مصرف بیش از حد ویتامین و مواد معدنی چه عواقبی به دنبال دارد؟

مهرناز زاوه
امروزه، همه چیز از آب معدنی گرفته تا آب پرتقال بسته‌بندی‌ شده حاوی سطوح قابل‌توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. ممکن است به نظر برسد که مصرف این محصولات روش مناسبی برای تامین نیازهای غذایی‌تان باشد، به خصوص اگر از رژیم غذایی مشخصی پیروی نمی‌کنید. اما باید بدانید که مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی در بلندمدت به شما آسیب خواهد زد.

امروزه، همه چیز از آب معدنی گرفته تا آب پرتقال بسته‌بندی‌ شده حاوی سطوح قابل‌توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. ممکن است به نظر برسد که مصرف این محصولات روش مناسبی برای تامین نیازهای غذایی‌تان باشد، به خصوص اگر از رژیم غذایی مشخصی پیروی نمی‌کنید. اما باید بدانید که مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی در بلندمدت به شما آسیب خواهد زد.
به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین سی یا روی باعث تهوع، اسهال و درد معده می‌شود. مصرف سلنیوم بیش از اندازه نیز با ریزش مو، ناراحتی معده و روده، خستگی و آسیب عصبی خفیف همراه خواهد بود. البته اکثر افراد در مصرف این مواد زیاده‌روی نمی‌کنند، با این حال اگر هر روز صبح غلات غنی‌شده میل کنید، یا برای شام ماکارونی بخورید، ممکن است دچار عوارض جانبی شوید.
در این بخش شما را با نکاتی در رابطه با جلوگیری از از افراط در زمینه مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی آشنا می‌کنیم.
مکمل‌ها: بررسی دوز
اگر خوش‌شانس باشید، مصرف غذاهای اصلاح نشده مشکل‌ساز نخواهد بود. به گفته محققان، سخت است که از طریق مصرف غذا دچار افراط شوید. بنابراین، توصیه می‌شود بیشتر مراقب مکمل‌های مصرفی و نوشیدنی‌های معمول خود باشید.
اغلب افراد درک نمی‌کنند که مصرف بیش از اندازه ویتامین‌ها و مواد معدنی هیچ مزیتی ندارد؛ از این رو، عوارض جانبی مرتبط با این مسئله را نادیده می‌گرند. اگر هر روز مکمل مصرف می‌کنید، مکملی بخورید که بیش از نیاز روزانه شما ویتامین نداشته باشد.
قبل از مصرف هر مکملی با با پزشک خود مشورت کنید تا از دوز مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن مطمئن شوید. به این ترتیب، خیال‌تان از بابت دوز مصرفی مطمئن خواهد بود. اگر مولتی ویتامین پایه مصرف می‌کنید، نیازی نیست نگران باشید. بیشتر مولتی ویتامین‌ها بی‌خطرند و حتی اگر آنها را با چند غذای غنی شده ترکیب کنید، دچار مشکل نخواهید شد.
علائمی که نشان می‌دهند در حال افراط هستید
احتمال اینکه کسی را ببینید که تا حد افراط ویتامین آ یا دی مصرف می‌کند بسیار ناچیز است. اغلب اوقات، ممکن است کسی را ببینید که دوز مکمل مصرفی‌اش بیش از حد مورد نیاز روزانه است. با این حال، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که اگر هر روز کمی بیش از حد مورد نیاز ویتامین یا مواد معدنی دریافت کنید، دچار مشکل خواهید شد یا خیر.
ممکن است مسائلی ایجاد شود، اما جای نگرانی نخواهد بود. علائم احتمالی نسبتا ملایم بوده و به مشکلات خواب یا تمرکز، مشکلات عصبی مانند بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن و تحریک‎‌پذیری محدود می‌باشند. مصرف بیش از حد مواد غذایی اصلاح شده یک عامل خطر بزرگ است.
تولیدکنندگان بخش عمده‌ای از تمرکز خود را از مسائلی مانند چربی، قند و نمک موجود در مواد غذایی به وجود ویتامین، پروبیوتیک و یا چربی‌های امگا3 معطوف ساخته‌اند. وقتی مواد غذایی به صورت افراطی غنی می‌شوند، دیگر مصرف‌کنندگان قادر به تشخیص دوز مصرفی خود نخواهند بود. از این رو، ممکن است در مصرف یک ویتامین یا ماده معدنی دچار افراط شوند. امری که در درازمدت منجر به عدم تعادل رژیم غذایی می‌شود.
مراقب این 3 ماده مغذی باشید
ویتامین دی، کلسیم و اسید فولیک سه ماده مغذی هستند که احتمال افراط در مصرف آنها، به خصوص از طریق مکمل بسیار بالاست. بزرگسالانی که به طور معمول بیش از 4000 واحد در روز ویتامین دی دریافت می‌کنند، ممکن است در درازمدت دچار مشکلات قلبی شوند.
اسید فولیک با آرد سفید، ماکارونی، برنج، نان و غلات و حبوبات ترکیب می‌شود تا از بروز نقایص مادرزادی در نوزادان که به علت کمبود اسید فولیک در مادران باردار رخ می‌دهد، جلوگیری شود. غنی‌سازی اسید فولیک نرخ نقایص مادرزادی را از 50 به 25 درصد کاهش داده است، اما ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی دیگر در مصرف‌کنندگان افراطی این ماده مغذی شود.
مصرف 1000 میکروگرم اسید فولیک در روز چندان سخت نیست. این مقدار برای بزرگسالان بی‌خطر است. شما می‌توانید با مصرف غذاهای غنی شده و مکمل به اسید فولیک مورد نیاز بدن‌تان دست یابید. با انجام این کار ممکن است علائم کمبود ویتامین ب-12 در شما پنهان شود. جبران نکردن کمبود ویتامین ب-12 می‌‌تواند به آسیب عصبی دائمی در فرد منجر شود. نگرانی در مورد غذاهایی که به طور طبیعی حاوی فولات هستند، کاملا بی‌مورد است. شما می‌توانید در بسیاری از موارد بدون مصرف مکمل به اسید فولیک مورد نیاز روزانه خود دست یابید.اگر منبع تغذیه شما غذا باشد، قاعدتا نباید به مشکل بر بخورید؛ حتی اگر در مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی زیاده‌روی کنید. غذا خوردن سالم‌ترین و ایمن‌ترین راه دریافت مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است.
منبع: webmd 

روزانه بدن چقدر مولتی ویتامین نیاز دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ