تشخیص اوتیسم در کمتر از یک دقیقه با اپلیکیشن جدید گوشی‌های هوشمند

مهرناز زاوه
به تازگی محققان اپلیکیشن جدیدی برای گوشی‌های هوشمند طراحی کرده‌اند که با دنبال کردن حرکات چشم ظرف کمتر از یک دقیقه می‌تواند مشخص کند که آیا کودک دچار اختلال طیف اوتیسم است یا خیر.

به تازگی محققان اپلیکیشن جدیدی برای گوشی‌های هوشمند طراحی کرده‌اند که با دنبال کردن حرکات چشم ظرف کمتر از یک دقیقه می‌تواند مشخص کند که آیا کودک دچار اختلال طیف اوتیسم است یا خیر. اختلال طیف اوتیسم نوعی اختلال حاد تکاملی است که می‌تواند توانایی ارتباط برقرار کردن و تعامل را دچار اختلال کند. نرم‌افزار تشخیص اوتیسم که می‌توان آن را روی گوشی‌های هوشمند، تبلت و یا لپ‌تاپ نصب نمود قادر است اختلالات فرساینده عصبی را در کودکان تا سن دو سال شناسایی کرده و به شکل چشمگیری باعث ارتقای سطح امتیازات درمانی آن شود.
در اغلب مواقع شک چندانی نسبت به وجود این ناتوانی صورت نمی‌گیرد تا زمانی که کودک وارد مدرسه شود. اگرچه هرگز برای آغاز درمان دیر نیست، محققان ثابت کرده‌اند که هرچه تشخیص این اختلال زودتر باشد، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. 
در این تحقیق مشخص شده که این اپلیکیشن می‌تواند حرکات چشم کودکی را دنبال کند که دارد به عکس‌هایی با مضمون اجتماعی نگاه می‌کند، کاری که در حرکات چشم بین کودکانی که اختلال اوتیسم دارند و آنهایی که ندارند محرکِ تفاوت‌های شاخصی خواهد بود. 
علاوه بر این، والدین هم می‌توانند از این اپلیکیشن به منظور ارزیابی خطر این مسئله که آیا فرزند‌شان اوتیسم دارد یا نه استفاده کنند. این اپلیکیشن به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد تا زودتر به دنبال درمان باشند و سطح امتیازهای درمانی هم ارتقاء یابد.
این اپلیکیشن که بر روی ۳۲ کودک ۲ تا ۱۰ ساله به کار گرفته شد، دقتی حدود ۹۳.۹۶ درصد داشت. در حال حاضر این اپلیکیشن الگوی اولیه و اصلی در این زمینه محسوب می‌شود. محققان معتقدند که باید این مسئله را تشخیص دهند که آیا سایر بیماری‌های عصب‌شناختی مانند اختلال کم‌توجهی را هم می‌توان با این اپلیکیشن شناسایی کرد یا نه و این‌که استفاده از آن چه تأثیری بر نتایجش دارد.
منبع: medicaldaily

۱۰ چیزی که یک کودک مبتلا به اوتیسم دوست دارد درباره‌اش بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ