چگونه از شر افکار مزاحم خلاص شویم؟

a.mahammadi
هرکدام از ما ممکن است بارها دچار این حالت شده باشیم که در زمان انجام کاری از جمله کارهای روزمره، مطالعه و ... افکار مزاحم به سراغ مان آمده و باعث اتلاف وقت و کاهش بازدهی کاری که در حال انجام آن هستیم شده است.

بیشتر افراد گمان می کنند تمرکز یک ویژگی ذاتی است در حالی که اکتسابی است و باید آن را پرورش و به آن جهت داد. برای این منظور ابتدا باید منشاء افکار مزاحم را در خود شناسایی کنید که ممکن است منشاء ذهنی و روانی داشته باشد مانند غم و غصه و نگرانی و … یا منشاء بیرونی و محیطی داشته باشد مانند صداهای محیط، رفتار دیگران و … .

راهکارهای رهایی از افکار مزاحم:

برای مبارزه با افکار مزاحم که در پیامک تان به آن اشاره کرده اید، راهکارهایی پیشنهاد می شود که در ادامه به صورت مختصر می خوانید.
*سعی کنید با مدیریت درست خود، عواملی را که ممکن است باعث ایجاد حواس پرتی شود از خود دور کنید. برای مثال استفاده از تلفن همراه را به زمان های خاص محدود کنید.
*هر وقت احساس کردید که افکار منفی سراغ تان آمده، وضعیت خود را تغییر دهید و به کار دیگری سرگرم شوید.
*از خودتان بیش از توانایی تان انتظار نداشته باشید و سعی کنید از میان اهداف خود، هدفی را انتخاب کنید که امید بیشتری به موفقیت آن دارید.
*برای خود جعبه ای درست کنید و هرگاه افکار مزاحم و ناامیدکننده باعث رنجش خاطر شما و به هم زدن تمرکزتان شد، آن ها را روی کاغذی بنویسیدو درون جعبه بیندازید و هر چند وقت یک بار جعبه را باز کنید. در آن زمان خواهید دید که خیلی از افکاری که ذهن شما را درگیر کرده بود، اتفاق نیفتاده و ارزش فکر کردن نداشته است.
*از مواردی مانند چشم و هم چشمی و حسادت که خود باعث ایجاد افکار منفی است، دوری کنید.
*یکی از ریشه های افکار منفی و مزاحم انزوا و گوشه گیری است پس سعی کنید اوقات خود را در جمع دوستان مناسب و خانواده سپری کنید.
*اعتماد به نفس خودتان را با کارهایی مانند ورزش و تغذیه سالم و تقویت حافظه افزایش دهید و هرگز به دیگران اجازه ندهید با گفتار و رفتار خود خللی در آن ایجاد کنند.

8 راه برای خلاص شدن از افکار منفی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ