طرز تهیه ی بخور صورت برای درمان سرماخوردگی و سرفه

پانته آ توتونپیان
تا کنون اتفاق افتاده مبتلا به سرماخوردگی یا گرفتگی مخاط بینی شوید و به طور ناخودآگاه بخار لیوان چای داغ را استنشاق کنید یا دوش آب گرم در حمام بخار کرده، بگیرید؟

بسیاری از مردم سرماخوردگی را بدبختی بزرگی می دانند و تمام تلاش خود را برای یافتن راه هایی برای درمان آن می کنند.

مزایای بخور گیاهی صورت

بله بخور می‌تواند از مزایای دیگری غیر از التیام سرفه و گرفتگی نیز برخورردار باشد، چنانچه امسال به سرفه یا گرفتگی مبتلا شدید، به یاد داشته باشید که این روش‌ فوق‌العاده است.

علاوه بر گرمای مطبوع بخور بر صورت در طول بیماری، از دو مزیت دیگر نیز برخوردار است، به ویژه اگر گیاهان دارویی نیز به ترکیبات خود اضافه نمائید:

مزایای پوستی

در اسپاها اغلب بخور به عنوان بخشی از روند درمان پوست صورت محسوب می‌شود. ادعاها دال بر آن است که بخور صورت موجب بازشدن منافذ، نرمی پوست و بهبود گردش خون می گردد.

نبرد با خلط

سالهاست که از بخور گیاهی برای درمان سرفه و خلط در طول بیماری‌ استفاده می‌کنم. من اغلب گیاهان دارویی خشک نیز به ترکیبات بخور اضافه می‌کنم.
استنشاق بخور گرفتگی‌ها را باز کرده و سرفه را تسکین می‌دهد. چنانچه به سرماخوردگی مبتلا شوم، پیش از خواب بخور گیاهی صورت گرفته و به راحتی می‌خوابم.
من اشاراتی از این بخور گیاهی صورت را در درمان‌های سنتی طبیعی و دست‌نوشته‌های مغازه‌های دست دوم‌فروشی یافتم که حاکی از آن بود که سابقه‌ی استفاده از آن به مصر باستان بازمی‌گردد، که هم در حمام‌های عمومی و اقامتگاه‌های خصوصی از آن استفاده می‌شد.

چگونه بخور صورت تهیه کنیم؟

بهترین بخش تهیه‌ی بخور صورت این است که فقط ۳ دقیقه برای تهیه‌ی آن زمان لازم است و البته می‌توان آن را از هر نوع گیاهی که در آشپزخانه دارید، تهیه نمائید.

موارد لازم برای بخور گیاهی

یک قابلمه‌ی بزرگ( یا کاسه‌ی بزرگ یا کتری)

۱ قاشق سوپ‌خوری از هر گیاه خشکی که دوست دارید: آویشن، رزماری، پونه، نعناع، اُکالیپتوس، سنبل و …..

۲ عدد حوله‌ی بزرگ

آماده‌سازی

حدودا ۳ سانت آب درون قابلمه ریخته و اجازه بجوشد. البته چنانچه از کاسه استفاده می‌کنید، آب را درون کتری یا قابلمه بجوشانید و سپس درون کاسه بریزید.
یکی از حوله‌ها را تا کرده و روی سطحی محکم، ضدگرما و صاف مانند میز یا اُپن آشپزخانه بگذارید. کاسه یا قابلمه را روی حوله قرار دهید.
هر گیاه خشکی که دارید را به آن اضافه نمائید، خوب هم زده و به مدت ۱ تا ۲ دقیه درب ظرف را بگذارید.

بیماری سرماخوردگی

دستورالعمل

درب ظرف را برداشته و دمای بخار را امتحان کنید، مطمئن شوید که خیلی برای صورت داغ نیست. روی قابلمه دولا شوید و سرتان را با حوله‌ی دیگر بپوشانید تا برایتان مثل چادر یا خیمه شود، حتی‌الامکان اجازه ندهید هوایی زیر حوله نفوذ کند.

به مدت ۱۰ دقیقه بخور را استنشاق کرده و نفس بکشید. به نظر می‌رسد اگر اجازه دهید ابتدا هوا از بینی وارد و از دهان خارج شود، بهتر است، سپس در آخر هوا را از بینی وارد و از بینی نیز خارج نمائید. در صورت لزوم، اجازه دهید خلط‌ها خارج شده و درون کاسه یا قابلمه بیافتند(بله، می‌دانم چندش‌آور است اما ظرف در نهایت شسته می‌شود!).

پس از اتمام، مایع و گیاه موجود در ظرف را دور بریزید(هرگز دوبار استفاده نکنید) و کاملا ظرف را بشوئید. برای بهره‌گیری از مزایای پوستی، من ترجیح می‌دهم بعد از بخور، صورتم را با مخلوطی از سرکه‌ی سیب و آب بشورم تا پوستم سفت شده و همه‌ی آلودگی‌های زیر پوستی خارج شوند.

نکات مهم

برخی افراد از عصاره‌ی گیاهی در بخور صورت استفاده می‌کنند. من به شخصه علاقه‌ایی به این کار ندارم. پس ترجیح می‌دهم از عصاره‌های گیاهی در بخورهای افشانی استفاده کنم و از گیاهان خشک برای بخورهای صورت.
بخور صورت برای کودکان( به دلیل گرمای بخور) یا زنان باردار( به دلیل استنشاق عطر گیاه) توصیه نمی‌شود. البته، بخور در هر حال گرم است و همه باید در حین استفاده و استنشاق دقت نمایند.
سیر را نیز می‌توان به ترکیبات بخور اضافه نمود و از مزایای آن بهره برد.

منبع : وب سایت آی بانو

چگونه سرماخوردگی را در خانه درمان کنیم؟

اگر مصرف دارو سرماخوردگی شما را تسکین نمی دهد، از روش های جایگزین برای درمان علائم خود استفاده کنید. روغن ای اساسی ضمن درمان علائمی مانند احتقان حتی مدت زمان سرماخوردگی شما را کوتاه می کنند.

روغن های اساسی جایگزین خوبی برای داروهای تجویزی و بدون نسخه محسوب می شوند. برخی از روغن های اساسی حتی به خواب رفتن شما نیز کمک می کنند. خواب کافی هم به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می کند.

به گزارش هلث لاین، تحقیقات نشان می دهد افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند 4 برابر بیشتر از افرادی که 7 ساعت یا بیشتر می خوابند در معرض سرماخوردگی هستند. روغن های اساسی که باعث آرامش و خواب می شوند عبارتند از:

اسطوخودوس

بابونه

ترنج

چوب صندل

آنچه تحقیقات می گوید

اگرچه قرن هاست از روغن های اساسی به عنوان داروهای خانگی استفاده می شود، اما تحقیقات علمی زیادی برای اثبات اثربخشی آنها در برابر سرماخوردگی وجود ندارد. هر چند برخی از مطالعات استفاده از آنها را پشتیبانی می کنند.

مطالعه ای در سال 2010 نشان داد استنشاق بخار با اسانس بابونه به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می کند. مطالعه جداگانه دیگری نیز در همان سال توضیح داد روغن ملالوکا که به عنوان روغن درخت چای نیز شناخته می شود دارای خواص ضدویروسی است.

سرماخوردگی شدید برخی اوقات می تواند به یک مورد ناخوشایند برونشیت تبدیل شود. طبق یک بررسی در سال 2010، روغن اکالیپتوس دارای خواص ضدویروسی و ضدمیکروبی است. از این خواص در گذشته برای درمان سرماخوردگی استفاده می شده است.

روغن اکالیپتوس استنشاقی یا خوراکی و جزء اصلی آن، 8-1 سینئول با خیال راحت با ویروس ها و مشکلات تنفسی مانند برونشیت مبارزه می کند، همچنین اکالیپتوس به عنوان کمپرس سرد برای کاهش تب نیز استفاده می شود.

روغن نعناع به عنوان ضداحتقان طبیعی و کاهش دهنده تب استفاده می شود. حاوی منتول است، ماده ای که در کرم های موضعی یافت می شود و به رفع احتقان کمک می کند. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2003 فعالیت ویروسی روغن نعناع را نشان داد، همچنین از منتول در بسیاری از قطره های سرفه برای تسکین گلو درد و سرفه های ملایم نیز استفاده می شود.

نحوه استفاده از روغن های ضروری برای سرماخوردگی

انجمن ملی آروماتراپی جامع روش های مختلفی را برای استفاده از اسانس توصیه می کند.

استنشاق بخار مانند یک سونا با روغن ضروری است. برای دریافت بهترین نتیجه مراحل زیر را دنبال کنید:

حداکثر 7 قطره روغن ضروری را در یک قابلمه یا کاسه بزرگ آب جوش بریزید.

حدود ده اینچ از ظرف فاصله داشته باشید وگرنه ممکن است دچار سوختگی ناشی از بخار شوید و سر خود را با یک حوله بپوشانید تا حالت چادر روی سر و ظرف ایجاد شود.

چشمان خود را ببندید و از طریق بینی خود بیش از 2 دقیقه در یک زمان نفس نکشید.

روغن های ضروری را به طور مستقیم استنشاق کنید، مستقیم از بطری بویید یا پنبه یا دستمالی را با 3 قطره آغشته کرده و آن را استنشاق کنید، همچنین می توان چند قطره از آن را قبل از خواب روی گوشه ای از بالش خود بچکانید.

یک روش آرامش بخش و کم شدت برای استفاده از روغن های ضروری استفاده از آنها در حمام است. دو تا 12 قطره را در یک قاشق غذاخوری روغن حامل هم بزنید و مخلوط را به آب وان اضافه کنید.

با ریختن یک قطره روغن نعناع رقیق شده روی شقیقه ها سردرد تسکین می یابد.

پخش کننده های آروماتراپی روش کمتر رایج برای استنشاق اسانس ها هستند. پخش کننده های برقی و شمعی پراکندگی روغن سبک را ارائه می دهند.

خطرات و هشدارها

به طور کلی روغن های اسانسی هنگام مصرف در دوزهای کم بی خطر هستند، اما آنها قوی هستند و باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند و دقت داشته باشید نباید اسانس را بخورید. هنگام استفاده از روغن رقیق نشده روی پوست ممکن است باعث سوختگی، التهاب، خارش و بثورات شود. برای کاهش خطر تحریک روغن های اساسی را با روغن حامل رقیق کنید:

روغن جوجوبا

روغن بادام شیرین

روغن زیتون

روغن نارگیل

روغن هسته انگور

قبل استفاده از روغن های ضروری برای کودکان یا نوزادان بهتر است با پزشک مشورت کنید. انجمن ملی آروماتراپی برای کودکان استفاده از 3 قطره روغن ضروری در هر اونس روغن حامل و برای بزرگسالان استفاده از 15 تا 30 قطره اسانس را در هر اونس حامل را توصیه می کند.

روغن نعناع نباید به کودکان زیر 6 سال داده شود. بر اساس مطالعه ای در سال 2007، منتول باعث شده است کودکان خردسال تنفس خود را متوقف کرده و نوزادان دچار زردی شوند.

استنشاق اسانس ها به مقدار زیاد یا برای مدت طولانی نیز ممکن است باعث سرگیجه، سردرد و حالت تهوع شود. در صورت بارداری یا ابتلا به بیماری جدی نباید بدون مشورت با پزشک از روغن های ضروری استفاده کنید.

درمان های سنتی برای درمان علائم سرماخوردگی

هیچ درمان شناخته شده ای برای سرماخوردگی وجود ندارد یعنی در صورت سرماخوردگی تنها باید دوره بیماری طی شود. در کنار استفاده از روغن های اساسی می توان علائم خود را با موارد زیر تسکین بخشید:

استامینوفن یا ایبوپروفن برای تب، سردرد و دردهای جزئی

داروهای ضداحتقان برای رفع احتقان و پاکسازی مجاری بینی

غرغره آب نمک برای تسکین گلو درد و سرفه

چای داغ با لیمو، عسل و دارچین برای تسکین گلو درد

مایعات برای هیدراته ماندن

علاوه بر این، مطالعه ای در سال 2000 نشان داد سوپ مرغ دارای خواص ضدالتهابی است که به کاهش شدت عفونت های تنفسی کمک می کند. سوپ مرغ و سایر مایعات گرم مانند چای داغ به رفع احتقان و جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند.

با توجه به منبع مورد اعتماد در سال 2007، اکیناسه نیز ضمن جلوگیری از سرماخوردگی مدت زمان آن را کوتاه می کند. قرص های زینک که در 24 ساعت از شروع علائم مصرف می شوند نیز مدت زمان سرماخوردگی را کوتاه تر می کنند.

آنچه اکنون می توانید برای تسکین سرما انجام دهید

در صورت  ابتلا به سرماخوردگی روغن های ضروری را با بخار برای کمک به رفع تجمع احتقان امتحان کنید. مایعات فراوان بنوشید و تا آنجا که ممکن است استراحت کنید. بیشتر سرماخوردگی ها ظرف یک هفته برطرف می شوند. در صورت طولانی شدن دوره یا تب مداوم، سرفه یا مشکل تنفسی با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی این است که سیستم ایمنی بدن خود را سالم و قوی نگه دارید، بنابراین می توانید با رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و ورزش منظم این کار را انجام دهید.

سرکه سیب

تاثیر سرکه سیب بر درمان سرماخوردگی

سرکه سیب از تخمیر آب سیب تهیه می شود. این سرکه بسیار قوی بویی شبیه به شراب چند ساله دارد. ویتامین C سرشار، فیبر و اسید موجود در سرکه سیب ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن باعث برطرف شدن خلط ناشی از سرما خوردگی می شود. برخی از افراد از سرکه سیب به عنوان یک خلط آور برای از بین بردن احتقان ناشی از سرماخوردگی استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر از آن به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند.

سرکه سیب و تاثیر آن بر سرما خوردگی

سرکه سیب از آب تخمیر شده و بدون فشار سیب خرد شده تهیه می شود. این سرکه اسیدی است و بوی قوی مانند شراب کهنه می دهد. اغلب از سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی برای سرماخوردگی استفاده می شود. محققان هنوز در حال تحقیق درباره چگونگی اثربخشی سرکه سیب و تاثیر آن در بهبودی فرد سرماخورده هستند. البته این نوع سرکه برای برخی افراد مفید نیست.

مزایای سرکه سیب برای سرماخوردگی

هنگام مصرف سرکه سیب طبیعی ماده ای طبیعی به نام “ماست” به بدن وارد خواهد شد. ماست بسیار کوچک و قسمتی از سیب است که در آب سیب کدر تخمیر می شود. علاوه بر این، ماست باعث نگهداری گروهی از باکتری ها به نام پروبیوتیک می شوند. پروبیوتیک ها نیز  سیستم ایمنی را تقویت می کنند که در نیتجه دوره درمان سرما خوردگی کوتاه می شود.

اسید موجود در سرکه موکوس و خلط گلو را از بین می برد. این کار باعث خارج شدن موکوس و خلط از سیستم تنفسی در مدت زمان کوتاه تری می شود. از بین رفتن خلط گلو در داشتن احساس بهتر کمک می کند.

سرکه حاوی برخی از مواد مغذی است که در سیب نیز یافت می شود. پتاسیم، ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و ویتامین E که تنها بخشی از مواد مغذی موجود در سیب هستند. سرکه سیبتصفیه نشده اغلب حاوی “مادر” است، ترکیبی از مخمر و باکتری هایی که به عنوان پروبیوتیک عمل می کنند. در سال 2018، محققان دریافتند پروبیوتیک ها دارای کیفیت تقویت کننده ایمنی هستند که به طور موثر با عفونت های تنفسی شبیه آنفولانزا و سرماخوردگی مقابله می کند.

علاوه بر این، سرکه حاوی پلی فنول است -ترکیباتی که در مواد غذایی گیاهی حاوی آنتی اکسیدان ها وجود دارد- که می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند.

موارد استفاده از سرکه سیب برای سرماخوردگی

استفاده از سرکه برای درمان سرفه های مداوم به اواخر دهه 1800 برمی گردد. امروزه تکرارهای درمانی وجود دارد که سرکه سیب را با عسل ترکیب می کند.

سرکه سیب، داروی خانگی سرفه

برخی گزارش ها نشان می دهد داروی سرفه خانگی حاوی سرکه سیب و مواد زیر می تواند به تسکین علائم کمک کند:

فلفل هندی

زنجبیل زمینی

عسل

آب

ماساژ گلو با سرکه سیب

برخی از افراد از سرکه سیب برای ماساژ گلو و اطراف سینوس های خود استفاده می کنند. بوی قوی سرکه سیب به کاهش احتقان و تنفس راحت تر حین مبارزه بدن با عفونت باکتریایی یا ویروسی کمک می کند.

قرص سرکه سیب

در حالی که به راحتی می توان مکمل های سرکه سیب را به صورت آنلاین یا بدون نسخه خریداری کرد، اما به خاطر داشته باشید سازمان غذا و داروی آمریکا مکمل ها را کنترل نمی کند، بنابراین احتمال می رود برخی از آنها حاوی موارد ذکر شده روی برچسب محصول نباشند.

یک مطالعه در سال 2005، 8 مکمل مختلف سرکه سیب را مورد بررسی قرار داد. نتایج آن نشان می دهد برچسب زدن اطلاعات نادرست، ناسازگار بوده و ادعاهای اثبات نشده ای را ذکر کرده است، همچنین در مورد اینکه آیا قرص ها حاوی سرکه سیب بوده اند نیز تردید وجود داشت.

نحوه استفاده از سرکه سیب برای سرما خوردگی

مصرف سرکه به همراه عسل یک راه درمانی محبوب سرما خوردگی محسوب می شود.

روش تهیه این ترکیب:

یک واحد سرکه سیب را با 5 واحد آب گرم ترکیب کنید

2  تا 3 قاشق عسل خالص به آن اضافه کنید.

با سرکه غرغره کنید:

اگر عسل در دسترس نیست می توانید از محلول سرکه سیب و آب برای غرغره استفاده کنید.

طرز تهیه آن:

یک چهارم فنجان آب ولرم را با یک چهارم فنجان سرکه مخلوط کنید.

سر خود را به عقب ببرید و به مدت 2 دقیقه با محلول تهیه شده غرغره کنید. از این که تمام آن را تف کرده اید مطمئن شوید و بعد از استفاده دندان های خود را بشویید. این کار ممکن است که خلط ها را از بین ببرد.

سرکه سیب را روی گلو بمالید

سرکه سیب را می توانید روی گلو و سینوس های خود بمالید. بوی قوی سرکه در باز شدن بینی و تنفس بهتر و ساده تر کمک می کند، همچنین با از بین بردن خلط گلو را باز می شود.

قرص سرکه سیب

اگر مصرف سرکه سیب خوشایند نیست می توانید از قرص آن استفاده کنید. در حالی که این قرص ها حاوی مقداری ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی هستند می توانند مزیت های دیگری برای شما داشته باشند.

عوارض جانبی مصرف سرکه سیب

سرکه سیب بسیار اسیدیس است، بنابراین می تواند باعث تحریک معده، مری و زخم معده شود. سرکه را باید قبل از مصرف با آب رقیق کرد. افرادی که از زخم معده یا ریفلاکس اسید معده رنج می برند باید از مصرف آن خودداری کنند.

بعد از مصرف دندان و دهان خود را آب کشی کنید. عدم آب کشی دهان و دندان ها به مرور زمان باعث تخریب مینای دندان ی شود. در صورت تمایل برای استفاده از سرکه برای درمان سرما خوردگی کودک نخست با متخصص اطفال در این باره مشورت کنید. اگرچه که این نوع سرکه یک درمان خانگی بسیار راحت است، اما هنوز نیاز به مطالعه بیشتری در این زمینه است.

در صورت عدم بهبودی یا تشدید علائم مجدد به پزشک مراجعه کنید. سرکه سیب نیز مانند سایر انواع سرکه اسیدی است. محتوای اسیدی آن می تواند ضمن تحریک مخاط معده به ریفلاکس اسید منجر شود، بنابراین قبل از نوشیدن آن باید با آب رقیق شود. افراد مبتلا به زخم معده یا بازگشت اسید به مری باید به این دلیل از مصرف سرکه سیب اجتناب کنند.

علاوه بر این، سرکه سیب با آسیب مری و فرسایش دندان مرتبط است. پس از نوشیدن هرگونه محلول حاوی سرکه سیب حتما دندان های خود را برای جلوگیری از آسیب به مینای دندان با آب بشویید.

در پایان

بسیاری از افراد به سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی ایمان دارند، اما تحقیقات گسترده مبنی بر درمان خانگی موثر سرکه سیب برای درمان سرماخوردگی  وجود ندارد. برای اکثر افراد امتحان کردن سرکه سیب راهی کم هزینه و کم خطر برای کاهش علائم سرماخوردگی است

در صورت شدید بودن علائم سرماخوردگی یا تجربه هر یک از موارد زیر از خوددرمانی در خانه پرهیز کنید:

سرفه طولانی مدت

تبی که بیش از 48 ساعت ادامه می یابد

سرگیجه

حالت تهوع

در عوض، برای ارائه گزینه های درمانی به پزشک مراجعه کنید، همچنین در صورت عدم بهبودی علائم سرماخوردگی یا حتی تشدید آن با پزشک خود برای تعیین علت اصلی بروز آن صحبت کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ