با نوشابه های رژیمی از لاغری خبری نیست!

a.mahammadi
شیرین کننده های مصنوعی عملکردی مانند قند دارند و در نتیجه بدن به جذب بیشتر کربوهیدرات کمک می کند و در نتیجه باعث چاق شدن می شود.
امروزه کم و بیش سر هر میز غذاخوری یا مجالس نوشابه و نوشیدنی هایی مختلف با طعم و رنگ های متفاوت جا خوش کرده اند که با وجود تب و تاب لاغر شدن در دنیای امروزی چالش های بسیاری را برای افراد رقم زده، اینکه کدام غذا را بخوریم و کدام را از برنامه غذایی حذف کنیم، سوال بسیاری از افراد است. نوشابه ها هم از آن نوشیدنی های پرطرفدار و البته چاق کننده هستند. 
بسیاری از افراد با خوردن نوشابه های رژیمی این مشکل را برای خود حل کرده اند و بسیاری نیز هنوز تکلیف خودشان را روشن نکرده اند. محققان تغذیه می گویند فقط با کاهش کالری این نوشابه ها، لاغر نمی شوید.
نوشابه رژیمی صددرصد فاقد ارزش غذایی است و باید بدانید مصرف زیاد مایعات بی فایده جای مواد مغذی که بدن شما نیاز دارد را اشغال می کند.
مصرف نوشابه ها و مواد قندی در چاقی انسان ها نقش بسیار مهمی  دارد، یا اینکه مصرف نوشابه های رژیمی تاثیری خیلی زیادی در جلوگیری از چاقی ندارند.
دلیل آن این است که بدون تغییر در شیوه ی زندگی و تغییر عادات غذایی غلط، جایگزین کردن نوشابه های رژیمی به جای نوشابه های معمولی بی فایده است.
نوشابه های که به جای شکر با سایر شیرین کننده های مصنوعی درست می شوند!! 
نوشابه های رژیمی نوشیدنی کربناته هستند که به جای شکر با سایر شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین، سیکلامات، سوکرالوز و آسه سولفام پتاسیم شیرین شده اند. 
تقریبا تمامی نوشیدنی های موجود در بازار، انواع سبک (لایت) و بدون قند (زیرو) آن نیز در سوپر مارکت ها وجود دارد.
تسریع در روند پیری
 نوشابه های رژیمی یا معمولی حاوی فسفیت یا اسید فسفریک است. این اسید ضعیف، طعم دهنده است و ماندگاری نوشابه را افزایش و اگر چه این اسید در گوشت قرمز، لبنیات و مغز میوه نیز موجود است اما زیادی آن به ناراحتی قلبی، کلیوی، تضعیف عضله، پوکی استخوان و تسریع روند پیری منجر می شود. نتیجه بررسی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان داد میزان اضافه این ماده در نوشابه باعث مرگ زودهنگام موش های آزمایشگاهی شده است.
این درحالی است که افردای که نوشابه های بدون قند را انتخاب می‌کنند،بیش از دیگران در معرض خطر چاقی و دیابت قرار می گیرند.
علی کشاورز متخصص تغذیه گفت: نوشابه های بدون قند از اسید های خوراکی ساخته شدن و برای کبد بسیار خطر ناک هستن واز همین اسید های خوراکی برای شیرین کردن نوشابه های بدون قند استفاده میشود و این مواد پرز های معده را شسته و غذا را هضم نمیکنند و باعث خون ریزی در معده می شود.
وی ادامه داد: افرادی که روزانه بیشتر از دو لیوان نوشابه رژیمی مصرف میکنند پنج برابر افرادی هستند که لب به نوشابه رژیمی نمی زنند، دچار چاقی شکمی اند. چون افزودنی های موجود در این نوع نوشابه ها اشتها را افزایش می دهد.
پوکی استخوان
این متخصص تغذیه تصریح کرد: درست است که کالری نوشابه های رژیمی کم یا فاقد کالری هستند، اما این کمبود کالری به این معنا نیست که ضرری برای بدن شما ندارند و می توانید به هر مقدار که خواستید، نوشابه رژیمی بخورید. مقدار فسفر و کلسیم بدن ما باید با هم تعادل داشته باشند. نوشابه های رژیمی فسفر بیشتری وارد بدن می کنند و با زیاد شدن فسفر در بدن، تراکم استخوان ما کاهش پیدا می کند و استخوان ها استحکام خودشان را از دست می دهند و در مقابل ضربات شکننده تر می شوند. در واقع، زمانی که فسفر بیشتر از کلسیم باشد، کلسیم موجود در بدن دفع می شود. اگر زیاد نوشابه رژیمی می خورید، احتمالا در سنین بالاتر، باید با عوارض ناشی از پوکی استخوان دست و پنجه نرم کنید.
کالری های مخفی در بدن
برخی نوشیدنی ها باعث مصرف مواد خوراکی دیگر می شوند، درحالی که بدن به آنها نیاز ندارد. این نوشیدنی ها شامل نوشیدنی های شیرین با ۲۲۶ کالری، قهوه با ۱۰۸ کالری، نوشیدنی های رژیمی با ۶۹ کالری و چای با ۶۴ کالری در نهایت مقدار زیادی کالری را وارد بدن شما می کنند و اغلب ما بدون توجه به این کالری ها با خیال راحت از آنها می نوشیم. ۹۷ درصد مردم طی روز از این نوشیدنی ها مصرف می کنند و این کالری های مخفی باعث چاق شدن شان می شود.
این نوشیدنی های شیرین، شکر ندارند و به جای شکر در آنها از شیرین کننده های مصنوعی شامل اسپارتام، اسه سولفام، سوکرالوز، استویا، ساخارین و سوربیتول استفاده شده است. شیرین کننده های مصنوعی کالری ندارند و به تنهایی شما راچاق نمی کنند.
نوشابه های رژیمی دردی را دوا نمی کند
این نوشیدنی های شیرین، شکر ندارند و به جای شکر در آنها از شیرین کننده های مصنوعی شامل اسپارتام، اسه سولفام، سوکرالوز، استویا، ساخارین و سوربیتول استفاده شده است. شیرین کننده های مصنوعی کالری ندارند و به تنهایی شما را چاق نمی کنند.
آیا نوشابه های رژیمی به کاهش وزن و لاغر شدن کمک می کنند؟
بسیاری بر این باورند که این نوشابه ها سرطان زا هستند و بهتر است همان نوشابه های قدیمی پرکالری را بنوشند تا اینکه سرطان بگیرند، نوشابه های رژیمی سرطان زا نیستند و شما را با مشکل جدی روبه رو نمی کنند. نه نوشابه رژیمی نه آبنبات و نه شیرینی های رژیمی هیچ کدام به تنهایی سرطان زا نیستند و بهتر است برای سرطان دنبال مقصر دیگری گشت. در تحقیقاتی که روی حیوان ها انجام شده به این نتیجه رسیده اند که نوشابه ها عامل بروز سرطان نیستند. اما به علت گاز موجود در آنها که گوارش را با مشکل رو به رو می کند و پوسیدگی دندان ها که به علت کاهش کلسیم ایجاد می شوند، بهتر است مصرف این نوشابه ها را کاهش دهید و از غذاها و نوشیدنی های مفید استفاده کنید.
برلیانت بزرگمهر متخصص تغذیه گفت: شیرین کننده‌ایی که در نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌شود، یک نوع قند مصنوعی به نام آسپارتام است که استفاده مکرر از این نوع نوشابه‌های رژیمی، خطر ابتلا به انواع بیماری ها به خصوص تومور مغزی را بالا می‌برد.
وی ادامه داد: این نوشابه‌ها نمی‌توانند نوشیدنی مناسبی باشند و صرف اینکه کالری پایین‌تری در مقایسه با سایر نوشابه‌های گازدار دارند، توجیه مناسبی برای استفاده بیشتر از آنها، نیست.
این متخصص تغذیه، بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی را آب دانست و گفت: بهتر است مصرف دوغ که نوشیدنی سنتی و سالم ما ایرانیان است، جایگزین انواع نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های مصنوعی شیرین شود.
وی ادامه داد: شیرین کننده های مصنوعی جزو گروه شیرین کننده های قوی محسوب می شوند که چندین برابر ساکاروز شیرین اند و بنابراین در غلظتهای بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از شیرین کننده های قوی عبارتند از آسه سولفام پتاسیم، آسپارتام، ساخارین و نمکهای سدیم و کلسیم آن و توماتین. این شیرین کننده ها در غذاهای کنسرو شده، شیرین کننده های روی میزی، آب سیب، نوشابه های سبک، ماست ها، دسرها، مخلوط های نوشیدنی، قرص های شیرین کننده و فرآورده های کم کالری و بدون قند کاربرد دارند.
از لاغر شدن خبری نیست
شیرین کننده های مصنوعی عملکردی مانند قند دارند و گیرنده های دستگاه روده ای را فعال می کنند در نتیجه بدن به جذب بیشتر کربوهیدرات یا همان قند تشویق می شود. به جای مصرف این قبیل مواد غذایی سعی کنید مواد غذایی سالم و تازه مصرف کنید. به جای این نوشیدنی ها، لیموترش یا خیار با نعنا داخل آب بیندازید تا خوش طعم شود و میل کنید. 
نوشابه و تاثیر آن روی عصب
نوشابه معمولی در سال 2002، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا  دریافتند که مصرف مقادیر زیاد قند فراوری شده  از همان نوع  موجود در این نوشابه‌ها می‌تواند تولید پروتئینی را که مسئول فعالیت عصب است، کاهش دهد و این امر روی  حافظه و فرایند یادگیری تاثیر می‌گذارد.
به هر حال متخصصان توصیه می کنند از مصرف بی رویه این نوشیدنی ها، به بهانه کم کالری و بی ضرر بودن، بپرهیزید چرا که مطالعات انجام‌شده نشان داده که شیرین‌کننده مصنوعی مانند اسپارتام که در نوشابه رژیمی استفاده می‌شود، به سیستم عصبی آسیب می‌رساند و این شیرین‌کننده مصنوعی با سردرد و تغییر در خلق‌ و خو ارتباط دارد. 
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ