۷ مشکل پا که ممکن است خطرناک باشند

مهرناز زاوه
اگر می‌خواهید از وضعیت سلامتتان مطمئن شوید، به پاهایتان نگاه کنید. وضعیت پاهای شما می‌تواند اطلاعات مفیدی در رابطه با مشکلات پزشکی از قبیل دیابت، ورم مفاصل و حتی بیماری‌های قلبی به شما بدهد.

اگر می‌خواهید از وضعیت سلامتتان مطمئن شوید، به پاهایتان نگاه کنید. وضعیت پاهای شما می‌تواند اطلاعات مفیدی در رابطه با مشکلات پزشکی از قبیل دیابت، ورم مفاصل و حتی بیماری‌های قلبی به شما بدهد. با ما همراه باشید تا شما را با 7 مشکل رایج پا آشنا کنیم که ممکن است سلامتتان را به خطر بیاندازند.
1. درد
هیچ دردی نباید نادیده گرفته شود. از این رو، در صورت احساس هرگونه درد در پاها بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. پادرد می‌تواند نشانه شکستگی، التهاب پلانتار فاسیا یا آرتریت باشد. برای تشخیص علت پادرد باید به زمان شروع درد توجه کنید.
2. تغییر رنگ
حتما می‌دانید که برای تشخیص سرطان پوست باید به رنگ پوست صورت و بدن‌تان توجه کنید؛ اما احتمالا از رنگ پاها غافل می‌شوید. با این حال، سرطان پوست در بسیاری از موارد در پاها رخ می‌دهد. اگر هرگونه خال غیرمعمول یا فرورفتگی غیرطبیعی در پاهای خود دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. زیر ناخن‌های پا نیز اهمیت دارد. ملانوم، که کشنده‌ترین نوع سرطان پوست است، اغلب باعث بروز لکه‌های تیره در زیر ناخن پا می‌شود. اگر مطمئن نیستید که این لکه‌های تیره سرطانی هستند یا به علت خون‌مردگی ایجاد شده‌اند، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید و علت را جویا شوید.
3. بی‌حسی
بی‌حس شدن پاها می‌تواند نتیجه مجموعه‌ای از مشکلات مربوط به سلامتی باشد؛ گردش خون ضعیف و اعتیاد به الکل از جمله عواملی هستند که باعث بی‌حسی پاها می‌شوند:
بیماری عروق محیطی (PAD): تنگ شدن عروق که باعث کاهش جریان خون می‌شود، می‌تواند باعث بی‌حسی شود. این بیماری معمولا با درد ساق پا و قسمت‌های تحتانی پا همراه است.
دیابت: این عارضه بر گردش خون اثر می‌گذارد؛ در نتیجه، کاهش جریان خون باعث ایجاد بی‌حسی در پاها می‌شود. دیابت یک بیماری نگران‌کننده است. عوارضی که دیابت برای اعصاب دارد، باعث آسیب‌دیدگی پوست شده و اغلب موجب بروز بی‌حسی در پاها می‌شود.
مشکلات عصبی: بی‌حسی می‌تواند نتیجه مشکلات عصبی، ورم مفاصل و اعتیاد به الکل نیز باشد. هنوز مشخص نیست که چرا اعتیاد به الکل در طول زمان موجب بی‌حسی دست و پا می‌شود، اما این امکان وجود دارد که مسمومیت اعصاب و سوء‌تغذیه دو عامل موثر باشند.
4. تورم
متورم شدن پاها معمولا زمانی رخ می‌دهد که برای مدتی طولاتی سرپا بایستید. همچنین ممکن است نتیجه آسیب‌دیدگی، شکستگی و پارگی تاندون باشد. عملکرد ضعیف رگ‌ها و عروق خونی نیز در این امر دخیل است. عملکرد ضعیف عروق باعث می‌شود که سریعا دچار تورم شوید. اگر تورم شدیدی را تجربه می‌کنید بدون آنکه سابقه آسیب‌دیدگی داشته باشید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا گردش خون و ضربان قلب‌تان را معاینه کند. همچنین، برای تایید یا رد مشکلات تیروئید از آزمایشات تکمیلی دیگر استفاده می‌شود.
5. سردی پاها
به طور کلی، سردی پاها ممکن است نتیجه جریان خون ناکافی در بدن باشد. گردش خون ضعیف یکی از عوارض اختلالاتی مانند بیماری عروق محیطی است که اغلب در مردان بالای 50 سال رخ می‌دهد. عوامل خطر مربوط به این بیماری عبارتند از سیگار کشیدن، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سابقه سکته. پزشک با معاینه گردش خون و گرفتن نبض در قسمت پا به بررسی علل بروز این بیماری می‌پردازد.
6. خارش پا
احساس خارش و پوسته پوسته شدن پا ممکن است نشانه سندروم پای ورزشکار باشد؛ یک عفونت قارچی شایع که معمولا در طرفین یا قسمت تحتانی پا رخ می‌دهد. بخشی از پا که داخل کفش قرار می‌گیرد، بیش از سایر نقاط در معرض این بیماری قرار دارد. برای تشخیص این بیماری باید به دنبال جوش‌های سفید، پوسته پوسته شدن و یا بثورات پا باشید. گاهی اوقات ترک‌خوردگی بین انگشتان پا که با خارش و سوزش همراه است، نشانه بیماری است. سندروم پای ورزشکار بیشتر زمانی رخ می‌دهد که پای عرق کرده خود را درون کفش‌ تنگی بگذارید. البته این سندروم یک بیماری مسری است که می‌تواند از طریق سطوح آلوده مثل حوله، قفسه و پوشیدن کفش مشترک به شما منتقل شود. بر اساس یافته‌های کلینیک مایو، این وضعیت می‌تواند به قارچی شدن ناخن پا نیز منجر شود. عارضه‌ای که درمان آن با افزایش سن سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.
7. راه رفتن
اگر به صورت ناگهانی در راه رفتن خود تغییری دیدید، با پزشکتان مشورت کنید. مشکلات عصبی حاد اعم از سکته مغزی و بیماری ام.اس-و مشکلات جزئی از قبیل فتق دیسک ممکن است باعث بروز مشکل شوند. تغییر در نحوه راه رفتن می‌تواند سلامت شما را به طرق مختلف به خطر بیاندازد. اگر در راه رفتن دچار بی‌ثباتی شده‌اید یا به علت بی‌حسی قادر به راه رفتن نیستید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. راه رفتن در این شرایط بسیار خطرناک است. از این رو، باید بلافاصله تحت درمان قرار بگیرید.
منبع: health 

روش‌هایی برای حفظ سلامت دست‌ و پاها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ