چطور کف پای صاف را درمان کنیم؟!

jalalvand
دکتر ابراهیم انتظاری-دبیر اجرایی همایش فیزیوتراپی ایران:استفاده از کفش نامناسب یکی از مهم‌ترین علل ایجاد کف پای صاف در کودکان بخصوص در پسران است.

پسری 8 ساله دارم. در بررسی انجام شده در مدرسه مشخص شد او کف پایی صاف دارد. لطفاً مرا راهنمایی کنید که چرا این مشکل پیش آمده و راه درمان آن چیست؟

پاسخ:

تقریباً همه بچه‌ها در هنگام تولد به علت شل بودن تاندون‌ها و لیگامان‌های کف پا و همچنین به دلیل ضعیف بودن عضلات این ناحیه، کف پایی صاف دارند که بتدریج و با رشد کودک این بافت‌های نرم، سفت شده و عضلات قوی می‌شوند به‌طوری که قوس کف پا شکل می‌گیرد.

قوس کف پا باعث تقسیم وزن بدن در بین پنجه و پاشنه پا می‌شود. متأسفانه در گروهی از کودکان به‌دلایل مختلف این قوس ایجاد نمی‌شود و به درد در کف، مچ و زانوی پا و درنهایت کمر درد منجر می‌شود.

استفاده از کفش نامناسب یکی از مهم‌ترین علل ایجاد کف پای صاف در کودکان بخصوص در پسران است، کفش های نرم و اسپرت که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد در سنین رشد به بزرگی و پهن شدن پا و در نهایت صافی کف پا منجر می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود که از کفش‌های چرمی با کف مناسب استفاده شود.

شما باید فرزندتان را نزد یک فیزیوتراپیست ببرید تا با استفاده از کف طبی مناسب و تجویز ورزش این عارضه رفع شود. همچنین می‌توانید در خانه با ورزش‌هایی نظیر قرار دادن شیشه نوشابه روی زمین و حرکت دادن کف پا روی آن به ایجاد گودی کف پا کمک کنید یا می‌توانید ملحفه‌ای روی زمین پهن کنید و از فرزندتان بخواهید با انگشتان خود آن را جمع کند.

لینک مرتبط:درمان صافی کف پا با ورزش و بدون نیاز به اسکن کف پا یا مراجعه به متخصص پا

با صافی کف پا چگونه از سربازی معاف می شویم؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ