متخصصان پوست می‌گویند برای پوست بهتر این غذاها را بخورید

مهرناز زاوه
گنجاندن این غذاها در رژیم معمول غذایی‌تان باعث ارتقای کارکرد کلاژن پوست، مبارزه با چین و چروک و در کل درخشش آن خواهد شد.

متخصصان پوست بر این باورند که شما همان چیزی هستید که می‌خورید، پس چرا نباید به توصیه آنها برای بهبود وضعیت پوست صورت عمل کنید؟ در اینجا به نظر برخی از متخصصان پوست در این رابطه اشاره می‌کنیم. گنجاندن این غذاها در رژیم معمول غذایی‌تان باعث ارتقای کارکرد  کلاژن پوست، مبارزه با چین و چروک و در کل درخشش آن خواهد شد.
۱. ماهی سالمون
ماهی سالمون سرشار از آنتی‌اکسیدانی است که باعث تسکین و کاهش التهاب پوستی می‌شود. اسیدهای چرب آزاد در قالب سدهای ساختاری پوست در سلول‌های سالم آن ذخیره می‌شوند. از آنجا که بدن ما قابلیت تولید اسیدهای چرب را ندارد، خوردن آنها باعث استحکام سد پوستی شده و رطوبت داخل آن را حفظ نموده و مانع از ورود مواد محرک به آن می‌شود.
۲. هندوانه
شاید کمی عجیب و غیرعادی به نظر برسد، اما تراکم و میزان زیاد آب در هندوانه باعث کاهش احتباس آب در بدن می‌شود که خودش مسبب بروز تورم در اطراف چشم‌هاست، و از آنجا که هندوانه قند کمی دارد -در مقایسه با بسیاری از میوه‌های دیگر- نیازی نیست که نگران گلیکیشن باشید. گلیکیشن واکنشی شیمیایی است که باعث کاهش کلاژن پوست شده و منجر به ایجاد خط و خطوط و چین و چروک در پوست می‌شود.
۳. چای سبز
پلی‌فنول موجود در چای سبز باعث می‌شود این نوشیدنی ماهیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بالایی داشته باشد. از طرفی میتوان آن را به عنوان یک تونر (به منظور سفت کردن پوست) و برای درمان آکنه هم استفاده کرد. چای سبز در درمان لکه‌ها و زخم‌های پوستی، دفع سموم و مواد زائد و نیز حفظ انعطاف‌پذیری پوست بسیار تأثیرگذار است. همچنین ویتامین K موجود در آن حلقه‌های تیره زیر چشم را کمرنگ می‌کند.
۴. گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن است؛ آنتی‌اکسیدانی قدرتمند به منظور محافظت از پوست در برابر آسیب‌ها و خسارات ناشی از پرتوهای فرابنفش. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن پنج قاشق گوجه‌فرنگی له‌شده به طور روزانه، سی و سه درصد میزان مقاومت و محافظت پوست را در برابر سوختگی ناشی از نور خورشید افزایش می‌دهد.
۵. هویج
رنگ نارنجی هویج به خاطر بتاکاروتن بالای موجود در آن است، که نوعی پیش‌ماده یا ماده متشکله ویتامین A محسوب می‌شود که از طرفی نوعی از ترکیب اصلی فعال در رتین-آ هم هست. این ویتامین باعث کاهش میزان تولید چربی پوست شده و برخی از تحقیقات هم نشان داده است که باعث بهبود پسوریاسیس می‌شود.
۶. آووکادو
 دلیلی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا آووکادو یک ترکیب شناخته‌شده برای ماسک‌های صورت محسوب می‌شود: آووکادو می‌تواند به عمیق‌ترین لایه‌های پوستی نفوذ کند و در واقع می‌توان گفت روشی خوشمزه و دارای دوز کافی از ویتامین A، D، E، چربی‌های مفید و مواد مغذی گیاهی برای پوست در لایه‌های زیرین است.
۷. روغن زیتون
حدود هفتاد و پنج درصد از چربی موجود در روغن زیتون از اسیدهای چرب تک‌اشباع‌نشده است که نقش مهمی در افزایش طراوت و جوانی پوست ایفا می‌کند. از طرفی پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدان موجود در روغن زیتون هم در دفع آسیب‌های ناشی از مولکول‌های رادیکال آزاد بسیار تأثیرگذار است. 
۸. گردو
گردو می‌تواند میزان تولید کلاژن را افزایش دهد؛ چرا که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است. در توضیح کلاژن باید گفت نوعی پروتئین است که برای ارتقای کشسانی پوست بسیار مفید بوده، از افتادگی و شل شدن پوست جلوگیری نموده و در نهایت امر، پوستتان را پُر، جوان و شاداب می‌کند. محتوای امگا۳ موجود در گردو بسیار بالا بوده که در کاهش استرس و کمرنگ نمودن خطر بیماری قلبی بسیار موثر است.
۹. پرتقال
تحقیقات نشان می‌دهد میزان چین و چروک و خشکی پوست ناشی از بالا رفتن سن در افرادی که غذاهای سرشار از ویتامین C میخورند نسبت به افرادی که این نوع غذاها را نمیخورند کمتر است. توت‌فرنگی‌، فلفل قرمز و گریپ فروت هم سایر منابع سرشار از ویتامین C هستند.
۱۰. کلم
این سبزی برگ‌دار سرشار از ویتامین A است که نوعی آنتی‌اکسیدان بوده و باعث بهبود میزان تغییر سلول‌های سالم پوستی می‌شود. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، ویتامین A یکی از ‌اصلی‌ترین و مهم‌ترین ترکیباتی است که در رتین-آ یافت می‌شود (دارویی که در درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد). فراموش نکنید که مصرف کلم در کمرنگ کردن میزان لکه‌ها، زخم‌ها و ترک‌های پوستی بسیار موثر است.
۱۱. بادام
بادام سرشار از ویتامین E است؛ آنتی‌اکسیدانی بسیار قدرتمند که مانع از بروز نشانه‌های سالخوردگی می‌شود که به خاطر اثرات ناشی از مولکول‌های رادیکال آزاد ایجاد شده و از طرفی محافظ پوست در برابر سرطان پوست محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین E خوراکی، باعث افزایش میزان آن در سطحِ‌ پوست شده که برای کسانی که پوست خشکی دارند خبر خوبی است. 
۱۲. تخم مرغ
آمینو اسیدهای موجود در غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت یا تخم مرغ، در واقع سدهای ساختاری تولید کلاژن محسوب می‌شوند. اما سعی کنید که در خوردن آن زیاده‌روی نکنید؛ چرا که بدن در هر وعده غذایی تنها می‌تواند ۳۰ گرم پروتئین را پردازش کند.
۱۳. شیر
شیر علاوه بر اینکه کلسیم مورد نیاز استخوان‌ها را تأمین می‌کند، یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین D هم محسوب می‌شود. ویتامین D برای پوست شما بسیار مفید است؛ چرا که تأمین آن از طریق مصرف روزانه شیر می‌تواند در برابر تماس نور خورشید از پوست محافظت نموده و مانع از بروز چین و چروک و رنگرفتگی پوست ‌شود. از طرفی مصرف ۱۰۰ گرم ماهی سالمون یا ماکرل تقریبا کل میزان ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.
۱۴. روغن آفتابگردان
روغن آفتابگردان سرشار از اسید لینولئیک بوده که باعث تقویت غشای سلول‌های پوستتان می‌شود و از طرفی در کاهش التهاب سلولی که با سالخوردگی مرتبط است تأثیر زیادی دارد.
۱۵.فلفل‌ها
فلفل‌های زرد و سبز سرشار از کارتنوئید هستند، آنتی‌اکسیدان دیگری که میزان حساسیت به نور خورشید را کاهش داده و خط و خطوط ریز اطراف چشم و چین و چروکِ پنجه‌کلاغی را کم می‌کند. طی تحقیقی در این باره محققان دریافتند داوطلبانی که به طور روزانه و به مدت ۳ سال ۴ میلی‌گرم ویتامین C در روز مصرف کردند (مقداری که یک گاز از فلفل حاوی آن است) میزان بروز چین و چروک در آنها تا ۱۱ درصد کمتر بود.
۱۶.بروکلی
اگر می‌خواهید فقط یک نوع سبزی بخورید پیشنهاد ما بروکلی است که ویتامین‌های مفید فراوانی برای پوست دارد؛ از جمله ویتامین A و ویتامین C که آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده محسوب می‌شود که تولید کلاژن را تقویت می‌کند. از طرفی بروکلی ویتامین K هم دارد که روند التیام کبودی‌ها را سرعت بخشیده و در بهبود حلقه‌های سیاهِ زیر چشم هم بسیار تأثیرگذار است. 
۱۷.شکلات تلخ
شکلات تلخ در سفت‌سازی پوست بسیار تأثیرگذار است. از طرفی فلاونل هم دارد که آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی محسوب می‌شود. از خوردن شکلات‌هایی که کمتر از ۷۰ درصد کاکائو دارد خودداری کرده و به دنبال شکلات‌هایی باشید که میزان کاکائوی آنها بالاست؛ چرا که قند کمتری دارند و قند زیاد برای پوست‌تان بسیار مضر است.
۱۸.ماست یونانی
ماست یونانی که آن را به نام «مبارز چین و چروک» هم می‌شناسند در از بین بردن خط و خطوط ریز و چین و چروک‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. ماست یونانی سرشار از ویتامین B بوده که در دفع مواد زائد پوستی بسیار تأثیرگذار است. 
۱۹.انار
انار حاوی پلی‌فنول‌هایی است که دشمن مولکول‌های رادیکال آزاد بوده و در تنظیم جریان خون مثبت بسیار تأثیرگذار بوده و درخشندگی طبیعی به آن می‌دهد. دانه‌های انار حاوی مقدار مناسبی فیبر هستند که یکی از گزینه‌های اشباع‌کننده و رنگ‌ساز سالاد محسوب می‌شود. 
۲۰.لوبیای قرمز
این غذای فیبری و سرشار از پروتئین هم تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر روی پوستتان دارد. لوبیای قرمز حاوی «روی» فراوانی است که خواص التیام‌بخش زیادی دارد و دشمن آکنه محسوب می‌شود. 
۲۱.ماهی ساردین
ماهی ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که آن را به یک ماهی عالی برای کاهش التهاب و حتی آکنه تبدیل می‌کند. علاوه بر این مسئله، اسیدهای چرب امگا۳ در تنظیم خلق و خو و روحیه شما هم بسیار مفید بوده و در بروز آکنه‌های ناشی از استرس هم تأثیرگذارند.  افرادی که از آکنه رنج می‌برند باید چهار تا پنج پُرس ماهی ساردین در هفته مصرف کنند تا این مشکل را درمان کنند. ساردین‌ منبع خوب کلسیم هم محسوب می‌‌شود؛ چرا که استخوان‌های کوچک و نرمی دارد و خوراکی هم هست.   
منبع: eatthis 

راهنمای مراقبت از پوست در دهه‌های مختلف زندگی زنان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ