استراحت مطلق در دوران بارداری؛ هر آنچه باید بدانید

مهرناز زاوه
ماندن در تخت‌خواب در روزهای ابتدایی شاید خوب به نظر برسد؛ تمام روز را با کتاب خواندن یا تماشای فیلم سپری می‌کنید. اما واقعیت امر به تدریج نمایان شده و با سختی‌های زیادی مواجه خواهید شد.

اینکه آیا استراحت مطلق ضروری است یا خیر، یک مسئله قابل بحث است؛ اما شکی نیست که تحمل کردن این دوران برای خانم‌ها یک امر چالش‌برانگیز است. ماندن در تخت‌خواب در روزهای ابتدایی شاید خوب به نظر برسد؛ تمام روز را با کتاب خواندن یا تماشای فیلم سپری می‌کنید. اما واقعیت امر به تدریج نمایان شده و با سختی‌های زیادی مواجه خواهید شد.
وقتی در حال استراحت مطلق هستید و بخش عمده‌ای از برنامه عادی خود را لغو می‌کنید، می‌بایست از روش‌های ارتباطی جدیدتری برای ارتباط با اعضای خانواده استفاده کنید و درباره انجام کارهای خانه و مراقبت از فرزندان بزرگ‌ترتان تجدیدنظر کنید. همچنین باید تاثیر استراحت مطلق را بر ازدواج و کارتان در نظر بگیرید. امور مالی و سلامت عاطفی نیز از جمله مسائلی هستند که تحت تاثیر این امر قرار می‌گیرند.
استراحت مطلق هزینه‌های دیگری نیز دارد؛ ماندن در تخت‌خواب در طولانی‌مدت باعث ضعف عضلانی و کاهش سطح استقامت شما می‌شود. اگر بیش از چند روز در بستر بمانید، بازگشتن به شرایط عادی برای‌تان دشوار خواهد بود.
اگر قرار است در تخت‌خواب بمانید، باید خودتان را به لحاظ عاطفی آماده کنید. احساسات متغیر می‌توانند شما را در شوک و نگرانی فرو ببرند. ممکن است ناگهان نگران این شوید که نوزادتان زودتر از موعد به دنیا بیاید یا روند بارداری‌تان با مشکل مواجه شود، به خصوص اگر حاملگی پرخطری داشته باشید. حتی ممکن است روند بارداری خود را از ابتدا مرور کنید تا متوجه کار اشتباهتان شوید. توجه داشته باشید که متخصصان پزشکی نیز کاملا از علل بروز عوارض بارداری مطلع نیستند. با این حال، حتی اگر مطلع باشند، استراحت مطلق دوای تمام دردهای شما نخواهد بود. داشتن چنین افکار و احساساتی یک امر طبیعی است، پس خودتان را سرزنش نکنید.
به یاد داشته باشید که هدف نهایی به دنیا آوردن یک نوزاد سالم است. بنابراین سعی کنید خود را از نگرانی، خشم، سرخوردگی و خستگی برهانید.
چطور می‌توانم خودم را برای استراحت مطلق آماده کنم؟
اول باید ببینید مجاز به انجام چه کارهایی هستید و چه کارهایی را نباید انجام بدهید و بر اساس آن به یک برنامه‌ریزی منسجم برسید. پزشک ممکن است به شما استراحت مطلق بدهد، اما اجازه بدهد هرازگاهی برخیزید و یک میان‌وعده درست کنید. از سوی دیگر، ممکن است هرگونه فعالیت فیزیکی را برایتان ممنوع کند و از شما بخواهد اجسام سنگین بلند نکنید، برای مدت طولانی سرپا نایستید و هر روز چند ساعت در تخت‌خواب استراحت کنید.
گاهی اوقات، پزشک توصیه می‌کند بیشتر طول روز را در تخت بمانید و فقط برای حمام کردن از تخت بیرون بیایید. در هر صورت، به نسبت قبل کنترل کمتری نسبت به امور روزانه خود خواهید داشت. اما مدیریت صحیح به شما کمک می‌کند که خودتان را با این تغییرات وفق دهید.
اگر کودک خردسال دارید، مقدمات مراقبت از او را فراهم کنید.
به نیازهای روزانه خود فکر کنید و کسی را برای کمک در کنار خود داشته باشید. اگر فعالیت شما به طور کامل محدود شده است، از همسرتان بخواهید کنار تخت برای‌تان میان‌وعده و نوشیدنی بگذارد. سایر اقلام مورد نیازتان را نیز لیست کرده و آنها را هم کنار تخت بگذارید تا برای دسترسی به آنها دچار مشکل نشوید.
لیستی از دوستان نزدیکتان تهیه کنید تا در صورت لزوم با آنها تماس بگیرید. اکثر افراد در این شرایط مشتاق‌اند به شما کمک کنند.
از دوست‌تان بخواهید غذایی برای‌تان بیاورد که قابل گرم کردن باشد. سعی کنید از ظروف و لیوان یک بار مصرف استفاده کنید تا نیاز به تمیزکاری نداشته باشید.
کتاب‌ها و مجلات مورد علاقه‌تان را در دسترس بگذارید. شاید این آخرین شانس‌تان برای کتاب خواندن طولانی‌مدت باشد.
لپ‌تاپ یا تبلت خود را نیز در دسترس‌تان نگهدارید تا بتوانید فیلم تماشا کنید، ایمیل‌های خود را بخوانید یا به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید.
در یک گروه پشتیبانی آنلاین عضو شوید و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. 
بسته به وضعیت موجود، امور مالی خود را تنظیم کنید. برخی از خانم‌هایی که در استراحت مطلق هستند، می‌توانند از راه دور و به صورت تلفنی به انجام این کار بپردازند، اما بسیاری از خانم‌ها قادر به چنین کاری نیستند و تمام ارتباطات خود را قطع می‌کنند.
چطور می‌توانم در دوران استراحت مطلق مراقب سایر فرزندانم باشم؟
مراقبت از سایر فرزندان یک چالش بزرگ برای خانواده‌هاست. در این بخش نکاتی ارائه شده که می‌توانید با بهره‌گیری از آنها حین استراحت مطلق از سایر فرزندان‌تان مراقبت کنید.
یک برنامه بلندمدت تنظیم کنید. با این کار، نیازی نیست استرس استخدام یک پرستار بچه را داشته باشید. همچنین می‌توانید هر وقت که خواستید برنامه را لغو کنید.
از گفتن این جمله که «مامان مریض است» خودداری کنید. بهتر است به جایش بگویید «برای اینکه خواهر یا برادرت سالم به دنیا بیاید، مجبورم توی تخت بمانم».
هر روز برای کودکتان وقت بگذارید؛ با او فیلم ببینید، او را بخوابانید، با هم آواز بخوانید، نقاشی کنید و از فعالیت‌های روزمره‌تان لذت ببرید. اجازه بدهید کودک قبل از شما کمی به خودش برسد تا وقتی با شما وقت می‌گذراند، احساس خستگی نکند.
چطور می‌‌توانم در دوران استراحت مطلق احساس راحتی کنم؟
به نکات زیر توجه کنید تا کمتر احساس ناراحتی کنید:
از دکترتان بپرسید آیا می‌توانید برای چند دقیقه هم که شده از تخت بیرون بیایید و کمی ورزش کنید یا اینکه در اتاق‌تان کمی راه بروید. انجام تمرینات کششی و حرکات ایزومتریک ساده به کمک دست و پا باعث می‌شود که خلق و خوی بهتری داشته باشید و دچار ضعف عضلانی نیز نشوید.
از یبوست جلوگیری کنید. دراز کشیدن برای یک مدت طولانی می‌تواند سرعت هضم غذا را کاهش دهد. از این رو، توصیه می‌شود تا می‌توانید آب بنوشید و از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید.
چرت بزنید، امانه خیلی زیاد. در هر زمانی بخوابید، ولی ترجیحا یک زمان مشخص تعیین کنید. اگر در ساعات پایانی شب بیش از حد چرت بزنید، ممکن است کل شب را بی‌خوابی بکشید. از این رو، سعی کنید ساعات خواب روزانه و شبانه خود را تنظیم کنید تا چرخه خواب و بیداری طبیعی‌تان مختل نشود.
اگر دچار سوء هاضمه یا ریفلاکس شده‌اید، بهتر است سرتان را نسبت به تشک بالاتر نگه دارید. برای این کار، کافی است یک بالش نرم زیر سرتان بگذارید تا محتوای معده برگشت نکند.
چطور می‌توانم در دوران استراحت مطلق راحت بخوابم؟
در بستر ماندن به لحاظ احساسی و فیزیکی می‌تواند دشوار باشد. از بین تمام چالش‌هایی که ممکن است با آن مواجه شوید، داشتن خواب خوب شبانه از بیشترین اهمیت برخوردار است. چرا؟ به دلیل اینکه در بستر ماندن برای یک مدت طولانی چرخه خواب طبیعی شما را بر هم می‌زند و معمولا باعث بی‌خوابی می‌شود.
در این بخش نکاتی ارائه شده که می‌توانید با رعایت آنها، ریتم بدن‌تان را تنظیم کنید و در دوران استراحت مطلق آسوده بخوابید.
روال طبیعی روز و شب‌تان را ثابت نگه دارید. حتی اگر قرار است کل روز را در تخت‌خواب بمانید، باید روال طبیعی روز و شب‌تان را رعایت کنید. مثلا، هر روز صبح دوش بگیرید (اگر پزشک اجازه می‌دهد)، آرایش کنید، لباس راحتی خود را بپوشید (ترجیحا شلوار و پیراهن گشاد) و به فعالیت‌های مجازتان بپردازید.
از نور خورشید استفاده کنید. اگر می‌توانید، تخت یا صندلی خود را نزدیک پنجره بگذارید یا هر جایی که از آن آفتاب به شما بتابد. با این کار، هم از نور آفتاب لذت می‌برید و هم روحیه‌تان را تقویت می‌کنید. داشتن روحیه بالا کمک می‌کند که در مسیر درست به کارتان ادامه دهید.
یک برنامه منسجم بریزید و به آن پایبند باشید. اگر تصمیم دارید هر روز صبح روزنامه بخوانید و تماس‌های تلفنی خود را انجام دهید و بعدازظهرها فیلم تماشا کنید، حتما این کار را بکنید. هر برنامه‌ای که دارید، بهتر است به آن پایبند باشید و مطابق آن عمل کنید.
چرت بزنید، اما نه خیلی زیاد. به این دلیل در حال استراحت مطلق هستید که به آن نیاز دارید. در هر زمانی که توانستید چرت بزنید، اما ترجیحا یک برنامه زمانی مشخص برایش تنظیم کنید. اگر در طول روز بیش از حد چرت بزنید، ممکن است در اواخر شب دچار بی‌خوابی شوید یا به سختی به خواب بروید.
هر روز رأس یک ساعت مشخص غذا بخورید. خوردن وعده‌های غذایی در یک زمان مشخص کمک می‌کند که بدن شما با برنامه غذایی‌تان هماهنگ شود. از دوستان و بستگان خود بخواهید برای صبحانه، ناهار و یا شام به شما بپیوندند تا به همراه آنها غذا بخورید.
منبع: healthywomen

چطور با بارداری پرخطر مقابله کنیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ