رژیم غذایی که کمک‌تان می‌کند ۱۰۰ سال عمر کنید

مهرناز زاوه
مسلم است که هیچ‌کس نمی‌تواند عمر جاودانه داشته و تا ابد زندگی کند، اما این میان افرادی هستند که به شکل بارزی بیشتر از بقیه عمر می‌کنند. این جمعیت تأثیرگذار از مردم را افراد صدساله می‌نامند چرا که بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند.

مسلم است که هیچ‌کس نمی‌تواند عمر جاودانه داشته و تا ابد زندگی کند، اما این میان افرادی هستند که به شکل بارزی بیشتر از بقیه عمر می‌کنند. این جمعیت تأثیرگذار از مردم را افراد صدساله می‌نامند چرا که بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. بر اساس گزارش‌های CNN تعداد افرادی که به این سن می‌رسند در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، از طرفی هیچ روشی برای تضمین این‌که شما هم می‌توانید یکی از این افراد شوید در کار نیست. در واقع طی کردن این مسیر مستلزم داشتن عادات سالم و گزینه‌های درست در ارتباط با سبک زندگی است. نکته بسیار مهم این است که این قدرت را داشته باشید که بتوانید بر کیفیت زندگی، طول عمر و میزان تندرستی‌تان تأثیر بگذارید. رازهای طول عمر را می‌توانید در انتخاب‌های روزمره‌ای بیابید که خودتان می‌سازید.
گیاهان بیشتری بخورید
ممکن است یک ظرف بزرگ پاستا یا یک همبرگر عادی جلوی رویتان باشد؛ اما اگر می‌خواهید طول عمرتان را افزایش دهید، بهتر است یک رژیم غذایی گیاه‌محور داشته باشید. رژیم غذایی متشکل از گیاهان یکی از بهترین رژیم‌ها برای افزایش طول عمر و کاهش بروز بیماری‌هاست. غلات تصفیه‌شده، گوشت قرمز و غذاهای فرآوری‌شده همه و همه باعث سالخوردگی زودهنگام شما شده و می‌تواند سبب بروز چاقی، دیابت و بیماری قلبی شود. برای داشتن یک زندگی سالم و طولانی، سعی کنید به‌جای مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده و قند، از سبزیجات برگ‌دار، میوه‌های دانه‌دار، سبزیجات ریشه‌دار و حبوبات استفاده کنید.
از خوردن غذاهایی که به لحاظ ژنتیکی تغییر یافته‌اند پرهیز کنید
غذاهایی که به لحاظ ژنتیکی تغییراتی در آنها داده شده است به مراتب غذاهایی حجیم‌تر و ارزان‌تر هستند؛ اما اگر می‌خواهید تا ۱۰۰ سالگی عمر کنید، بهتر است به دنبال میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک باشید که ممکن است کمی گران‌تر باشند. به خاطر داشته باشید که ۹ نوع غلات وجود دارد که به لحاظ ژنتیکی روی آنها تغییراتی اعمال می‌شود مانند ذرت،‌ کدو و کدو سبز اما مشتقات آنها را هم می‌توان در بیش از ۷۰ درصد از غذاهای فرآوری‌شده موجود در سوپرمارکت‌ها یافت. به همین خاطر باید سعی کنید حتما برچسب‌های روی غذاهای فرآوری‌شده را بخوانید.
مصرف گوشت را کاهش دهید
اگر می‌خواهید ۱۰۰ سال عمر کنید، ‌وقت آن است که سس‌های صبحگاهی، ساندویچ بوقلمون عصرگاهی و شام‌های سرشار از پروتئین سنگین خود را کم کرده یا در کل قطع کنید. طی مطالعاتی که روی افراد صد ساله در سرتاسر دنیا صورت گرفت محققان کشف کرده‌اند که یکی از چیزهایی که همه‌شان رعایت کرده‌اند این بوده که به ندرت گوشت می‌خورده‌اند. آنها وقتی قرار است در خوردن گوشت سهیم شوند، در واقع سعی میکنند به میزان کم و در حد سه تا چهار پُرس از آن بخورند. در واقع مصرف آنها در حد یک‌بار در روز یا چند بار در هفته نیست، بلکه به طور متوسط پنج بار در ماه آن را مصرف می‌کنند. بدون توجه به عادات فعلی خوردن گوشت، دیگر وقت آن است که میزان مصرف پروتئین حیوانی خود را یک‌بار دیگر ارزیابی کنید.
جایگزینی با روغن زیتون 
مصرف کره و سایر محصولاتی را که چربی حیوانی دارد متوقف کرده و به‌جای آن از روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون سرشار از چربی‌های مفید بوده که به حفظ سلامت مغز و قلب و عملکرد درست آنها کمک می‌کند. روغن زیتون این قابلیت را دارد که از کم شدن قدرت شناختی پیشگیری نموده و خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش دهد. سوای تمام این‌ها، روغن زیتون مزه‌ای فوق‌العاده دارد و می‌توان از آن در پخت و پز و یا کباب‌پز کردن استفاده نمود. 
مثل یک اوکیناوایی غذا بخورید
اوکیناوایی‌ها مردمان بومی جزیره ریوکیو در ژاپن هستند که طولانی‌ترین طول عمر را در دنیا داشته و بیشتر جمعیت آنها بالای ۱۰۰ سال عمر دارند. متخصصان تغذیه این گروه از افراد را مورد بررسی قرار داده‌اند تا راز طول عمر آنها و زندگی سالمشان را بیابند. یکی از بارزترین عادات آنها این است که وقتی ۸۰ درصد سیر شدند دیگر غذا نمی‌خورند. این ترفند کوچک باعث می‌‌شود هرگز زیاده‌روی نکنند. از طرفی آنها با مصرف کالری کمتر می‌توانند وزن سالم و متعادل خود را حفظ کنند.
به طور روزانه ماهی مصرف کنید
هنگامی که مصرف گوشت را کم می‌کنید، باید سعی کنید ماهی، جزو رژیم غذایی‌تان باشد. تحقیقات نشان می‌دهد خوردن ۱۰۰ گرم ماهی در روز همراه با رژیم غذایی گیاه‌محور منجر به طول عمر خواهد شد. اما بهترین گزینه‌ها در واقع ماهی‌هایی هستند که در مرکز زنجیره غذایی قرار می‌گیرند مانند ماهی ساردین، لاشه‌ماهیان و ماهی‌های چرب؛ چرا که به اندازه سایر ماهی‌ها سرشار از جیوه و یا سایر مواد شیمایی نیستند. 
منبع: prevention 

کتاب خواندن باعث افزایش طول عمر می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ