علائمی که می‌توانند نشان‌دهنده عملکرد نادرست ریه باشند

مهرناز زاوه
طبیعی است که بیماری ریه می‌تواند در روند تنفس شما اختلال ایجاد کند اما برخی از این علائم چندان بارز و آشکار نیستند. بدن شما می‌تواند به طرق مختلفی سیگنال «درخواست کمک» را منتشر می‌کند. شناسایی این سیگنال‌ها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید علائم هشداردهنده ریه را درمان نموده و کمی آسان‌تر نفس بکشید.

طبیعی است که بیماری ریه می‌تواند در روند تنفس شما اختلال ایجاد کند اما برخی از این علائم چندان بارز و آشکار نیستند. بدن شما می‌تواند به طرق مختلفی سیگنال «درخواست کمک» را منتشر می‌کند. شناسایی این سیگنال‌ها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید علائم هشداردهنده ریه را درمان نموده و کمی آسان‌تر نفس بکشید. 
شایع‌ترین مشکل ریوی چیست؟ در پاسخ باید گفت بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD. بیش از یازده میلیون نفر در ایالات متحده دچار این بیماری هستند. در حال حاضر این بیماری چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است و کم‌کم دارد به رده سوم صعود می‌کند. اختلالات COPD شایع شامل آمفیزم، برونشیت مزمن، ‌تنگی نفس و فیبروز کیستی است. اما سایر بیماری‌ها هم می‌توانند سبب نارسایی ریوی بشوند. بنابراین اگر با هر یک از علائم زیر روبه‌رو شدید، به هیچ وجه وضعیت ریه‌هایتان را دست‌کم نگیرید. 
همیشه بی‌انرژی هستید
آیا یک بار بالا رفتن از راه پله آنقدر برایتان طاقت‌فرسا و خسته‌کننده است که انگار در یک مسابقه ماراتن شرکت کرده‌اید؟ آیا متوجه شده‌اید که بدون خواب قیلوله قادر به انجام کارهای روزانه‌تان نیستید؟ سلول‌های شما به اکسیژن نیاز دارند تا بتوانند انرژی‌ای را تولید کنند که باعث فعال بودن قدرت تحرک شما می‌شود. زمانی که ریه‌هایتان اکسیژن لازم را به بدنتان نرساند، میزان تحرک‌‌تان کند خواهد شد. علاوه بر این، میزان کم انرژی هم می‌تواند آغازگر چرخه خطرناکی باشد. در واقع خستگی مانع از تحرک و ورزش کردن شده و کمبود ورزش و تحرک هم، حفظ بنیه جسمانی را برای انجام فعالیت‌های روزانه، دشوارتر خواهد ساخت.
نمی‌توانید راحت نفس بکشید
ممکن است فکر کنید که بالا رفتن سن به طور خودکار به معنای کوتاه شدن و کم آوردن نفس است، اما داستان همیشه هم اینطور نیست. اگر از روزهایی که در آن خیلی راحت نفس می‌کشیدید خیلی زمان گذشته است، پس وقت آن رسیده که ریه‌هایتان را به پزشک نشان دهید. گاهی اوقات این مسئله می‌تواند نشانه دشواری در تخلیه کامل ریه‌ها و ذخیره هوای بیشتر در آن باشد. حتی زمانی که مشکل قضیه در بازدم و تخلیه ریه‌ها نباشد، ریه‌های رنجور و مریض باعث می‌شوند که با عدم انجام کار اصلی، بریده‌بریده نفس بکشید؛ منظور از هدف و کار اصلی، ‌رساندن اکسیژن کافی به خون است. 
گیج و سردرگم‌اید
آیا می‌دانستید که مغزتان از ۱۵ تا ۲۰ درصد از ذخیره اکسیژن بدن‌تان استفاده می‌کند؟ در واقع مخ شما برای آنکه کمک‌تان کند تا بتوانید با تمرکز فکر کنید به اکسیژن نیاز دارد؛ میزان کم اکسیژن و میزان زیاد دی‌اکسید کربن می‌تواند منجر به سرگیجه یا خواب‌آلودگی فرد شود.
وزن کم کرده‌اید اما نمی‌دانید چرا
بیماری پیشرفته ریه مشکلات متعددی برای بدن به همراه می‌آورد که باعث خواهد شد به شکل غیرمنتظره‌ای، وزن زیادی کم کنید. و البته در اکثر مواقع، این چربی نیست که آن را کم می‌کنید. در مورد COPD به طور ویژه، ممکن است التهاب زیادی در سرتاسر بدن وجود داشته باشد که باعث می‌شود حجم عضلات کاهش یابد. هم‌چنین اگر در نفس کشیدن در کشمکش هستید، زمانی که معده‌تان شروع می‌کند به پُر شدن، به سختی قادر خواهید بود غذا بخورید.
دائما سرفه می‌کنید
سرفه‌ای که خوب نمی‌شود –خصوصا همراه با خلط، خون یا تب می‌تواند نشان‌دهنده سرطان باشد.  اگر فردی سیگاری باشید خطر این مسئله بیشتر است؛ چرا که این علامت، از علامت‌های قدیمی برونشیت مزمن یا‌ آمفیزم محسوب می‌شود. اگر دیدید سرفه‌هایتان بیش از سه هفته ادامه پیدا کرده، حتما به پزشک مراجعه کنید، ‌خصوصا اگر متوجه شدید که به مرور زمان، نفس کشیدن برایتان سخت و سخت‌تر شده است.
سینه‌درد دارید
درد سینه می‌تواند نشانه بیماری قلبی باشد، اما مشکلات ریوی هم می‌توانند درد به همراه داشته باشند. ریه‌ها، عصب‌های درد ندارند اما جداره داخلی سینه چرا. التهابی که جداره داخلی سینه را می‌آزارد و در آن التهاب ایجاد می‌کند می‌تواند سبب درد سینه باشد که آن را التهاب پرده جنب می‌نامند. از طرفی ممکن است به خاطر سرفه دچار کشیدگی عضلانی شوید و یا دردتان می‌تواند شکلی از فروریختگی ریه باشد. معمولا افرادی که حفره‌های بزرگی در ریه‌هایشان وجود دارد باعث می‌شود هوا به سمت داخل حفره‌های سینه در اطراف ریه بگریزد که با درد همراه خواهد بود. 
نفس کشیدن‌تان توأم با خس‌خس سینه است
معمولا از دلایل قدیمی خس‌خس سینه این بوده که گفته می‌شد چیزی مسیر جریان هوا را مسدود کرده است. از طرفی ممکن است دچار انقباض مجاری هوایی به خاطر تنگی نفس (یا آسم) شده باشید یا شاید نشانه آمفیزم باشد. در واقع هوا آنطور که باید در این شرایط تخلیه نمی‌شود؛ چرا که کیسه‌های هوا به قدر کافی خاصیت کشسانی ندارند. در هر حالت، باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت ریه‌هایتان را بررسی کند. 
منبع: prevention 

هر آنچه خانم‌ها باید درباره سرطان ریه بدانند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ