خواب نوزادان یک تا سه ماهه چگونه است؟

a.mahammadi
هر چه سن نوزادتان بالاتر می‌رود به تدریج الگوی خواب او بیشتر با الگوی خواب شما سازگار می‌شود و شما نیز با انجام راه‌کارهایی می‌توانید به او کمک کنید تا شب‌ها بیشتر و بهتر بخوابد.

خواب نوزادان  از 1 تا 3 ماهگی
خوشحالیم که تا حدود زیادی کارتان آسان‌تر شده است؛ زیرا هم اکنون نوزادتان در طول روز به مدت بیشتری بیدار مانده و بیشتر شب‌ها می‌خوابد. البته شاید در مورد همه نوزادان هم این‌طور نباشد زیرا دامنه رفتار طبیعی نوزادان در مورد خواب بسیار گسترده است.
مراحل خواب نوزاد تا حد زیادی مشابه مراحل خواب شماست: خواب آلودگی و REM (مرحله حرکت سریع چشم).
نوزادتان ممکن است هم اکنون شب‌ها بیشتر بخوابد، اما مفهوم خواب شب در این سن برای او حداکثر 5 ساعت است.
• نوزادم چند ساعت باید بخوابد؟
هر چه از زمان تولد نوزادن می‌گذرد، نسبت به محیط اطرافشان در طول روز هشیارتر می‌شوند و بیشتر تمایل پیدا می‌کنند که در طی شب بخوابند، به خصوص اگر والدین‌شان با میل خود به بازی و صحبت کردن با آنها در طول شب غلبه کنند؛ شب‌ها بدون حرف زدن و بازی به نوزادتان غذا داده یا پوشک او را عوض کنید.نوزاد به تدریج با چرخه خواب و بیداری که والدین ترجیح می‌دهند سازگار می‌شود و معده او نیز که در حال رشد است اکنون می‌تواند شیر بیشتری را در خود نگه دارد. در 3 ماهگی نوزاد حدود 15 ساعت از 24 ساعت شبانه روز را می خوابد و 70 درصد این خواب در طول شب اتفاق است.
برنامه خواب اکثر نوزادان 2 تا 3 دوره خواب در طول روز و 6 تا 7 ساعت خواب شب بعد از شیردهی آخر شب است.
اگر زمانی‌که دوست دارید نوزادتان بیدار باشد، می‌خوابد یا بالعکس، او را ترغیب کنید که در طول روز بیشتر بیدار بماند و به او اجازه دهید دوره‌های خواب معین داشته باشد. هم‌چنین می‌توانید شیردهی آخر شب را با برنامه خواب خودتان هماهنگ کنید. مثلاً اگر نوزادتان بعد از شیر خوردن ساعت 7 شب خواب‌آلود می‌شود و تا ساعت 2 شب که آخرین وعده شیردهی اوست می‌خوابد، نوزاد را ساعت 11 شب برای شیردهی بیدار کرده و بعد بگذارید تا 5 یا 6 صبح بخوابد. پیش رفتن این برنامه ممکن است چند شب طول بکشد اما اگر پشتکار داشته باشید حتماً انجام خواهد شد.
اگر نوزادتان طی زمانی که دوست دارید بخوابد، بیدار می‌ماند، میزان فعالیت او را در آن ساعات به حداقل برسانید. شیردهی و تعویض پوشک او را در اتاقی تاریک انجام داده و به هیچ وجه آن زمان با او بازی نکنید. وقتی با او بازی می‌کنید، نوزاد این پیام را دریافت می‌کند که شب‌ها حوصله ندارید و او نیز ترجیح می‌دهد که بخوابد.
باز هم می‌گوییم همه کودکان جدول زمان‌بندی مشابهی ندارند. اگر سؤال یا نگرانی به‌خصوصی دارید حتماً با پزشک مشورت کنید.
خواب نوزاد 1 تا 3 ماهه
• نوزادم باید کجا و چگونه بخوابد؟

انجمن متخصصان اطفال آمریکا توصیه میکند که نوزادان سالم را برای خوابیدن به پشت بخوابانید نه روی شکم. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد پس از این توصیه در سال 1992 تا 40% کاهش پیدا کرد. برای نوزادان نارس هم اینگونه  توصیه شده‌است. ( نکاتی مهم درباره محل خواب نوزاد).
در واقع در نوزادانی که روی شکم میخوابند، احتمال انسداد تنفس در خواب و تنفس دوباره دی اکسید کربن بیشتر می‌شود زیرا احتمال بیدار شدن برای تغییر وضعیت قرارگیری سرشان بسیار کم است.
زمانی که نوزادتان در سن 5 تا 6 ماهگی توانست غلت بزند و جای خوابش را تغییر دهد، دیگر نیازی نیست در مورد چگونگی وضعیت خواب او نگران باشید. اگر برای خواباندن نوزادتان به پشت مشکلی دارید، حتماً با پزشک او مشورت کنید.
همیشه امنیت خواب را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که گهواره نوزاد از استانداردهای لازم برخوردار است. هر چیزی که در تنفس نوزاد اخلال ایجاد کند نباید در گهواره او قرار داده شود -مثلاً عروسک، پتو یا بالش‌های نرم ممکن است راه تنفس او را ببندند و مشکل‌ساز شوند.
هم‌چنین از اشیای دارای بند یا روبان بلند، در اطراف گهواره یا داخل آن استفاده نکنید زیرا ممکن است دور گردن نوزاد پیچیده و موجب خفگی نوزاد شوند. هم‌چنین وسایلی که نوک تیز و برنده دارند نباید در اطراف گهواره نوزاد گذاشته شوند.
در بسیاری از فرهنگ‌ها نوزاد کنار والدین می‌خوابد اما مطالعات نشان داده‌اند که احتمال سندرم مرگ ناگهانی در این نوزادان بیشتر است. استفاده از داروها یا نوشیدنی‌هایی که هوشیاری والدین را کاهش می‌دهند، مانند الکل یا داروهای خواب‌آور، باعث می‌شود که والدین به اشتباه به سمت نوزاد غلت بزنند و روی او بیفتند. (فراموش نکنید نوزادتان را جدا از خود بخوابانید!).
• تشویق نوزاد به خواب
اگر تا کنون اینکار را نکرده‌اید، سعی کنید برای نوزادتان برنامه خواب بگذارید، برنامه خوابی که برای نوزاد آشنا و راحت و آرام‌بخش باشد. حمام کردن، کتاب خواندن و آواز خواندن والدین برای نوزادان آرام‌بخش است و نوزاد این پیام را دریافت می‌کند که روز به پایان رسیده است. اگر برنامه را مستمر انجام دهید، نوزاد خیلی زود با آن خو می‌گیرد.
یادتان باشد اگر بخشی از برنامه خواب نوزادتان این است که نیم ساعت او را تکان دهید، هر ساعتی از شب که نوزاد بیدار شود، از شما انتظار خواهد داشت که برای برگشتن به خواب دوباره او را تکان دهید. بهترین حالت این است که نوزاد را وقتی که هنوز بیدار اما خواب‌آلود است در گهواره‌اش بگذارید. با این روش نوزاد یاد می‌گیرد که خودش بخوابد.
با این‌که ممکن است در ابتدا این کار سخت باشد اما برخی متخصصین تصور می‌کنند که در این سن باید اجازه دهید نوزاد چند دقیقه بعد از بیدار شدن گریه کند یا نق بزند. ممکن است نوزادتان در مرحله خواب سبک باشد اما شما فکر می‌کنید که کاملاً بیدار است. نوزاد قبل از اینکه دوباره به خواب برود، ناراحتی نشان می‌دهد، نق می‌زند و حتی گریه می‌کند.
امتحان کنید و ببینید که اگر نوزادتان را تنها بگذارید چه می‌کند؛ البته مگر این‌که این نق زدن‌ها و بی‌تابی‌ها به‌خاطر گرسنگی یا مریضی نباشد. اگر نوزادتان یاد بگیرد خودش بدون کمک شما به خواب برگردد، خیلی برای شما کمک کننده خواهد بود.
• چه زمانی با پزشک تماس بگیرم؟

اگر عادات خواب نوزادتان نگران‌تان کرده است حتماً با پزشک او مشورت کنید. پزشک می‌تواند دلیل اصلی مشکل نوزاد را شناسایی و به برطرف کردن آن کمک کند.

منبع: عصر ایران

مشکلات خواب نوزاد در ماه های اول بعد از تولد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ