می‌انجامد.
گزنه (یا پیچک سمی) 
اوروشیول روغن موجود در گزنه، بلوط یا سماق است که منجر به شیوع آن می‌شود. اگر بر حسب تصادف با آن تماس پیدا کردید، دست‌ها، بدن و لباس خود را بلافاصله بشویید.
سعی نکنید با استفاده از درمان‌های خانگی سخت و شدید مثل آب ژاول، کهیر ناشی از آن را پاک کرده یا از بین ببرید. در واقع این کار تنها آسیب بیشتری به آن ناحیه از پوست خواهد زد. بهترین کار، حمام با بلغور جو دوسر چسبناک است؛ این گیاه حاوی ترکیبات مغذی ضدالتهاب مانند ویتامین E و ویتامین B و نیز آنتی‌هیستامین خوراکی است. شما می‌توانید با پوشیدن دستکش هنگام خواب یا کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها، از خارش ناحیه مورد نظر پیشگیری کنید.
تاول‌ها
پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است آن را با پارچه نخیِ محکمی ببندید تا مانع از سایش چیزی با آن شوید. در واقع این تاول‌ها ظرف یک هفته خوب می‌شوند. اگر دیدید تاول‌ها به خودی خود درآمدند، سعی نکنید که بقایای زبانه پوستی اطراف آن را از بین ببرید. نخست سطح آن را صاف و تمیز کرده و بعد به مانند یک بریدگی یا خراش با آن برخورد کنید: در واقع آن را با آب و صابون شسته، با وازلین رویش را پوشانده و بعد با باند تمیزی ببندید. تا زمانی که جایش خوب نشده بهتر است فعالیت چندانی که به آن آسیب بزند انجام ندهید یا از پوشیدن کفش‌هایی که ممکن است آن را بدتر کند پرهیز کنید.
اگر هر نوع نشانه عفونت دیدید مانند داغی، لایه‌های قرمز پوستی و یا تورم غدد لنفاوی در اطراف تاول حتما به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر آن اگر بنا به هر دلیل نامعلومی دیدید که ناگهان چند تاول روی پوستتان ایجاد شد، حتما با پزشک آن را چک کنید. ممکن است دچار یک بیماری پوستی مانند شینگل یا جرب شده باشید که به درمان نیاز داشته باشد.
زگیل‌ها
زگیل به خاطر پاپیلوماویروس انسانی (یا HPV)‌ و رشد نامطلوب آن رخ می‌دهد. برای درمان آن، می‌توانید از بعضی از محصولات بدون نسخه حاوی اسید سالیسیلیک در شب استفاده کرده و آن را با باند ببندید. برخی تحقیقات نشان می‌دهد این نورا‌های چسبناک باعث تسریع التیام زگیل‌ها می‌شوند، که این امر با تحریک واکنش سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد.
البته به خاطر داشته باشید که فرآیند التیام آن چند ماه طول می‌کشد. برای آنکه سریع‌تر به نتیجه دلخواهتان برسید، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید. درمان‌های کلینیکی مانند منجمد کردن یا تزریق می‌تواند کمی سریع‌تر از رشد ویروس‌ها جلوگیری کند. 
برای درمان و از بین بردن زگیل‌ها در زمان کوتاه‌تر باید به پزشک مراجعه کنید، ‌خصوصا اگر رشد آنها روی صورت یا انگشت‌های دست و پا رخ داده باشد. در واقع سیستم ایمنی شما در آن نواحی فعالیت سخت‌تری خواهد داشت – این یک واکنش طبیعی است که از بدن در مقابل حمله به ناخن‌های خودش پیشگیری می‌کند.
پوسته‌های اطراف ناخن
پوسته‌های خونی اطراف ناخن را که با درد همراه است می‌توان با قرار دادن در آب گرم به مدت ۱۵ دقیقه تسکین داده، از وخیم‌تر شدن آن جلوگیری کرد و سپس آنها را با ناخن‌گیر برید. روی جای زخم حتما وازلین بمالید و به مدت یک یا دو روز آن را با باند ببندید.
ممکن است دچار بیماری پیشرونده‌ای به نام پارونیشیا یا عقربک شده باشید که در آن صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنید. نشانه‌های این بیماری شامل قرمزی، تورم، حساسیت پوستی و تراوش چرک در اطراف لبه ناخن است.
منبع: health 

آیا در استخر زگیل سرایت می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ