خون در مایع منی؛ علل و علائم

مهرناز زاوه
دیدن خون در مایع منی باعث ایجاد تشویش در اغلب آقایان خواهد شد. خوشبختانه این مشکل همواره نشان‌دهنده مشکل پزشکی حادی نیست.

دیدن خون در مایع منی باعث ایجاد تشویش در اغلب آقایان خواهد شد. خوشبختانه این مشکل همواره نشان‌دهنده مشکل پزشکی حادی نیست. برای مردان زیر ۴۰ سال که هیچ نوع علائم مرتبط با این مشکل نداشته و هیچ نوع عامل خطرزایی هم برای بیماری‌های پزشکی در آنها وجود ندارد، وجود خون در مایع منی اغلب به خودیِ خود خوب می‌شود. اما برای مردان بالای ۴۰ سال، وجود خون در مایع منی به سنجش و درمان نیاز دارد. این مسئله خصوصا برای مردانی که خصوصیات زیر را دارند بیشتر صدق می‌کند:
-مردانی که خون در مایع منی آنها زیاد عود می‌کند
-مردانی که هنگام ادرار کردن یا انزال هم علائم مرتبط با آن را دارند
-مردانی که در معرض خطر سرطان، اختلال خونریزی و یا سایر بیماری‌ها هستند
وجود خون در مایع منی را هماتوسپرمی یا هموسپرمی می‌نامند. وقتی مردی دچار انزال می‌شود، اغلب نگاه نمی‌کنند ببینند آیا در مایع منی‌شان خون وجود دارد یا نه. بنابراین نمی‌توان گفت که میزان شیوع این بیماری چقدر است.
علل وجود خون در مایع منی
وجود خون در مایع منی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:
عفونت و التهاب: که یکی از شایع‌ترین علل وجود خون در مایع منی محسوب می‌شود. خون ممکن است به خاطر عفونت و یا التهاب در هر یک از غده‌ها یا مجاری‌ای ایجاد شود که مایع منی را تولید کرده و آن را از بدن خارج می‌سازد. این مجاری و غده‌ها عبارتند از:
-پروستات (غده‌ای که بخش مایعِ منی را تولید می‌کند)
-میزراه یا مجرای ادراری (لوله‌ای که ادرار و منی را از آلت حمل می‌کند)
-روخاگ یا اپیدیدیم و مجرای دفران (ساختار لوله‌مانند کوچکی که در آن اسپرم پیش از انزال، شکل گرفته و کامل می‌شود)
-حفره‌های کوچک مروط به منی (که باعث افزودن مایع بیشتر به منی خواهند شد)
ممکن است این خون به خاطر عفونت ناشی از رابطه جنسی مانند سوزاک یا کلامدیا باشد و یا به خاطر سایر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی رخ دهد. عفونت و التهاب عوامل مضری هستند که از هر ده موردی که خون در مایع منی آنها رؤیت می‌شود،‌ چهار مورد به خاطر این دلیل رخ می‌دهد.
تروما یا آزمایشات پزشکی: وجود خون در مایع منی بعد از پشت سر گذاشتن عمل‌های پزشکی بسیار شایع است. برای مثال از هر پنج مرد، چهار نفر از آنها بعد از نمونه‌برداری پروستات در مایع منی آنها خون دیده می‌شود.
روش‌های انجام‌شده در قالب روش درمانی برای مشکلات ادراری هم می‌توانند سبب آسیب جزئی‌ای شوند که می‌تواند به خونریزی موقت بیانجامد. این مشکل اغلب ظرف چند هفته بعد از انجام آن روش از بین خواهد رفت. پرتودرمانی، وازکتومی و تزریق برای هموروئید هم می‌تواند باعث ایجاد خون در مایع منی شود. آسیب‌های فیزیکی به اندام‌های جنسی بعد از ترک‌خوردگی یا شکستگی لگنی، بروز جراحت در بیضه‌ها، فعالیت‌های جنسی بسیار شدید یا خودارضایی و یا سایر جراحت‌ها می‌توانند باعث ایجاد خون در مایع منی شوند.
انسداد: هر یک از لوله‌ها یا مجاری کوچکی که در مجاری تناسلی وجود دارد ممکن است مسدود شود. این مسئله می‌تواند به پارگی رگ‌های خونی و انتشار مقدار جزئی از خون بیانجامد. این بیماری را BPH (یا بزرگی خوش‌خیم پروستات) می‌نامند که باعث تورم پروستات و فشردگی میزراه می‌شود که با وجود خون در مایع منی مرتبط است.
تومورها و پولیپ‌ها: طی تحقیقی که بر روی بیش از ۹۰۰ بیماری صورت گرفت که در مایع منی‌شان خون رؤیت شده بود، محققان دریافتند که ۳.۵ درصد از آنها تومور داشتند. اکثر این تومورها در پروستات آنها دیده شد. با این حال وجود خون در مایع منی می‌تواند با سرطان بیضه، ‌مثانه و سایر اندام‌های ادراری و تناسلی مرتبط باشد. مردان – خصوصا مردان مسن – که در معرض عوامل خطرزای سرطان قرار دارند، اگر در مایع منی‌شان خون دیده شد باید مورد آزمایش قرار گیرند. 
وجود پولیپ در مجاری تناسلی، که تومورهای خوش‌خیمی هستند که هیچ نوع مشکل پزشکی به همراه نخواهد داشت، باعث ایجاد خون در مایع منی خواهد شد.
مشکلات رگ‌های خونی: تمام ساختارهای ظریف و حساسی که در انزال دخیل هستند، از پروستات گرفته تا لوله‌های کوچکی که اسپرم را حمل می‌کنند، دارای رگ‌های خونی اند. ممکن است این رگ‌ها آسیب دیده و منجر به ایجاد خون در مایع منی شوند.
علائم مرتبط
وقتی به دنبال علت اصلی وجود خون در مایع منی هستید، پزشک درباره علائم مرتبط با آن از شما سؤالاتی خواهد کرد از جمله:
-وجود خون در ادرار
-داغی یا سوزش ادرار و یا سایر علائم ادرار دردناک
-مشکل در تخلیه کامل مثانه
-درد مثانه که توأم با احساس فشار ناشی از تورم است
-انزال دردناک
-نواحی متورم یا دردناک در اندام‌های جنسی یا خراش‌های بارز ناشی از جراحت در آن
-ترشحات آلت یا سایر نشانه‌های بیماری‌های مقاربتی
-تب، افزایش نبض، و فشار خون بالاتر از حد طبیعی
منبع: webmd 

آیا خروج مایع منی با ادرار همان خروج اسپرم است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ