حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار کودک در ایران ازدواج غیررسمی کرده اند؟! +تخلف

jalalvand
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه تخلف برخی دفاتر ثبت ازدواج موجب افزایش ازدواج کودکان شده است، گفت: برخی دفاتر بدون توجه به الزامات قانونی، با ثبت سن غیرواقعی دختران شرایط ازدواج آنها را فراهم می‌کنند.

محمدعلی پورمختار در واکنش به اعلام آمار 43 هزار ازدواج دختربچه‌های زیر 10 تا 15 سال، گفت: قانون درمورد منع ازدواج کودکان وجود دارد که در آن بر منع عقد این کودکان از سوی دفاتر ثبت ازدواج تاکید شده ضمن آنکه ضمانت اجرایی کیفری هم برای دفاتر ثبت در صورت تخلف در نظر گرفته شده، به گونه‌ای که امکان تعلیق آنها از شغل شان وجود دارد اما متاسفانه شاهد ثبت ازدواج کودکان برخلاف قانون در برخی دفاتر ثبت ازدواج هستیم.

ثبت سن غیرواقعی دختران در دفاتر برای ثبت ازدواج

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در برخی موارد ثبت ازدواج در دفاتر به شکل نادرستی انجام می‌شود به این معنی که سن واقعی دختران ثبت نمی‌شود و سن بالاتر از حد قانونی ثبت می‌شود بنابراین سوءاستفاده‌هایی این چنینی صورت می‌گیرد.

12 تا 13 هزار آمار ازدواج غیررسمی کودکان در کشور

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون ازدواج دختری که سنش کم باشد با رای دادگاه امکان‌پذیر است، افزود: به نظر می‌رسد آمار اعلام شده مبنی بر ثبت ازدواج 43 هزار دختربچه 10 تا 15 ساله بدون رعایت قوانین و مقررات موجود انجام شده است.

پورمختار آمار ازدواج غیررسمی کودکان را 12 تا 13 هزار مورد اعلام کرد و گفت: اما متاسفانه بخشی از ازدواج‌های کودکان هم وجود دارد که حدود 12 تا 13 هزار مورد را شامل می‌شوند با این تفاوت که این آمار به صورت غیررسمی و بدون ثبت در دفاتر ازدواج انجام می‌گیرد.

پورمختار با تاکید بر نظارت بیشتر و توجه ‌های متولی امر در حوزه اجتماعی، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک باید بر عملکرد دفاتر ثبت ازدواج نظارت کند کما اینکه سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ماموریت اصلی حل معضلات اجتماعی را دارند هم باید به این مسئله ورود پیدا کنند، چرا که این روند ازدواج‌ها موجب افزایش طلاق می شود.

لزوم تعلیق، تنبیه یا لغو امتیاز دفاتر ثبت ازدواج متخلف

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد است: قوانین اگر به درستی اجرا شود می‌توان شاهد کاهش ازدواج کودکان بود، در واقع معدود دفاتری که تخلف می‌کنند و موجبات این ناهنجاری را فراهم می‌کنند باید تنبیه یا تعلیق شوند یا حتی امتیازشان سلب شود چراکه این اقدام اثر گذار خواهد بود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعضا با معضلات فرهنگی برخی خانواده‌ها نیز روبه‌رو هستیم که بر مبنای آن علاقمندی به ازدواج دختر در سنین پایین است بنابراین این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی است، متاسفانه خانواده‌هایی هستند که دختر 12، 13 یا 14 ساله خود را به اصرار مجبور به ازدواج می‌کنند، این کودکان که آشنایی با الزامات زندگی مشترک ندارند آسیب‌هایی را ایجاد می‌کنند.

شهلا اعزازی مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران گفت: در حال حاضر ۴۳ هزار ازدواج دختربچه های ۱۰ تا ۱۵ ساله در کشور داریم که از این تعداد ۲۰۰۰ دختربچه و پسربچه از همسر خود جداشده یا بیوه شده اند.
لینک مرتبط: 2 هزارکودک بیوه در ایران؟!

بررسی ازدواج کودکانی که در شکم مادرشان عقد شدند!

بهترین سن فرزند آوری و ازدواج چقدر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ