آیا مصرف مرتب ماری‌جوانا به بینایی آسیب وارد می‌کند؟

مهرناز زاوه
به تازگی محققان دریافته‌اند که مصرف مرتب ماری‌جوانا باعث بروز اختلال در بینایی و کم شدن قدرت آن می‌شود.

به تازگی محققان دریافته‌اند که مصرف مرتب ماری‌جوانا باعث بروز اختلال در بینایی و کم شدن قدرت آن می‌شود. این تحقیق بر روی ۵۲ شرکت‌کننده‌ای صورت گرفت که ۲۸ نفرشان به طور مرتب ماری‌جوانا مصرف می‌کردند، یعنی حداقل هفت بار در هفته. سوالی که مطرح شد این بود که: آیا ماری‌جوانا بر عملکرد سالم سلول‌های گانگلیون شبکیه (RGCs) که در سطح شبکیه قرار دارند تأثیر می‌گذارد؟ این سلول‌ها اطلاعات بینایی را دریافت نموده و گفته می‌شود که نخستین رابط در مجرایی هستند که شبکیه را با بخش‌هایی از مغز مرتبط می‌سازد و قدرت بینایی در آن پردازش می‌شود.
پاسخ این است که «افرادی که به طور مرتب ماری‌جوانا مصرف می‌کنند در سیگنال‌دهی RGC آنها تأخیر مختصری دیده می‌شود که می‌توان از آن به عنوان اختلال در بینایی نام برد. در همین زمینه، محققان فرانسوی یک‌سری آزمایش‌‌های سیگنال‌دهی عصبی را به منظور مقایسه کارکرد RGC بین افرادی که به طور مرتب ماری‌جوانا مصرف می‌کردند و افرادی که آن را مصرف نمی‌کردند انجام دادند. آن آزمایش‌ها هم نشان داد افرادی که به طور مرتب ماری‌جوانا مصرف می‌کردند در سرعت ارسال سیگنال‌های کلیدی توسط RGC به مغز آنها به کمک عصب بینایی، اندازه یک‌هزارم ثانیه تأخیر دیده شد.
اگرچه نتایج مصرف آن می‌تواند در سیگنال‌های بینایی مشکلاتی ایجاد کند، این تیم تحقیقاتی دریافته است که این مسئله ثابت نمی‌کند که افرادی که به طور مرتب آن را مصرف می‌کنند از اختلالات بینایی هم رنج خواهند بود. یکی از محققان این تحقیق می‌گوید که اکثر شرکت‌کنندگانی هیچ شکایتی درباره مشکلات بینایی پیش از این آزمایش نداشتند. با این حال افراد مصرف‌کننده بدون آنکه از این مسئله آگاهی داشته باشند دچار مشکلات بینایی می‌شوند.
هم‌چنین گفته می‌شود که ماری‌جوانای طبی در قالب یک گزینه درمانی برای آب سیاه چشم کاربرد دارد، چرا که شواهد نشان می‌دهد این نوع ماری‌جوانا می‌تواند فشار خون را در عصب بینایی برای مدت کوتاهی کاهش دهد. با این حال، انجمن چشم‌پزشکی آمریکا مصرف آن را برای بیماران مبتلا به آب سیاه توصیه نمی‌کند.
منبع: medicaldaily

کشیدن ماری‌جوانا باعث افتادن دندان‌هایتان می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ